Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:41:45 GMT

غفلت از اقتصاد و معیشت کانون بنگاه‌های تولیدی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۳۸۳۳۸

روز ملی روستا و عشایر به عنوان یکی از مناسبت‌های مندرج در تقویم رسمی کشور ثبت شده است بنابراین معرفی چنین روزی می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ روستایی کمک کند.

به گزارش ایسنا، به طور قطع نقش روستائیان کشور در هر دوره و زمانه‌ای به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی نباید نادیده گرفت چرا که این قشر شریف و بعضا محروم از امکانات اولیه زندگی و امور رفاهی، برای عمران و آبادانی ایران زحمات فراوانی را متحمل شده‌اند و در کنار آنان نیز عشایر، این مردمان غیرتمند و صبور که امام(ره) آنان را ذخائر این مملکت نامیده‌اند، در راه داشتن وطنی سرافراز جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های فراوانی از خود نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستاها و نواحی عشایری در کشور از جوانب مختلفی از جمله امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و البته اقتصادی اهمیت دارد. این مناطق، کانون بنگاه‌های تولیدی به شمار می‌روند و بیشترین فعالیت مردم روستا و عشایر کشاورزی، دامداری و صنایع دستی است. عشایر حدود 38 درصد مراتع خوب کشور را در اختیار دارند و اغلب تولیدات کشاورزی عشایر، سالم و ارگانیک هستند.

در استان همدان 1067 روستا و بیش از 13 هزار عشایر وجود دارد که نقش بسزایی در تولیدات و توسعه دارد به طوریکه با وجود 21 روستای هدف گردشگری در این استان علاوه بر رونق گردشگری در نواحی روستایی اشتغال و توسعه پایدار خواهیم داشت.

مهاجرت روستائیان با وجود ایجاد زیرساخت‌ها 

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان با اشاره به اینکه روستاها محور توسعه استان هستند، گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95؛ در استان همدان 1067 روستا وجود دارد که 870 روستا دارای دهیار است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه 3021 نفر در شوراهای روستایی عضویت دارند، اظهار کرد: در صورتی‌که با اعضای شوراهای روستا مشارکت شود توسعه روستایی معنای دیگری پیدا می‌کند اما اگر مردم همراهی نکنند اجرای کامل برنامه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: از ابتدای تأسیس دهیاری تا کنون 15 هزار میلیارد تومان اعتبار سرانه از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب آنها واریز شده که 75 درصد این رقم در دولت تدبیر و امید واریز شده که نشان از نگاه ویژه دولت به قوانین پنجم و ششم در رابطه با روستاها داشته است.

پورمجاهد با بیان اینکه سنوات گذشته اقدامات خوبی بابت زیرساخت‌ها در روستاها رخ داده است، تصریح کرد: در تمام روستاها زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز و اجرای فازهای مختلف بهسازی روستایی انجام شده اما می‌بینیم مهاجرت هم اتفاق می‌افتد که علت آن این بوده که شاید در برنامه‌ها از بحث معیشت و اقتصاد روستائیان غافل بوده‌ایم و این خلأ الان مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور 5000 روستا مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، افزود: سهم استان همدان در این مطالعه نزدیک به 500 روستا است که موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط مشاورین مطالعه می‌شود و برای هر روستا راهکاری ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان با بیان اینکه امسال 340 روستا مطالعه خواهد شد، اظهار کرد: در سال گذشته در استان همدان 164 روستا مطالعه شد به طوریکه روستاهای ناحیه شمالی از مشاور گرفته شد و ناحیه جنوب نیز قرار است ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه این مطالعه روستاها نیاز استان است، تصریح کرد: تأکید مدیریت استان انجام کارهای با کیفیت است و ما به دنبال این هستیم اعتبارات به کیفیت صرف شود.

پورمجاهد با اشاره به اینکه در سال 96 و 97، 370 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به استان همدان تخصیص پیدا کرد، یادآور شد: از این میزان تسهیلات 50 درصد عقد قرارداد و 140 میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه صدور سند مالکیت روستایی در زمینه دریافت تسهیلات اشتغالزا کمک زیادی به روستائیان دارد، اظهار کرد: بخشی از مشکلات دریافت تسهیلات اشتغال روستایی که مربوط به عدم دریافت تضامین روستایی از سوی بانکها بود، حل شده است.

افزایش قیمت‌ها، چالش به بهره‌برداری رساندن طرح‎های اشتغالزای روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان با تأکید بر اینکه استان همدان جزء استان‌های برتر در جذب تسهیلات اشتغال روستایی است، گفت: استان همدان در انتخاب پروژه‌ها و طرح‌ها خوب عمل کرده اما الان افزایش قیمت‌ها چالش به بهره‌برداری رساندن این طرح‌هاست.

وی با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه‌ها و نمایندگان در بحث روستاها دخالت می‌کنند، در رابطه با ساخت‌وسازخانه باغ و ویلا در اطراف روستاها گفت: در خرداد سال گذشته قانونی مصوب شد که به ساخت‌وسازهای غیرمجاز انشعاب واگذار شود که همین قانون باعث افزایش ساخت‌وسازهایی در اطراف روستاها شد که خوشبختانه براساس این قانون این ساخت‌وسازها باید ظرف 3 سال تعیین تکلیف شوند.

پورمجاهد ادامه داد: 21 روستای هدف گردشگری در استان همدان وجود دارد که اعتبارات خوبی به آنها اختصاص یافته به‌طوریکه در روستای ملحمدره 700 میلیون تومان و روستای مانیزان 600 میلیون تومان هزینه زیرساخت‌ها شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان از صدور 29 مجوز خانه بوم‌گردی در روستاهای استان خبر داد و گفت: 11 خانه بوم‌گردی در استان فعال است.

وی در رابطه با نیازسنجی اشتغال در روستاها، تصریح کرد: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در هر روستا مطالعه می‌شود که در مطالعه 164 روستا نیازسنجی اتفاق افتاده و مشخص است چه فعالیت اقتصادی در روستاها توجیه دارد.

اجرای طرح آمارگیری مسکن روستایی در همدان

به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز از طرح آمارگیری مسکن روستایی در استان خبر داد و گفت: طرح آمارگیری مسکن روستایی از 21 مهر تا 21 آبان توسط آمارگیران در سطح 279 روستای استان اجرا خواهد شد.

حسن ظفری افزود: در این نمونه آماری، ویژگی‌های سازه‌ای، معماری و اقلیمی  4965 واحد مسکن روستایی در قالب 3 پرسشنامه با 50 سوأل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در سرشماری نفوس و مسکن تعداد واحد و جمعیت به عنوان 2 معیار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما در طرح آمارگیری مسکن روستایی، ویژگی‌های کمی و کیفی، نوع دسترسی و ویژگی‎های اقلیمی به تفصیل مورد سوأل قرار می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات پایه‌ای را در اختیار استان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه براساس سرشماری نفوس و مسکن در استان همدان 117 هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد تخصیص اعتبار 106 هزار واحد روستایی به استان ابلاغ شده و بیش از 98 هزار واحد به نظام بانکی معرفی شده و بیش از 90 هزار واحد نوسازی و بهسازی شده است.

ظفری با بیان اینکه از سال 84 تا کنون 980 میلیار تومان اعتبار به استان ابلاغ شده است، اظهار کرد: شاخص بهسازی مسکن روستایی در کشور 41 درصد بوده اما این شاخص در استان همدان 54 درصد است که فاصله چشمگیری بین متوسط کشوری و استان وجود دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان یادآور شد: در سال 96 و 97 فرصت خوبی فراهم شد که از تسهیلات بهسازی مسکن روستایی استفاده شد به طوریکه کسانی‌که ضوابط فنی را در ساخت رعایت کردند در صورت عدم تمکن مالی توسط مالک برای تکمیل می‌توانند از کمک بلاعوض حساب 100 حضرت امام(ره) استفاده کنند و نسبت به  تکمیل واحد مسکونی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: تا کنون 19 میلیارد تومان کمک بلاعوض از حساب 100 حضرت امام(ره) در اختیار بنیاد مسکن استان قرار گرفته و بیش از 1786 متقاضی واجد شرایط  شناسایی شده و بیش از 50 درصد این متقاضیان موفق به اخذ قسط اول کمک بلاعوض شدند.

 شاخص بهسازی روستایی همدان از کشور پایین‌تر است

وی با بیان اینکه شاخص بهسازی روستایی کشور 74 درصد و در استان همدان 43 درصد است، عنوان کرد: از 925 روستای بالای 20 خانوار در استان همدان، در 686 روستا عملیات فاز یک بهسازی شروع شده و فاز یک 387 روستا به اتمام رسیده و 299 روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

ظفری خاطرنشان کرد: ظرف 3 سال گذشته 407 روستای استان از قیر اعتباری برخوردار شدند و بیش از 333 کیلومتر عملیات  آسفالت‌ریزی در مساحتی افزون بر 2 میلیون و 667 هزار مترمربع انجام شده است.

وی گفت: قیر اعتباری سال 96 نزدیک به 19 میلیارد تومان تخصیص داشت و پیش‌بینی می‌شود امسال بتوانیم از مرز 19 میلیارد تومان عبور کنیم به طوریکه در سال 97 تا کنون 60 کیلومتر از معابر روستایی در استان همدان آسفالت شده است که به طور قطع از 100 کیلومتر عبور خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه نقشه ثبتی 803 نقطعه جمعیتی آماده شده است، تصریح کرد: نقشه ثبتی  19 شهر زیر 25 هزار نفر و 784 نقطه روستایی استان آماده شده که بیش از 182 هزار پرونده با مشخصات ثبتی جهات اربعه، همجوارها و حقوق عرفی تشکیل شده و 142 هزار جلد سند مالکیت صادر شده و در حال حاضر بیش از 85 درصد مساکن روستایی استان دارای سند مالکیت ثبتی هستند.

عشایر نیمه دوم آبان کوچ می‌کنند 

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به وجود 2500 خانوار عشایری در استان همدان، از کوچ عشایر در آبان‌ماه خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: کوچ عشایر استان از نیمه دوم آبان به سمت استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان آغاز خواهد شد.

حسین محمدی با تأکید بر اینکه عشایر استان به عنوان جامعه‌ای مولد نقش زیادی در تأمین نیازهای استان دارند، افزود: عشایر نقش بارزی در اقتصاد مقاومتی کشور دارند به طوریکه 38 درصد مدیریت مرتع و 25 درصد تولید گوشت کشور توسط این قشر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان 470 هزار رأس دام در اختیار دارند، تصریح کرد: قلمرو عشایر استان  90 هزار هکتار بوده و 9.7 درصد از مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد.

محمدی با اشاره به سهم 25 درصدی عشایر در تولید گوشت قرمز، بیان کرد: امسال بیش از 5000 تن گوشت قرمز توسط عشایر استان همدان تولید شده است.

وی برخورداری از سوابق سیاسی، اجتماعی و نقش عشایر در دفاع از مرزها، انطباق با محیط زیست، در اختیار داشتن 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور را از ظرفیت‌های عشایر استان دانست و خاطرنشان کرد: 4 ایل و 24 طایفه عشایری استان در 72 سامانه عرفی در ییلاق استان ساکونت دارند.

رئیس امور عشایر استان همدان آبرسانی سیار، توزیع آب شرب، ترمیم و نگهداری راه های عشایری و احداث سرویس‌های بهداشتی در مناطق عشایری را از خدمات ارائه شده به عشایر عنوان کرد.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام روستا عشاير منطقه همدان مهاجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این مراسم گفت: در واحد‌های تولیدی استان همدان، ۱۴۹ هزار کارگر با بیمه اجباری و ۲۵۷ هزار کارگر با بیمه تامین اجتماعی داریم.

یوسف شعبانی افزود: این کارگران در ۲۴ هزار واحد تولیدی و اداری مشغول به کارند و برای بهره مندی آنها از امکانات رفاهی و ورزشی، ۴۰ هزار متر مربع فضای ورزشی در دولت سیزدهم به مجموعه امکانات رفاهی آنها اضافه شده است.

امروز از کارگران شاغل در واحد‌های آتش نشانی، پمپ بنزین، کارگاه‌های تولیدی ترشی، سبزی، مربا، خیاطی، ظروف، سفال، چراغ خواب و لوستر، زیورآلات، اتصالات لوله‌های آبیاری کشاورزی، پایگاه‌های بسیج و موسسه‌های خیریه به مناسبت هفته کار و کارگر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر