Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@14:11:32 GMT

امنیت تولید غذا در سیستان و بلوچستان بالا می رود

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۹۹۰۸۰

امنیت تولید غذا در سیستان و بلوچستان بالا می رود

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه هواشناسی کاربردی سعی دارد با ارائه توصیه‌های بهنگام و کاربردی هواشناسی تولیدات کشاورزان را از گزند حوادث و مخاطرات آب و هوایی حفظ کند.

‌به گزارش ایسنا- ‌محمود دیانتی در جلسه هماهنگی اجرا و دیسکاشن طرح تهک کشاورزی مهرستان گفت: این طرح از سال 1393 در همه استان های کشور به منظور مدیریت و کاهش ریسک و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی در حال اجراست که از چهار لایه یا سطح تشکیل شده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فعالیت سامانه های مختلف آب و هوایی و تنوع زیاد پدیده های مخرب جوی در سیستان و بلوچستان موجب شده تا طرح تهک در اولیت های هواشناسی استان قرار گیرد، افزود: این طرح نیازمند تقویت سیستم های پایش و پیش بینی وضع هوا است تا آثار و پیامدهای ناشی از پدیده های مخرب را به حداقل ممکن برساند‌.

وی افزود: مهرستان جزو نخستین شهرستان های سطح استان است که لایه سوم طرح تهک را اجرا کرده است. لایه سوم در سطح شهرستان ها و با مشارکت هواشناسی و جهاد کشاورزی هر شهرستان اجرا می شود که براساس آن با توجه به شرایط جوی و پدیده های مخرب پیش رو در منطقه، توصیه های کاربردی به کشاورزان ارائه می‌شود تا کشاورز طبق آن برنامه ریزی و فعالیت های آتی خود را تنظیم کند‌.

دیانتی در ادامه به آخرین وضعیت دریافت نزولات جوی استان اشاره کرد و گفت: امسال یکی از بدترین سال های زراعی از لحاظ میزان دریافت نزولات جوی است که سبب شده استان ما کم بارش ترین استان کشور شود‌.

رئیس شبکه پایش هواشناسی استان افزود: علاوه بر کاهش بارش در سالی قرار داریم که دامنه و شدت فعالیت بادهای 120 روزه گسترده تر و شدیدتر شده است و تقریباً تمام نواحی استان را درگیر کرده است، به طوری که هم میدان باد و هم گردوغبار حاصل از این بادها تا نواحی جنوبی استان کشیده شده است‌.

وی ادامه داد: این شرایط وضعیت کشاورزی در استان را شکننده تر از گذشته کرده و سبب شده تا ریسک فعالیت های این بخش افزایش یابد. اما با فعالیت طرح تهک می توان بخش های ریسک بروز خسارت به کشاورز را کاهش داد‌.

خشکسالی مهمترین تهدید پیش روی بخش کشاورزی

نعمت الله قنبر زهی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مهرستان نیز در این جلسه با اشاره بر ضرورت اجرای طرح تهک کشاورزی در سطح استان، گفت: طرح تهک کشاورزی یک نیاز و ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی استان است چراکه تولید محصولات کشاورزی را به نوعی تضمین کرده و بهره وری تولید را با هشدارها و توصیه های به موقع افزایش می دهد‌.

وی ادامه داد: وقتی کشاورز پیش از شروع موج سرما یا گرما آگاهی لازم را کسب کند بهترین راهکار برای جلوگیری از خسارت را پیش بینی و اجرا می کند. یا در صورت اطلاع از وزش باد شدید، زمان مناسب برای گرده افشانی خرما انتخاب می کند. ضمن اینکه تهک کشاورزی مناسب ترین زمان انجام گرده افشانی یا کشت برخی محصولات را به کشاورزان اعلام می کند.

وی با بیان اینکه غالب اراضی زراعی شهرستان خرده مالکی است، افزود: مجموعه جهاد کشاورزی مهرستان از اجرای این طرح استقبال کرده و تمام تلاش خود را برای تداوم فعالیت آن بکار می گیرد. کارشناسان این اداره آماده‌اند تا در زمان لزوم همکاری لازم را با هواشناسی شهرستان داشته باشند‌.

قنبر زهی در ادامه به کاهش نزولات جوی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه با کاهش بارندگی در چند سال اخیر بسیاری از قنوات شهرستان خشک شده یا به سمت خشکی رفته است.

وی ادامه داد: مدیریت شرایط خشکسالی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه ها دولتی و همه مردم دارد به نحوی که کشاورزان در مصرف منابع آب صرفه جویی کرده و محصولات با نیاز آبی کم کشت کنند. دولت نیز همانگونه که تا کنون پشتیبان طرح های آبیاری نوین و صرفه جویانه بوده، همچنان نیز از اجرای این طرح های حمایت کند‌.

سیستان و بلوچستان گرفتار کم بارشی انباشه است

علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت جوی استان ارائه کرد و گفت: بر اساس الگوهای پیش بینی فصلی، بارندگی ها در فصل پاییز در شرایط نرمال قرار دارد ولی چون بارش های این فصل قابل توجه نیستند، انتظار جبران کم بارشی انباشته در چند ماه اخیر را نداریم‌.

وی با بیان اینکه کم بارشی انباشته استان بسیار زیاد است، افزود: نوع ریزش های استان نیز در سال های اخیر تغییر کرده است. قبلا بارش های مداوم داشتیم اما در سال های اخیر مقدار این بارش ها کم شده و بیشتر ریزش ها تبدیل به رگباری شده است.

ملاشاهی ادامه داد: بارش های رگباری نمی تواند جبرانی برای کم بارشی انباشته استان باشد چراکه در یک بازه زمانی محدود ریزش های زیادی اتفاق می افتد که بخش قابل توجه آن بدون اینکه جذب سفره های آب زیرزمینی شود، از دسترس خارج می شود‌.

محسن بستانی دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه جلسه به تشریح آخرین اقدامات در رابطه با طرح تهک کشاورزی در استان پرداخت و گفت: مهمترین مانع بخش کشاورزی در استان آب و منابع آبی است که تقریباً منطقه ای پیدا نمی شود که با این مشکل مواجه نباشد‌.

وی ادامه داد: سطح آب سفره های آب زیرزمینی در اکثر نقاط استان پایین رفته و کشاورزانی را که وابسته به این منابع بوده با مشکل مواجه کرده است. از طرف خشک شدن رودخانه های شمال و جنوب استان نیز بر مشکلات افزوده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۹۹۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فداحسین مالکی نماینده زاهدان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در پاسخ به این سوال که در مدت اخیر استان سیستان و بلوچستان مورد حملات تروریستی قرار گرفته و شاهد شهادت چندین نیرو بودیم. مهم‌ترین عوامل این حوادث از نظر شما چیست، گفت: استان سیستان و بلوچستان استانی است که با دو کشور که خودشان به گونه‌ای مشکلات خاص خودشان را دارند هم مرز است. از مسیر دریا با کشورهای حوزه خلیج فارس هم مرز مشترک دارد. طی سفری که با هیأت‌های مختلف به پاکستان داشتیم، ارزیابی مان‌ این بود که باید با مقامات پاکستانی نسبت به مرز مشترکی که داریم اقدامات و عملیات مشترکی انجام دهیم. چون همان‌ اندازه که ما آسیب می‌بینیم، آن آسیب در پاکستان هم وجود دارد.

وی در گفتگو با ایلنا، افزود: اما با این وجود سیستان و بلوچستان مؤلفه‌های مختلفی دارد؛ یکی‌ از آنها مرز است. دیگری کشورهای همسایه است که باید عملیات مشترک در آن صورت بگیرد. دوم این است که دولت باید نگاه استراتژیک به این منطقه داشته باشد و از نظر امکانات، تجهیزات و توسعه استان‌ها اقداماتی انجام دهد. طبق تعاریفی که مقامات ارشد نظام و خودمان از سیستان و بلوچستان داریم این است که توسعه این استان باید در اولویت اول قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند در امنیت استان تأثیرگذار باشد.

مالکی تصریح کرد: نکته بعدی آنکه ما حتما باید به کمبودها و تنگناهایی که نیروهای امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. علاوه بر اینکه مردم نگران امنیت هستند، احساس ‌عدم امنیت بیشتر مردم را زجر می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور،‌ تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: از طرفی انتظار ما از بزرگان، نخبگان استان و کسانی که در شمال و جنوب استان تریبون در دست دارند این است که به گونه‌ای حرکت نکنند که امنیت، وحدت و همدلی مردم زیرسوال برود و آسیب ببیند. چون همیشه مردمان جنوب و شمال استان، شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم بوده و کنار هم زندگی کردند و این الفت و برادری نباید زیرسوال برود، خواسته ما هم این است وحدت ملی در آنجا تقویت شود. بنابراین این مسئله می‌تواند برای ایجاد امنیت پایدار تأثیر داشته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902283

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد