Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@07:40:22 GMT

پیش‌بینی صندوق بین المللی پول از تورم ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۸۱۳۶۹

پیش‌بینی صندوق بین المللی پول از تورم ایران

به گزارش جهان نيوز، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود با کاهش پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال های 2018 و 2019 اعلام کرد، تنش های تجاری و وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی در حال تاثیرگذاری بر تجارت بین المللی است و در عین حال بازارهای نوظهور نیز با شرایط مالی سخت تر و خروج سرمایه مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  صندوق بین‌المللی پول در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال 2018 را منفی 1.5 درصد برآورد کرد، این در حالی است که این صندوق در گزارش قبلی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2018 را 4 درصد پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم در ایران هم در سال 2018 برابر با 29.6 درصد پیش‌بینی شده است.

صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران در سال 2018 را 12.8 درصد پیش بینی کرده است که 1.1 درصد نسبت به برآورد قبلی بیشتر است.

پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول نشان می دهد که رشد قوی اقتصاد جهانی در ماه های گذشته که از جمله به دلیل کاهش مالیات ها در آمریکا و افزایش تقاضا برای واردات رخ داده بود، در حال کمرنگ شدن است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده میلادی به 3.7 درصد برسد، در حالی که این رقم قبلا 3.9 درصد پیش بینی شده بود.

این کاهش پیش بینی رشد ناشی از چند عامل نگران کنند از جمله وضع تعرفه های تلافی جویانه بین آمریکا و چین، عملکرد ضعیف کشورهای حوزه یورو، ژاپن و انگلیس و افزایش نرخ بهره است که در حال خارج کردن سرمایه از بازارهای نوظهوری نظیر آرژانتین، برزیل، ترکیه و آفریقای جنوبی است.

مائوریس آبستفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد: «به محض اینکه بخش هایی از سیاست محرک پولی آمریکا متوقف شود، رشد اقتصادی این کشور کاهش خواهد یافت... به رغم تقاضای قوی ای که در حال حاضر مشاهده می شود، ما پیش بینی مان از رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 را به دلیل جنگ تعرفه ای این کشور با چین کاهش داده ایم.»

با توجه به اینکه بخش عمده تاثیرات جنگ تعرفه ای آمریکا و چین در سال آینده احساس خواهد شد، صندوق بین المللی پول، پیش بینی خود از رشد اقتصاد آمریکا در سال 2019 را از 2.7 به 2.5 درصد کاهش داده و پیش بینی خود رشد اقتصادی چین را نیز از 6.4 به 6.2 درصد رسانده است.

منبع: تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۱۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟

آفتاب‌‌نیوز :

اخیر روزنامه هم میهن از شکستن رکورد تورم تاریخ انقلاب در دولت رئیسی خبر داده بود که بانک مرکزی در جوابیه ای به این گزارش آن را رد کرد اما ناخواسته اطلاعات جدیدی از ثبت رکورد تورم در دولت رئیسی افشا کرده است.

این روزنامه نوشته بود: ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در ۱۰ بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد. یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

براساس گزارش خبرگزاری دولت(ایرنا) بانک مرکزی در پاسخ به گزارش این روزنامه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد و نوشت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری دولت افزود: توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

‏ حالا عبدالناصر همتی در واکنش به این گزارش بانک مرکزی نوشته است: از اطلاع رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲  ‏و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. 

‏وی افزود: این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲ به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

‏همتی نوشت: این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

این در حالی است که سال گذشته نیز برخی رسانه ها از ثبت نرخ تورم بالای ۷۰ درصد در دولت رئیسی خبر داده بودند که بانک مرکزی بدون اعلام جزئیات نرخ تورم، آن را تکذیب کرده بود.

از زمان روی کارآمدن دولت رئیسی آمارهای اقتصادی به شدت سانسور می شوند.

دیگر خبرها

  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • «سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