Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون فرهنگی مجلس ۹ مهر جلسه‌ای را با موضوع طرح تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی تشکیل داد که در این جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با افزودن نام هنر به وزارت فرهنگ و ارشاد توافق داشتند.

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان درباره اهمیت درج نام هنر در عنوان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این موضوع اکنون در کارگروه فرهنگ و رسانه کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه‌ هفته گذشته این موضوع مورد تصویب قرار گرفت. طبیعتا باید در خود کمیسیون نیز تصویب شود و بعد به مجلس ارایه شود. این موضوع یکی از درخواست‌های ۴۰ ساله هنرمندان کشور است که در عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک غفلتی صورت گرفته بود و آن هم بی‌توجهی به مسأله هنر است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی و حمایت از رشته‌های گوناگون هنر است که حداقل ۲ معاونت اصلی این وزارتخانه یعنی معاونت هنری و معاونت سینمایی را شامل می‌شود. همچنین بخشی از وظایف حوزه معاونت فرهنگی در حوزه شعر و ادبیات قرار دارد که به مسأله هنر برمی‌گردد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اینکه هنرمندان خواستار درج واژه هنر در نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، اظهار کرد: هنرمندان و انجمن‌های هنری تأکید دارند که حتما واژه هنر برای این وزارتخانه صراحتا قید شود. خانه هنرمندان مدت‌هاست همراه با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس این بحث را مطرح کرده است که مورد قبول این وزارتخانه و کمیسیون فرهنگی هم قرار گرفت. این طرح در سیر بررسی و تصویب است و ان شاءالله به صحن علنی مجلس ارایه شود.

رجبی‌معمار درباره تأثیر این تغییر نیز عنوان کرد: این تغییر هیچ هزینه‌ای بر دولت و دستگاه‌های اجرایی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند، تحمیل نخواهد کرد. هر نوع تغییری در مجلس از این جهت ممکن است مورد مخالفت بعضی‌ها قرار بگیرد که هزینه‌ای را به دولت اضافه کند، این تغییر هزینه‌ای ایجاد نخواهند کرد بلکه نتیجه مثبتی که دارد ابراز علاقه مسئولان و قانونگذاران کشور به موضوع هنر است و قطعا باعث دلگرمی اهل هنر خواهد شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اعلام اهمیت وجود یک نهاد مرجع صنفی برای هنرمندان بیان کرد: یکی از درخواست‌های جدی جامعه هنری کشور این است که همچون جوامع و اصناف دیگر، یک نظام صنفی داشته باشند. دولت در واقع بسیاری از اقدامات و اختیاراتی را که باید انجام بدهد در قالب یک حرکت مدنی و قانونی به خود اصناف واگذار می‌کند. هنرمندان نیز نیاز به چنین نظام صنفی همچون پزشکان و وکلا نیاز دارند. بسیاری از هنرمندان نه فقط در تهران بلکه در کل کشور مشغول به فعالیت هستند. این افراد باید از جهت تعریف شغل و طبقه‌بندی مشاغل شان در یک رده‌بندی مشخص هنری قرار بگیرند. بخش زیادی از طبقه‌بندی‌ها به ذوق و توانمندی‌های فردی هنرمند برمی‌گردد و این مسأله را خود هنرمندان می‌توانند دسته‌بندی کنند که مثلا با نقاش درجه یک طرف هستند یا درجه ۲ و سه، این کاری است که باید انجام شود. همچنین اختلافات و دعاوی حقوقی که برای هنرمندان پیش می‌آید را هم باید مثل نظام پزشکی در درون سیستم جامعه هنرمندان رسیدگی شود و اگر هم لازم شد، به محاکم ارایه می‌شود.

مجید رجبی‌معمار در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان ایران گفت: چند سالی است که خانه هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان کشور هستند. خوشبختانه اکنون این موضوع در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته و پیش‌نویسی هم برای این قانون تهیه شده است. در حال حاضر این مسأله در مرحله‌ای قرار دارد که کارشناسان وزارت ارشاد و انجمن‌های صنفی هنری مشغول بررسی این پیش‌نویس هستند. این پیش‌نویس در یکی از کارگروه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس آماده شده است و هنرمندان و مسئولان وزارت ارشاد در حال حاضر مشغول به بررسی جزییات مباحث حقوقی آن هستند.

کد خبر 4426440 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید رجبی معمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اربعین ۹۷ تئاتر ایران فیلم سینمایی هالیوود برنامه تلویزیونی سینمای مستند موسیقی ایرانی فیلم کوتاه کارگردان تئاتر سریال ایرانی سینمای آمریکا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انیمیشن نمایشگاه نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۲۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه ااطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، سیدعمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار که در دفتر رییس جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌هایی فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رییس جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

کد خبر 6096634

دیگر خبرها

  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد