Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد-ایرنا- بر اساس اولین نتایج اعلام شده از هشتمین انتخابات عمومی بوسنی و هرزگوین؛ میلوراد دودیک، شفیک جفروویچ و دراگان چوویچ به ترتیب به عنوان سه عضو جدید شورای ریاست جمهوری صرب ، بوشنیاک (مسلمانان) و کروات انتخاب شدند.

به گزارش شامگاه یکشنبه ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان،میلوراد دودیک رهبر پیمان مستقل سوسیال دمکراتیک و رئیس جمهوری کنونی جمهوری صربسکا از رده صرب ها با 56درصد آرا، شفیک جفروویچ از حزب دمکراتیک عمل از رده بوشنیاک ها با 42 درصد آرا و دراگان چوویچ از جامعه دمکراتیک بوسنی و هرزگوین از رده کروات ها با اکثریت آرا به عنوان اعضای سه نفره شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انتخابات شورای ریاست جمهوری در این کشور روز یکشنبه برگزار شد، 15 نفر شامل 6 نامزد از بوشنیاک ها (مسلمانان)، 5 نامزد از کرووات ها و 4 نفر از صرب هانامزد شده بودند.
همچنین در این دوره از انتخابات عمومی 42 عضو مجلس نمایندگان مجمع پارلمانی بوسنی و هرزگوین که 28 نفر از فدراسیون بوسنی و هرزگوین و 14 نفر از جمهوری صربسکا هستند، انتخاب شدند.
از سوی دیگر رای دهندگان برای مجلس نمایندگان فدراسیون بوسنی و هرزگوین 98 نماینده را که متشکل از بوشنیالک ها و کروات ها هستند، انتخاب کردند.
همچنین اعلام شده که ژلیکا تسویانوویچ از پیمان مستقل سوسیال دمکراتیک در این انتخابات با کسب 56 درصد آرا به عناون رئیس جمهور صربسکا انتخاب شد.
در جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین علاوه بر رئیس و معاون رئیس جمهور ی اعضای مجلس این جمهوری از سوی رای دهندگان نیز انتخاب شدند.
برای احراز مقام رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری صربسکا مجموعا 37 نفر نامزد شده بودند که 21 نفر نامزد غیر حزبی بودند.
همچنین بر اساس اطلاعیه کمیسیون انتخابات بوسنی و هرزگوین 53.56 درصد افراد واجد شرایط با جضور در حوزه های رای گیری در سراسر بوسنی و هرزگوین رای دادند. در جمهوری صربسکا 60 درصد از مردم رای دادند.
بر اساس اطلاعات کمیسیون انتخابات بوسنی وهرزگوین مجموعا 3 میلیون و 278 هزار و 908 نفر واجد شرایط می توانستند در این انتخابات رای بدهند.
در فدراسیون بوسنی و هرزگوین 2 میلیون و 92 هزار و 336 نفر و در جمهوری صرب ها یک میلیون و 260 هزار و 597 نفر واجد شرایط رای بودند.
حدود 6 هزار و 500 ناظر که نزدیک به یک هزار و 500 نفر از خارج هستند بر روند انتخابات در سراسر بوسنی و هرزگوین نظارت داشتند.
انتخابات عمومی بوسنی و هرزگوین در این دوره 4.3 میلیون یورو هزینه داشته است.
بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال توسط سازمان ملل به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد.
بوسنی و هرزگوین پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کرووات که سرانجام با دخالت سازمان ملل واستقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت.
بر اساس پیمان صلح دیتون در سال 1995 میلادی این کشور از دو بخش جمهوری صرب و مسلمان و کرووات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان تشکیل شد.
شبس*اروپام**436** 19171

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات بوسني و هرزگوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری یکی از اعضای شورای شهر سردشت

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: یکی از اعضا شورای اسلامی شهر سردشت و رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری این شهر دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، ناصر عتباتی از دستگیری یکی از اعضای شورای شهر سردشت و رئیس یکی از ادارت تابعه شهرداری سردشت به اتهام رشوه خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: وفق دستورات قضائی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی‌های به عمل آمده و با انجام کار دقیق اطلاعاتی یکی از اعضای شورای شهر سردشت و نیز رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت به اتهام اخذ رشوه دستگیر و تحت قرار بازپرسی رسیدگی کننده قرار گرفتند.

رئیس کل دادگستری آذربایحان‌غربی تاکید کرد: مبارزه با فساد با قاطعیت در جریان است و اجازه نخواهیم داد کسی با سو استفاده از مقام و موقعیت شغلی خود قوانین را زیر پا بگذارد.

کد خبر 748672

دیگر خبرها

  • بازداشت ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام رشوه
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • دستگیری یکی از اعضای شورای شهر سردشت
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • از «مصطفی سعیدی سیرائی» چه می‌دانیم؟مدیری اجرایی با سوابق شهرداری
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند