Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان-ايرنا- گردشگري يکي از بهترين و کم هزينه ترين راه هاي توسعه به حساب مي آيد و تويسرکان پايتخت گردوي ايران با داشتن اقليم، آب و هوا، طبيعت و جاذبه هاي متنوع گردشگري و ابنيه متعدد تاريخي و فرهنگي مي تواند زمينه ساز توسعه توريسم استان همدان و اين شهرستان باشد.

به گزارش ايرنا، تويسرکان با داشتن بيش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو و توليد اين محصول با مرغوبيتي در مقياس جهاني، پايتخت گردوي ايران نام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس رويکرد وزارت جهاد کشاورزي، تويسرکان به عنوان شهرستان آزمونه (پايلوت) در زمينه اصلاح باغ هاي گردو در کشور برگزيده شده و سه هزار هکتار از باغ هاي گردوي آن در يک بازه زماني پنج ساله از مراحل سرشاخه کاري و پيوند زني برخوردار مي شوند.
همچنين اين شهرستان با برخورداري از بيش از چهار هزار و 747 کارگاه توليد مبل و منبت، قطب توليد اين صنعت در کشور است.
اين شهرستان هفت هزار و 600 شاغل در بخش توليد صنايع مبل و منبت دارد و برخي طرح‌ هاي منبتي آن مانند طرح `گلريز` به صورت انحصاري متعلق به روستاي اشترمل اين شهرستان است.
بر اساس آمار رسمي سازمان ميراث فرهنگي، شهرستان تويسرکان از بيشترين تعداد کارگاه توليد در حوزه صنايع مبل و منبت در استان همدان برخوردار که قدمت توليدات اين بخش در تويسرکان از ديگر مناطق استان بالاتر است.
روستاهاي سيدشهاب، اشترمل، جيجانکوه و عين‌آباد مهمترين مراکز توليد و فعاليت کارگاه‌هاي توليدي صنايع مبل و منبت در شهرستان تويسرکان به شمار مي‌روند.
فرماندار تويسرکان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اين شهرستان از امروز دوشنبه 16 مهرماه به مدت چهار روز تا 20 مهرماه ميزبان همايش ملي گردو و صنايع مبل و منبت است.
حبيب موميوند با بيان اينکه علي اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي شرکت در اين همايش به تويسرکان سفر کرده است افزود: وي پس از شرکت در جشنواره ملي گردو و مبل و منبت تويسرکان راهي نهاوند خواهند شد.
وي اضافه کرد:
فرماندار تويسرکان با بيان اينکه برگزاري همايش گردو و مبل و منبت در افزايش توان توليد و توسعه اقتصادي شهرستان تاثيرگذار است افزود: همايش گردو زمينه ساز توسعه صنعت گردشگري و توريسم در اين شهرستان است.
موميوند ادامه داد: برگزاري کارشناسانه و هدفمند چنين همايش هايي موجب پويايي اقتصاد و بازار شهرستان مي شود.
فرماندار تويسرکان با بيان اينکه اکنون نهالستان و باغ مادري گردو در اين شهرستان بزرگترين و مهمترين مرکز توليد نهال هاي گواهي شده گردو در کشور است افزود: زنجيره کامل توليد نهال گواهي شده در کشور مختص تويسرکان است.
موميوند گفت: تويسرکان به عنوان شهرستان آزمونه براي اجراي طرح اصلاح باغ هاي گردو از سوي وزارت جهاد کشاورزي در کشور انتخاب شده و اکنون طرح اصلاح، سرشاخه کاري و پيوند زني درختان گردو به خوبي در باغ هاي شهرستان پيش مي رود.
فرماندار تويسرکان افزود: تاکنون 21 هزار پيوند زني درختان گردو توسط دولت و 20 هزار پيوند زني نيز توسط مردم و باغداران صورت گرفته که نشان دهنده نهادينه سازي گفتمان اصلاح باغ هاي گردو با هدف بازدهي بيشتر توليد محصول و مقاومت در برابر آسيب هايي مانند سرمازدگي در شهرستان است.
موميوند اظهار داشت: شهرستان تويسرکان همچنين چهارهزار و 747 کارگاه صنايع مبل و منبت و نزديک به هشت هزار شاغل در اين بخش دارد و از اين حيث رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
وي گفت: همايش صنايع مبل و منبت در کنار همايش ملي گردو، زمينه را براي حضور بيشتر گردشگران و رشد و توسعه هدفمند زنجيره کامل توليد اين هنر- صنعت در تويسرکان فراهم مي‌کند.
وي ادامه داد: تويسرکان پنج هزار و 500 هکتار باغ هاي گردو دارد که در شرايط عادي سالانه 16 هزار تن گردو توليد مي کنند و اين شهرستان به دليل برخورداري از گردويي با کيفيت بي نظير جهاني، پايتخت گردوي ايران نام گرفته است.
7523/2087
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۶۶۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و دیدار با صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر اظهار کرد: دولت سیزدهم به ایجاد رابطه عمیق تجاری و اقتصادی با قطر اهتمام ویژه‌ای دارد. امیدواریم که بتوان با همکاری‌های مشترک زندگی صلح‌آمیزی در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

وزیر صمت افزود: انتظار داریم این دیدارها در نهایت گامی به جلو باشد و عدد تجارت در سال جاری ۲ برابر افزایش پیدا کند؛ زیرا ایران و قطر هیچ محدودیتی برای تجارت ندارند. همچنین به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند در کشورهای آفریقایی، عراق و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام بدهند.

وی حضور قطری‌ها در ایران اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی برای آشنایی بیشتر از توانمندی‌های صادراتی ایران دانست و گفت: خدمات فنی و مهندسی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و می‌توانیم در زمینه تعمیر توربین‌ها و انواع ماشین‌آلات پیچیده (تولید هر کشور) به قطر کمک و پشتیبانی ارائه بدهیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه قطر در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه حمل و نقل فرودگاهی و ناوگان هوایی انجام داده است، گفت: تمایل داریم که با قطر در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و.... همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که امکان مسافرت مسافران ایرانی از قطر به سراسر دنیا فراهم شود و ادامه داد: زمینه‌های فراوانی برای کار ایران و قطر وجود دارد؛ به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در آفریقا، عراق و افغانستان داشته باشند.

وی به طرف قطری پیشنهاد داد که از نزدیک از کارخانه‌های صنعتی، گازی و پتروشیمی ایران دیدن کنند.

تمایل قطر برای استفاده از فناوری ایرانی

در ادامه این دیدار صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر، گفت: ما در این سفر قصد داریم که از فنّاوری ایران در زمینه خودروسازی و صنایع غذایی دیدن کنیم. تاجران همراه ما به اصفهان خواهند رفت و با همتایان خود در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به نمایشگاه مشترک قطر و ایران، گفت: بندهای ذکر شده در کمیته ایران و قطر بررسی خواهد شد. ما در نهایت چشم‌انداز تجارت با ایران را از طریق سفیر خود در ایران اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 6093255 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • کمیته امداد تویسرکان از مادران باردار و شیرده حمایت می کند
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود