Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@12:28:13 GMT

15 رشته صنایع دستی در گلپایگان فعال است

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۸۶۱۱

15 رشته صنایع دستی در گلپایگان فعال است

اصفهان - ایرنا- رئیس نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: بیش از 15رشته صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

مصطفی قانونی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه گلپایگان از سابقه ای طولانی در عرصه هنر و صنایع دستی برخوردار است، گفت: هنرمندان این شهرستان در رشته های مختلف شامل منبت، معرق، مشبک، گره چینی، پیکره تراشی، سبد بافی، میناکاری، نگارگری، گلیم بافی، چرم دوزی، گیوه دوزی، سرمه دوذی، قلم زنی مسگری، سفال و سایر رشته های صنایع دستی فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هنر منبت گلپایگان بیش از دوقرن قدمت دارد گفت: آثار منبت در ضریح ها، در و پنجره ها و منبر های چوبی قدیمی امامزادگان این شهرستان که بخشی از آن در موزه امامزاده هفده تن گردآوری شده است، مشاهده می شود.
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان افزود : اکنون نیز منبت کاری به عنوان یکی از هنرهای اصیل، شاخص و ماندگار در این شهرستان رونق دارد که در سال 1391به ثبت آثار ملی رسیده است.
قانونی با اشاره به اینکه اکنون حدود یکهزار هنرمند صنایع دستی شهرستان گلپایگان در حدود 50 کارگاه خانگی و مغازه عرضه صنایع دستی در شهرستان گلپایگان فعالیت دارند، افزود :هنر صنایع دستی به عنوان یکی از مشاغل خانگی نیز بخصوص برای بانوان منبع درآمد خوبی محسوب می شود.
وی عمده ترین مشکل هنرمندان صنایع دستی گلپایگان را بازاریابی برای فروش محصولات دانست و گفت : در این زمینه با برگزاری نمایشگاه، تاسیس بازارچه صنایع دستی در پارگ جنگلی، فراهم کردن زمینه برای معرفی صنایع دستی در نمایشگاه های استانی و برون استانی ، برگزاری دوره های آموزشی و پیگیری برای تاسیس شرکت تعاونی اقداماتی صورت گرفته است .
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان تاکید کرد: اگر مردم ومسئولان هدایا، نیازهای تزیینی و سوغات خود را از میان صنایع دستی ایرانی انتخاب کنند، علاوه بر اینکه مشکل هنرمندان صنایع دستی مرتفع می شود ،این اقدام در رونق بیشتر صنایع دستی این شهرستان نیز تاثیر گذاراست.
شهرستان گلپایگان با بیش از 90 هزار نفر در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 6022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنايع دستي ميراث فرهنگي گلپايگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: امروزه با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب وکار‌های کوچک و متوسط و کسب و کار‌های دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و در همین راستا برگزاری دوره دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ها و اولیت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک بوده است.

عرب افزود: برگزاری دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقمندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی با برند واچی https://vachi.ir/ کنند که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

وی گفت: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تاکید دارند و اقامتگاه‌های بوم گردی کاملا در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بوم گردی‌ها در اصفهک است.

 برند واچی نیز محصولاتش را به صورت کاملا سازگار با محیط زیس و با بهره گیری از سنت‌های قدیمی بسته بندی می کند.

دیگر خبرها

  • دریافت مهر اصالت برای پنج اثر از صنعتگران و هنرمندان چابهار
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود
  • همکاری علمی دانشگاه آزاد همدان با یک شرکت لبنی
  • جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود
  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی