Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: یک حقوقدان گفت: دستور موقت صادر شده در پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه تا زمان صدور رأی نهایی به قوت خود باقی است و آمریکایی‌ها موظف هستند که تحریم کالاهای پزشکی و دارویی، حمل و نقل هوایی و مواد غذایی را برطرف کنند.

به گزارش رکنا، حسین محمدنبی در ارزیابی از صدور دستور موقت دادگاه لاهه علیه آمریکا، اظهار کرد: قبلاً اقداماتی که لازم بود به استناد معاهده مودت سال ۱۹۵۵ انجام شد که اقدامات دفتر خدمات حقوقی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه در انجام این امر کار به موقع و به حقی بود و با توجه به اشاره به این معاهده نمی‌شد جز این انتظار داشت که دیوان بین‌المللی دادگستری این دستور موقت را صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکایی‌ها امیدوار بودند که دیوان بین‌المللی دادگستری، تقاضای ایران را مردود اعلام کند و در زمان جلسات رسیدگی در لاهه هم مطالب متعددی بیان کردند که عملاً بحث اول این بود که دادگاه، صالح به رسیدگی به این موضوع نیست که در قبال آن وکلای حاضر ایران در این محکمه توانستند ثابت کنند که این امر مشمول معاهده مودت فیمابین آمریکا و ایران است و نهایتاً باید قبل از اینکه دادگاه وارد ماهیت شود دیوان این قرار را صادر نماید.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: اگر دستور موقت صادر نمی‌شد، قاعده طبیعی این بود که آمریکا می‌توانست از اقدامات خصمانه‌ای در خصوص دارو و مسائل مربوط به حمل و نقل هوایی ایران اعمال کند که این مسأله می‌توانست آسیب‌های متعددی را به مردم ما وارد کند.

محمدنبی تصریح کرد: از آنجا که مسأله مرتبط با دارو، مواد غذایی و حمل و نقل هوایی مسأله حقوق بشری محسوب می‌شود، دیوان داوری نمی‌توانست این مسأله را رها کند و به آن توجه نکند چون آسیب‌هایی که ممکن است به مردم وارد شود آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه ناوگان هوایی ایران نیاز دارد که تغییراتی در جهت داشتن لوازم و قطعات مورد نیاز داشته باشد، بنابراین به جهت حفظ جان مسافرین باید این کار انجام می‌شد.

این وکیل دادگستری یادآور شد: آمریکایی‌ها به جد دنبال این مسأله بودند که دیوان صالح به رسیدگی نیست که خوشبختانه دیوان این ادعا را رد کرد و در این قسمت نیز قاضی Judge محکمه این رأی را صادر و اعلام کرد و این پیروزی بیانگر این مسأله است که مواضع ما از نظر حقوقی مواضع به حقی بوده است.

محمدنبی در پاسخ به این سوال که مرحله بعدی در رابطه با صدور حکم موقت چیست؟ اظهار کرد: دادگاه باید وقت رسیدگی تعیین کرده و در ماهیت وارد شود. این مسأله یک امر بدیهی است که در سیستم ارزیابی کشورهای مختلف به همین گونه بوده و در واقع دادگاه هنوز در ماهیت موضوع وارد نشده است. حال ممکن است که زمانی طول بکشد و وقت رسیدگی قاعدتاً اعلام می‌شود و استنباط‌ها، دلایل و مواردی توسط دو طرف اعلام خواهد شد که دیوان بتواند در ماهیت هم رأی دهد.

وی افزود: این دستور موقت فعلا این کمک بزرگ را می‌کند که مردم و دولت ایران از تحریمی که نهایتاً و مستقیماً آثار آن بر مردم است رهایی یابند.

این حقوقدان در خصوص موضوع ضمانت اجرای حکم دیوان دادگستری لاهه علیه آمریکا گفت: قابلیت اجرای احکام مربوط به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه با توجه به تصویب اساسنامه آن و مقررات مربوطه اینگونه است که هر رأیی صادر می‌کند برای طرفین لازم‌الاتباع است، کما اینکه رأیی که در زمان مرحوم مصدق در مورد مسأله نفت صادر کرد به هر حال طرفین موظف به اجرای رأی بودند.

