Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد:معاول اول رییس جمهوری گفت: تا کنون 23 هزار روستا از نعمت گازرسانی بهره مند شده اند و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به 37 هزار روستا می رسد.
به گزارش خرداد، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، روستا را کانون اصلی تولید و از مراکز و سازه های اصلی هویت بخش ایران عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: نمی توان درباره ایران و از امتیازات و ویژگی های آن صحبت کرد و فکر کرد این ویژگی ها مختص جامعه شهری است.معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: روستا نماد و یک نهاد هویت ساز در دوران های مختلف بود و امروز هم در بخش اقتصادی باید به عنوان کانون مهم تولید مورد توجه قرار گیرد.جهانگیری گفت: این که در سنوات گذشته شرایط پیش آمده که بخش قابل توجهی از مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کرده اند یک واقعیت جدی است و نمی توانیم از آن فرار کنیم اما نباید این را هم از نظر دور داشت که تعداد زیادی از روستاها در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شدند.وی یادآور شد: اگر بخواهیم راجع به توسعه پایدار و متوازن صحبت کنیم، این توسعه وقتی شکل می گیرد که همزمان با توسعه شهر، توسعه روستا هم مدنظر باشد. یکی از نقاط ضعفی که گاهی در برنامه ها وجود داشته، این بوده که به توسعه روستاها کمتر پرداخته شده است و باید به طور جدی این موارد را شناسایی و برای اصلاح آن اقدام کرد.معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: ساکنین روستا باید احساس کنند که نیازهای اولیه آن ها مانند آب آشامیدنی، راه آسفالته، آموزش و بهداشت مناسب تامین شده است، حتی امروز فناوری های روز تبدیل به یک نیاز جدی شده است.جهانگیری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چهلمین سال انقلاب اسلامی یکی از نقاط برجسته جمهوری اسلامی این بود که زیرساخت های مورد نیاز توسعه روستاها فراهم شود، فراموش نمی کنیم در اوایل انقلاب روستاها از اکثر امکانات روستایی بی بهره بودند و حتی در مقاطعی دولت ها داشتن یخچال و تلویزیون را بعنوان شاخص رفاهی بیان می کردند اما تدبیر امام و جهت گیری انقلاب این بود که رسیدگی به مناطق روستایی و دورافتاده بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نهادهای مناسب آن هم ایجاد شد.وی اظهار داشت: امروز با افتخار می توانیم بگوییم که 92 درصد جمعیت روستایی کشور دارای جاده آسفالته هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم 14 هزار کیلومتر راه آسفالته احداث شد و 78 درصد از جمعیت روستایی کشور آب آشامیدنی بهداشتی دارند.معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: در سال 93 در یکی از جلسات شورای عالی آب گفته شد که به 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود و در برخی از روستا ها خانم ها از فاصله دور آب مورد نیاز خود را تامین می کردند اما در این دوره 7 هزار و 500 روستا دارای آب آشامیدنی بهداشتی شدند.جهانگیری ادامه داد: ما در سال 95 به اندازه 10 سال قبل از آن به روستاها آب لوله کشی تامین کردیم و البته این مسیر باید ادامه یابد.وی گفت: ما در اوج کمبود منابع و با تدبیر وزیر نفت و عدم استفاده از بودجه دولت تصمیم گرفتیم روستاهای بالای 20 خانوار را گازرسانی کنیم و به فضل الهی تا الان بیش از 23 هزار روستا گازرسانی شده و تا پایان دولت دوازدهم به 37 هزار روستا گازرسانی خواهد شد.معاون اول رییس جهموری افزود: برای اجرای این طرح ها از بودجه دولت پول ندادیم چون بخش عمده ای از هزینه ها از محل عدم استفاده از سوخت مایع جبران می شود.  برچسب ها: جهانگیری ، روستا ، عشایر

منبع: خرداد

کلیدواژه: جهانگیری روستا عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۸۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی نماینده منتخب مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روستاها را رها کنیم و توجهی به مشکلاتشان نداشته باشیم حاشیه‌نشینی به مهمترین معضل تبدیل خواهد شد.

هادی محمدپور ۱۱ اردیبهشت در نخستین همایش وحدت و همدلی گنابادی‌ها و بجستانی‌های مقیم مشهد که در تالار همایش ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه و معرفی برنامه‌های خود، توسعه روستایی را از مهمترین اولویت‌های خود دانست و اظهار کرد: اگر روستاها را رها کنیم و توجهی به مشکلاتشان نداشته باشیم حاشیه‌نشینی به مهمترین معضل تبدیل خواهد شد.

نماینده منتخب مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید تمام توان خود را در خدمت به مردم و روستائیان به کار بگیریم، عنوان کرد: متأسفانه توسعه روستایی در دهه‌های گذشته مغفول مانده است.

بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مهمترین اولویت دولت و مجلس باشد

وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد، گفت: دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری خود را بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و مهار گرانی‌ها قرار دهند.

محمدپور در همین خصوص خاطرنشان کرد: در نظرسنجی که صورت گرفت اولین اولویت خراسان رضوی موضوع گرانی، معیشت و اشتغال مردم و جوانان است، خوشبختانه در مجمع نمایندگان استان از ۱۸ نماینده ۱۲ نماینده جدید هستند که رویکرد همه بر اقتصاد و معیشت است.

وی با بیان اینکه کوچکترین اقدام دولت در زمینه مسائل اقتصادی در دورترین روستای منطقه گناباد و بجستان تأثیر بسیار زیادی دارد، گفت: برخی روستائیان با ۹۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند.

نماینده منتخب مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا اقتصاد و این اسب سرکش تورم را آرام نکنیم و قیمت‌ها تثبیت نشود هیچ کاری در زمینه اشتغال، آسفالت و جاده و... شکل نخواهد گرفت، اظهار کرد: باید نرخ ارز و دلار و قیمت‌ها تثبیت شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری را بهبود اقتصاد و وضعیت معیشت مردم و مهار گرانی قرار دهند، افزود: در راستای رفع این مشکلات همه در حال تلاش هستند و این جای تقدیر دارد.

فرسودگی لوله‌های آب شرب مشکلی جدی

محمدپور خط انتقال آب گناباد را ۱۳۰ کیلومتر و بجستان را ۴۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: فرسودگی لوله‌های آب شرب از دیگر مشکلات جدی در این دو شهرستان است.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکلات اقدامات خوبی در حال انجام است، گفت: ۲۲ کیلومتر از مسیر خط لوله گیسور به گناباد تا یک ماه آینده در مسیر بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

نماینده منتخب مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: آب‌شیرین‌کن‌های بجستان بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون ۵۰ میلیارد هزینه شده است. همچنین با ارتباطی که با وزارت نفت و استانداری برقرار شد امیدواریم تا یک ماه آینده اولین آب‌شیرین‌کن‌های این شهر وارد مدار شود و مشکل مردم در این زمینه حل شود.

وی با بیان اینکه همه ما به خصوص نخبگان وظیفه داریم در راستای رفع مشکلات مردم قدم برداریم، ادامه داد: تمامی مسائل و مشکلات از جمله خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی را نباید با دولت مرتبط دانست.

مشکل برق را تا ۵ سال آینده داریم

وی با اشاره به اینکه چون در گذشته در حوزه زیرساخت‌های برق اقدامی نشده امروز شاهد خاموشی چاه موتورها هستیم، گفت: بر اساس آنچه اعلام شده تا ۵ سال آینده مشکل برق را خواهیم داشت.

محمدپور اذعان کرد: خاموشی چاه موتورها موجب وارد شدن خسارت‌های جدی به کشاورزان و دامداران در شهرهای مختلف شده و متضرر می‌شوند، استاندار خراسان رضوی به جد پیگیر هستند که امسال خاموشی‌ها را نداشته باشیم و یا به حداقل برسد. متأسفانه در زمینه توسعه زیرساخت‌های برق به خصوص در بجستان و پست جدید برق شهرک انار اقدام جدی نشده که در حال پیگیری هستیم.

مجلس قدرتمند، دولت را پاسخگو می‌کند

منتخب مردم بجستان و گناباد در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قدرتمند، دولت را پاسخگو می‌کند، تأکید کرد: قطعاً همه گروه‌های سیاسی در کنار ما خواهند بود. لذا به جد پیگیر هستم که با کمک نمایندگان محترم مشکلات مردم را حل و یا به حداقل برسانم.

وی ضمن اشاره به اهمیت بالای فرودگاه گناباد خاطرنشان کرد: فرودگاهی که به کمک مردم و نمایندگان و مدیران دغدغه‌مند ایجاد شد، برای اینکه به عنوان فرودگاهی منطقه‌ای، نقش خود را در توسعه منطقه ایفاء کند همچنان نیازمند پیگیری است.

محمدپور با بیان اینکه فرودگاه شهدای گناباد همچنان با مشکلاتی مواجه است، اذعان کرد: بوئینگ ۷۳۷ با ۱۴۰ صندلی اما با ۶۷ مسافر در فرودگاه شهدای گناباد به زمین می‌نشیند.

وی گفت: در شهرستان بجستان بحث راه را به طور جد در حال پیگیری هستیم و ان‌شاءالله که در این حوزه چند پروژه مهم را پی‌ریزی کنیم. از جمله این پروژه‌ها جاده دوغارون، خواف، گناباد و بجستان و پروژه جاده گناباد، بجستان و بردسکن است که در راستای توسعه کریدور شرق کشور محسوب می‌شوند. همچنین جاده‌های روستایی در اولویت‌های ما قرار دارند و در حال طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی هستیم.

نماینده منتخب مردم گناباد و بجستان در ادامه توجه به قنوات را از دیگر اولویت‌ها دانست و بیان کرد: متأسفانه در سفر اول ریاست محترم جمهور در حوزه قنوات برای شهرستان‌های گناباد و بجستان تخصیص نداشتیم.

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۶۵ درصد مردم منطقه گناباد و بجستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند اگر نتوانیم قنات‌ها این میراث ماندگار اجدادی را حفظ کنیم اقتصادی شکل نخواهد گرفت.

ضرورت تبدیل شدن مجتمع آموزش عالی به دانشگاه

محمدپور در ادامه با بیان اینکه در حال جمع‌بندی پروژه‌ها هستیم تا در اختیار استاندار محترم قرار دهیم و برای سفر دور دوم ریاست محترم جمهوری مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر این‌ پروژه‌های زیربنایی دیگری نیز از جمله مجتمع آموزش عالی برای اینکه تبدیل به دانشگاه شود در برنامه قرار دارد.

وی گفت: بیمارستان ۶۴ تخت خوابی بجستان نیاز به تطبیق و استفاده از ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه دارد که وزارت بهداشت موافقت لازم را اعلام کرده و امیدوارم هرچه سریع‌تر کلنگ زنی شود.

شهرک صنعتی بجستان و معادن منطقه نیازمند توجه جدی مسئولان

منتخب مردم بجستان و گناباد در مجلس شورای اسلامی شهرک صنعتی بجستان و معادن منطقه را نیازمند توجه جدی مسئولان استانی دانست و افزود: میزان برداشتی که از معادن بجستان و گناباد انجام می‌شود حتی در خواف انجام نمی‌شود اما اصلاً راه مناسب ندارد و بسیار حادثه آفرین است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه ۱۵ درصد منابع دولتی قرار است به مناطق محروم اختصاص یابد، گفت: تلاش می‌شود بتوانیم در راستای رفع مشکلات شهرستان گام‌های بهتری برداریم.

محمدپور نهضت ملی مسکن را یکی دیگر از مهمترین موضوعات اساسی دو شهرستان دانست و تصریح کرد: به جد می‌توان گفت رتبه اول و دوم استان مربوط به دو شهرستان گناباد و بجستان است.

تابستان امسال در گناباد با کمبود ۹۰ لیتر آب در ثانیه مواجه هستیم

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در بجستان مربوط به کیفیت آب است، گفت: با نصب دستگاه آب‌شیرین‌کن این مشکل رفع خواهد شد، به زودی مشکل برخی روستاها هم رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تابستان با کمبود ۹۰ لیتر آب در ثانیه برای گناباد مواجه خواهیم بود، گفت: با توجه به توسعه صنعت و ساخت ۳۶۰۰ مسکن ملی که تا یک سال آینده در گناباد به بهره‌برداری می‌رسد تا ۴ سال آینده باید برای این شهرستان هم دستگاه آب‌شیرین‌کن نصب کنیم.

در این همایش نمایندگانی از تشکل‌های فعال منطقه (سرای گناباد، مهک کاخک، یاقوت بجستان) در مشهد به ایراد صحبت پرداخته و نکاتی را بیان کردند، همچنین در پایان بیانیه‌ای با موضوع وحدت و همدلی قرائت شده و به امضای تعدادی از حاضرین رسید.

نخستین همایش وحدت و همدلی گنابادی‌ها و بجستانی‌های مقیم مشهد با حضور پرشور گنابادی‌ها و بجستانی‌های مقیم مشهد و برخی مدیران این دو شهرستان و به همت تشکل‌های مردمی سرای گناباد، یاقوت بجستان و مهک کاخک در محل تالار همایش ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان