Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عهدنامه مودت که بیش از 60 سال قدمت دارد و تا امروز هیچ‌یک از دو طرف به فکر خروج از آن نبودند، با اعلام وزیر خارجه امریکا در مسیر نابودی قرار دارد. نکته حائز اهمیت این که خروج از این عهدنامه، پس از یکسال دارای اثر حقوقی می‌گردد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دیوان بین المللی دادگستری در روز چهارشنبه 3 اکتبر 2018 (11 مهرماه 1397)، در مورد درخواست ایران مبنی بر صدور دستور موقت، قرار خود را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستور موقت که در پی شکایت ایران از امریکا در دیوان بین المللی دادگستری، در رابطه با وضع تحریم‌های جدید پس از 8 می 2018 که ناقض عهدنامه مودت هستند صادر شد، عکس العمل‌های مختلفی را به دنبال داشت. به نحوی که خبرگزاری رویترز از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ایران یاد کرد.

این قرار از نظرگاه حقوق بین الملل، دارای نکاتی چند است که در ذیل به اختصار به آنها پرداخته خواهد شد.

1. وفق بند یک ماده 41 اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری، این مرجع اختیار دارد در صورتی که تشخیص دهد که اوضاع و احوال ایجاب می کند، اقداماتی را که باید برای حفظ حقوق طرفین موقتاً به عمل آید را انجام دهد. درخواست دستور موقت، امری فوری است و بلافاصله پس از نقض ادعایی صورت می پذیرد و دیوان می تواند در حدود درخواست یا حتی فراتر از آن، به صدور دستور موقت مبادرت ورزد. از لحاظ درجه اعتبار، دستور موقت همچون احکام دیوان لازم الاجراء بوده و از این جهت که مقدمه ای بر اجرای حکم نهایی بوده و مسیر را برای صدور حکم نهایی تسهیل می نماید، بسیار حائز اهمیت است.

2. جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرط فوری بودن درخواست که بند فوق ذکر آن رفت، تنها به بازگشت مجدد تحریم‌های پس از 8 می استناد کرد و رفع تحریم های ناشی از آن و صدور دستور موقت دیوان در این زمینه را مناط درخواست خود قرار داده بود و نه تحریم های قبل از 8 می که به جهت زائل شدن عنصر فوریت، امکان پذیرش کمی جهت صدور دستور موقت در دیوان داشت.

3. از طرف دیگر، آمریکا دیوان را صالح به رسیدگی نمی دانست. استدلالات طرف آمریکایی، مقدم بودن گفت‌وگو قبل از مراجعه به دیوان (در حالی که گفت‌وگویی هنوز صورت نگرفته و بنابراین دیوان صالح نیست)، برجامی بودن شکایت ایران (با عنایت به اینکه در صورتی که شکایت ایران را مربوط به برجام بدانیم و نه عهدنامه مودت، دیوان به دلیل وجود سازو کار حل اختلاف خاص در برجام، با مشکل صلاحیتی روبرو خواهد شد)، فوریت نداشتن درخواست ایران و وجود شرط امنیت ملی در عهدنامه مودت به عنوان استثنایی بر رعایت عهدنامه در مواقع تهدیدآمیز، بود.

4. دیوان در بادی امر، با توجه به ایراد ایالات متحده نسبت به صلاحیت خود تصمیم گیری کرد و طی آن، خود را دارای صلاحیت رسیدگی دانست. مبنای دیوان برای این تصمیم، بند دو ماده 21 عهدنامه مودت و بند یک ماده 36 اساسنامه بود.

5. دیوان در دستور موقت، با اجماع هر 15 قاضی بیان داشت که آمریکا باید به پیمان مودت متعهد باشد. خدمات صنایع هوایی، دارو، غذا و کشاورزی را تامین کند و باید مجوز های لازم و پرداخت های متناسب در این زمینه را صادر نماید. آمریکا باید جلوی دستوراتی که مانع سرمایه گذاری در ایران می شود را بگیرد و تصمیماتی که بر نیازهای بشردوستانه، کشاورزی، غذایی و حمل و نقل تاثیر می گذارند را تغییر دهد. علاوه بر این، دو طرف باید از اتخاذ هرگونه اقدام تنش‌زا در روابط طرفینی خودداری ورزند.

6. نکته جالب در رابطه با این قرار، اجماع هر 15 قاضی در آن بوده به نحوی که حتی قاضی موقت آمریکا نیز به دستور موقت رای مثبت داده است. اگرچه قاضی موقت، نماینده دولت محسوب نمی شود و در مقام قضاوت و بصورت مستقل انجام وظیفه می کند، لیکن عدم مخالفت با قرار صادره از ضعف حقوقی مفرط طرف آمریکایی حکایت دارد.

7. این دستور موقت، بار دیگر استقلال دیوان را نشان داد. پیش از این، دیوان دو بار در دعاوی انگلستان علیه ایران (شرکت نفت) و آمریکا علیه ایران (کارمندان دیپلماتیک)، مبادرت به صدور دستور موقت کرده بود و در 3 پرونده دیگر که از طرف ایران اقامه شده شامل ایرباس، سکوهای نفتی، اموال بانک مرکزی، از صدور دستور موقت امتناع ورزیده بود.

8. وفق ماده 94 منشور ملل متحد، ضمانت اجرای احکام دیوان، شورای امنیت است. فارغ از اینکه دستور موقت، ماهیت قرار داشته و حکم محسوب نمی شود لیکن مکانیسم شورای امنیت نیز برای تضمین اجرای احکام دیوان، همواره مکانیسمی ناکارآمد بوده است. کمااینکه، نیکاراگوئه در سال 1986 برای اجرایی کردن حکم دیوان به نفع خود، دوبار به شورای امنیت رفت و با وتوی آمریکا روبرو شد. لیکن، ماهیت حقوق بین الملل، مبتنی بر مشارکت و همبستگی است و صدور چنین قرارها و احکامی، قطعاً فشار روانی زایدالوصفی بر کشور محکوم علیه در مجامع بین المللی وارد خواهد ساخت. لذا، فارغ از اجراء یا عدم اجرای دستور موقت، نفس صدور آن گواه روشنی بر ناحق بودن تحریم های یکجانبه و به حق بودن ایران در صحنه بین المللی می باشد و این، دستاورد بسیار ارزشمندی برای جامعه حقوق ایران به حساب می آید. از طرف دیگر، صدور این دستور، به همکاری چین و روسیه با ایران مشروعیت بخشیده و این امکان را فراهم می کند که اتحادیه اروپا در صورت مصمم بودن، راهکارهای دور زدن تحریم ها را عملیاتی کند. علاوه بر این، ایران را محق می سازد که دست به اقدام متقابل بزند.

9. ایالات متحده آمریکا که اخیراً با شکایت فلسطین به جهت انتقال سفارت خود به بیت المقدس هم روبرو گردیده و از آن طرف، هفته آتی باید در جلسه رسیدگی به شکایت ایران مبنی بر نقض اصل مصونیت دولت ها در پرونده بانک مرکزی شرکت کند، به گونه ای در عصر حاکمیت قانون تحت فشار مجامع بین المللی قرار گرفته است که هر لحظه آن ها را تهدید به خروج و متهم به جانبداری می کند. آمریکا درمانده تر از هر روز، گاهی به شورای حقوق بشر، گاهی به دیوان بین الملل کیفری و اکنون نیز به دیوان بین المللی دادگستری که رکن اصلی و قضایی سازمان ملل است، حمله کرده و با یاغی‌گری مثال زدنی خود، خروج از عهدنامه مودت 1955 را که مبنای صلاحیتی دعاوی ایران و امریکا در دیوان می باشد را اعلام می دارد.

10. عهدنامه مودت که بیش از 60 سال قدمت دارد و تا امروز هیچیک از دو طرف به فکر خروج از آن نبودند، با اعلام پمپئو (وزیر خارجه امریکا) در مسیر نابودی قرار دارد. لیکن، نکته حائز اهمیت اینکه خروج از این عهدنامه، پس از یکسال داری اثر حقوقی می گردد و علاوه بر این، به دعاوی آغاز شده قبلی در دیوان ارتباطی پیدا نمی کند. بنابراین دعاوی ایران علیه امریکا، در دستور کار دیوان خواهد ماند و اعلام خروج آمریکا از عهدنامه مودت بر آن ها تاثیری نخواهد داشت.

در نهایت اینکه، انزوای آمریکا به لحاظ اقدامات یکجانبه اش، روز به روز تشدید می گردد و اهمیت اصولی همچون وفای به عهد و حسن نیت به عنوان اصول اساسی روابط و حقوق بین الملل، آشکارتر می گردد.

کارشناس: میرحسین محب‌علی کارشناس ارشد حقوق بین الملل

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رای دادگاه لاهه اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران پیمان مودت ستاد حقوق بشر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه

بنیامین نتانیاهو، در واکنش به گمانه زنی های مطرح شده در رسانه های بین المللی در مورد احتمال صدور قرار تعقیب بین المللی دیوان لاهه علیه مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی به اتهام جنایات جنگی در نوار غزه، این نهاد بین المللی را نیز تهدید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش گمانه زنی ها در مورد تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین المللی دادگستری (لاهه)، این نهاد بین المللی را نیز تهدید کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت اسرائیل تحت رهبری من با هرگونه تلاش از سوی دادگاه لاهه به منظور تضییع حقوق این رژیم در دفاع از خود مقابله خواهد کرد.

وی افزود: ما در برابر تهدیدات علیه نظامیان و مسئولین کابینه خود از سوی دادگاه لاهه سر خم نخواهیم کرد.

رسانه های صهیونیستی در روزهای اخیر به کرات از جلسات مقامات ارشد حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی با نتانیاهو به دلیل احتمال صدور قرار تعقیب دادگاه لاهه علیه مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی به اتهام ارتکاب نسل کشی و جنایات جنگی در نوار غزه پرده برداشته اند.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

 

گفته می شود نتانیاهو با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از وکلا و مقامات ارشد حقوقی این رژیم همچون یاریو لوین، وزیر دادگسترس در تلاش اند تا مانع از هرگونه صدور تعقیب بین المللی مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی از سوی دادگاه بین المللی لاهه شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش