Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@22:51:50 GMT

عمان به تجارت با ایران در تحریم‌ها ادامه می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۷۹۷۴

عمان به تجارت با ایران در تحریم‌ها ادامه می‌دهد

عمان که به خاطر دیپلماسی بی طرفانه خود به عنوان «سوئیس خاورمیانه» شناخته می شود به روابط خود با ایران حتی در دوران تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، عمان به روابط خود با ایران حتی با وجود تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهد.

سالهاست عمان را با نام مستعار «سوئیس خاورمیانه» می‌شناسند، به خاطر دیپلماسی مبتنی بر صلح این کشور و گرایش آن به بی طرفی و نقش میانجی گری آن در منطقه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمان توانسته علیرغم قرار داشتن در یک منطقه جغرافیایی حساس و پرتنش ، دهه ها دور از جدال و دردسر باقی بماند. حتی بارها نقش میانجی را برای همسایگان خود بازی کرده است.

مسقط همچنین سالهاست روابط خوبی هم با ایران و هم با آمریکا دارد. ولی حالا برای اولین بار پس از سالها به خاطر افزایش فشار بر ایران از طرف آمریکا و همچنین عربستان سعودی و امارات ، سیاست بی طرفانه عمان تحت فشار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بی‌توجهی هند به تحریم‌های نفتی ترامپ علیه ایران

بحث احداث یک خط لوله گاز طبیعی بین ایران و عمان وجود دارد. پس از دهه ها بحث و گفتگو سال گذشته خط لوله ایران-عمان مجوز کار گرفت و یک کمیته مشترک در ماه جولای برای نهایی کردن قرارداد تشکیل شد. طبق گفته شرکت ملی گاز ایران هزینه این پروژه عظیم مهندسی و انرژی 1.2 میلیارد دلار است و روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز را از بندر جنوب کوه مبارک به بندر سوهار عمان هدایت می کند.

این گاز طبیعی پس از رسیدن به عمان برای صادرات، مایع می شود یا به ذخایر عمان اضافه می‌شود. عمان سعی دارد دورنمای اقتصادی خود را متنوع کند و این خط لوله مشترک با ایران بخشی از طرح اقتصادی آن است.

تحریمهای آمریکا علیه بخش نفت ایران تمام این طرح ها را به چالش انداخته است. دولت ترامپ اعلام کرده تحریم‌های خود را علیه نفت ، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران اعمال خواهد کرد و این تحریم‌ها شامل معامله با شرکت نفت ایران هم میشود.

حالا عمان مانند خیلی کشورهای دیگر بر سر دوراهی قرار گرفته و نمی‌خواهد بین دو قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند. اگر دولت ترامپ ماه آینده تحریم ها علیه ایران را اجرایی کند ، قرارداد خط لوله گاز طبیعی ایران-عمان با مشکل مواجه می‌شود. تنگه هرمز، مکان حساس خط لوله گاز، همیشه منطقه درگیری بین ایران و آمریکا بوده است.

علیرغم حساس بودن تنگه هرمز و تهدیدهای اقتصادی ، عمان اعلام کرده که قصد دارد پروژه مشترک خط لوله گاز با ایران را ادامه دهد ولی مطمئناً موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز سیل مازندران آمریکا ایران تحریم ایران روابط تجاری عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس آنچه رسانه‌های بلژیک امروز دوشنبه گزارش دادند، «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک، در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل به دلیل جنگی است که این رژیم در غزه به راه انداخته است.

بلژیک در همراهی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا – ایرلند، اسپانیا، مالت، اسلوونی و لوکزامبورگ – از جنگ اسرائیل علیه غزه انتقاد کرده، ابتکاری را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین ارائه داده و خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل و آتش‌بس در غزه شده است.

دی کرو گفت که در دیدار با رهبران کشورهای اتحادیه اروپا، تلاش خواهد کرد تا تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کند، از جمله ممنوعیت کامل واردات کالا از شهرک‌های کرانه باختری و برخورد با شرکت‌هایی که شعبه و معاملاتی در شهرک‌ها، به ویژه به شراب، خرما و محصولات روغن زیتون اشاره دارد.

دی کرو افزود: اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل ناشی از دلایل اخلاقی و ادامه جنگ با غزه و وضعیت کرانه باختری است و ما به سادگی نمی‌توانیم کنار بایستیم؛ چراکه قربانیان در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • لغوسخنرانی سفیرآمریکادر دانشگاه ورمونت همزمان بااعتراضات دانشجویی