محمدنبی خاطرنشان کرد: به هر حال طرفین باید به رأی صادره از سوی دیوان دادگستری لاهه توجه کنند و کسی نمی‌تواند بگوید که من آن را اجرا نمی‌کنم و کشورها مسئولیت نهایی در مقابل این آرا را خواهند داشت و در این زمینه مشکلی عارض نخواهد شد.

وی گفت: قطعاً آمریکا حرف و حدیث خواهد داشت و موجباتی برای پروپاگاندای ملیتی علیه ایران پیدا خواهد کرد، اما تا زمان صدور رأی نهایی، دستور موقت به قوت خود باقی است و قابلیت اجرا دارد و آمریکایی‌ها موظف هستند که تحریم کالاهای پزشکی و دارویی، حمل و نقل هوایی و مواد غذایی را برطرف کنند.

این حقوقدان در پایان ضمن تبریک به تیم حقوقی کشور، دفتر حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه که زحمات بسیاری در این موضوع کشیدند تا این مطلب به این صورت انجام شود، گفت: این دستور موقت باعث می‌شود تا لحظه صدور رأی نهایی که شاید چند سال هم طول بکشد آمریکایی‌ها نتوانند از قدرت تحریم استفاده کنند و تا هر زمانی که طول بکشد این رأی به قوت خود باقی است.

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه حمله تروریستی اهواز قاضی Judge پزشکی مواد غذایی هوایی دادگاه تحریم آمریکا عکس دختر قتل زندگی ایران فیلم دوست آمریکا مرد دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری

بین الملل تابناک: حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن، زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد، قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر، آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری و وقوع درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن

هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) از هدف قرار گرفتن یکی از ناوهای خود توسط پهپادهای یمنی در خلیج عدن خبر داد.

 هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناو ویرجینیو فسان با تعدادی از پهپادهای نیروهای مسلح یمن درگیر شد. این پهپادها این ناو را هدف قرار دادند.

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع اعلام کرده بودند که انفجاری در نزدیکی این ناو رخ داده و این ناو مستقیما هدف قرار گرفته است.

طبق گزارش المسیره، تحلیلگران معتقدند هدف قرار گرفتن این ناو احتمالا برای مجبور شدن رم به خارج کردن ناوهایش از دریای سرخ مثل بقیه کشورهای اروپایی کافی خواهد بود.

اخیرا هلند، فرانسه و آلمان کشتی‌های جنگی خود را از منطقه خارج کرده بودند.

پیشتر نیز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که در راستای پشتیبانی از مقاومت فلسطین و مقابله با جنگ رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود به کابوس واقعی علیه نفوذ آمریکا و غرب در منطقه تبدیل شده است.

هنوز بیانیه رسمی از سوی ارتش یمن درباره تأیید یا تکذیب این خبر صادر نشده است.

زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد

یکی از روزنامه‌های سوئد گزارش داد که در جریان رزمایش ناتو در این کشور ده‌ها سرباز زخمی شدند.

 روزنامه «آفتونبلادت» چاپ سوئد نوشت، در جریان رزمایش چتربازی ناتو در این کشور بیش از ۱۰ سرباز شرکت‌کننده در این مانور نظامی زخمی شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است، ۱۱ سرباز حین تمرین با چتر در جریان رزمایش «واکنش سریع» ناتو در منطقه «اسکیلینگارید» در جنوب سوئد زخمی شده‌اند. سربازان آمریکایی، مجارستانی و ایتالیایی در میان زخمی‌ها هستند.

سربازان دچار شکستگی و کبودی شده‌اند اما جراحات جدی برنداشتند. در گزارش این روزنامه همچنین آمده است که ۹ نفر از این سربازان با هلیکوپتر منتقل شدند و دو نفر از آنها به بیمارستان برده شدند.

قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر

رسانه‌های عبری از کشته شدن یک بازرگان صهیونیستی در شهر اسکندریه مصر خبر دادند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد یک بازرگان اسرائیلی به دلایل ناسیونالیستی در مصر به قتل رسیده است.

شبکه عبری «کان» روز سه شنبه گزارش کرد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال پیگیری موضوع کشته شدن یک بازرگان صهیونیستی مقیم کانادا در شهر اسکندریه مصر است.

به نقل از سایت خبری المیادین، گروهی که خود را «پیشگامان آزادی، گروه شهید محمد صلاح» می‌خواند، مسؤولیت قتل این مزدور ارشد صهیونیستی را برعهده گرفت.

این گروه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از ملت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی اقدام به قتل این بازرگان یهودی کرده است که در پوشش فعالیت تجاری اقدام به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات می‌کرد.

همچنین وزارت کشور مصر تیمی را برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل داده است.

آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری 

«آکسیوس» گزارش داد جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده سازی پیش‌نویس تحریم مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر حکم احتمالی دستگیری مقام‌های رژیم صهیونیستی هستند.

 پایگاه آکسیوس همچنین افزود اعضای حامی رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا در 2 حزب جمهوری خواه و دموکرات بارها هشدار داده‌اند که اگر دیوان بین‌المللی کیفری حکم بازداشت احتمالی مقام‌های اسرائیلی را صادر کند، با عواقبش از جانب آمریکا روبه‌رو می‌شود.

«مایکل مک کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که پیش‌نویس این لایحه در دست اقدام است و به آکسیوس گفت که او و سایر قانونگذاران جمهوری خواه با کریم خان، دادستان این دیوان بین‌المللی در تماس هستند.

وی افزود: «می‌خواهیم به او تاکید کنیم که پا گذاشتن در مسیر صدور حکم دستگیری علیه مقام‌های اسرائیلی ایده‌ای واقعا بد است و این روند، روابط آمریکا و دادگاه را مخدوش می‌کند.»

این قانونگذار آمریکایی ادامه داد: «ما مطمئن نیستیم که آیا حکم بازداشت قریب الوقوع است یا خیر، اما این یک نوع اقدام احتیاطی است که به آنها اطلاع دهیم که اگر چنین حکمی علیه مقام‌های اسرائیلی صادر شود، ما این قانون را آماده اجرا کرده‌ایم.»

مک‌کال همچنین خاطرنشان کرد این لایحه فوریه گذشته ارائه شد تا مقامات دیوان لاهه را که در تحقیقات درباره متحدان ایالات متحده که عضو این دیوان نیستند، مانند اسرائیل، تحریم کند.

وقوع درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان

 سرویس مرزی قرقیزستان اعلام کرد که مرزبانان این کشور به منظور جلوگیری از ورود چوپان‌های تاجیک که وارد منطقه «باتکن» قرقیزستان شده بودند، به سمت آنها تیراندازی کرده بودند که در جریان این تیراندازی، یک چوپان زخمی شد.

براساس این گزارش، مرزبانان قرقیزستان متوجه چوپان‌هایی تاجیکستان شدند که در ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری مرز و داخل خاک قرقیزستان، در نزدیکی روستای آک بوسوگو، به چرای گاو مشغول هستند. شهروندان تاجیکستان به درخواست مرزبانان قرقیزستان برای خروج از خاک قرقیزستان بی توجهی کردند.

در ادامه، این چوپان‌ها به جای دور شدن از مرز، شروع به پرتاب سنگ به سوی مرزبانان قرقیز کردند. یکی از چوپان‌ها ۲ یا ۳ گلوله به سمت مرزبانان قرقیزستان شلیک کرد. برای جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع، گارد مرزی قرقیزستان تیرهای هشدار دهنده ای شلیک کرد. پس از این موضوع چوپانان تاجیک به سمت تاجیکستان عقب نشینی کردند.

در حال حاضر وضعیت در مرز بین ۲ کشور آرام گزارش شده و قرار است که نشستی بین نمایندگان تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شود.

پیشتر و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ارتش قرقیزستان و تاجیکستان در امتداد مرز مشترک چندین مرتبه با یکدیگر درگیر شدند. ۲ کشور از آن زمان در یک سری گفت‌وگوها برای تعیین حدود مرزی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا حدی نامشخص مانده است، شرکت کردند.

دیگر خبرها

  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • اعضای کنگره آمریکا دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کردند
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی