Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@21:47:20 GMT

فتاوای آیت الله سیستانی در مورد بخت آزمایی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۳۵۲۱

فتاوای آیت الله سیستانی

بليط هاي بخت آزمايي، برگه هايي است كه برخي شركتها آنها را به مبلغ معيني مي فروشند و متعهد مي شوند كه ميان خريداران اين برگه ها قرعه كشي كنند و قرعه به نام هر كس در آمد، به او مبلغي به عنوان جايزه بدهند. اين كار ممكن است به چند وجه صورت بگيرد:

اول: اينكه پول را در قبال برگه ها بدهد به احتمال برنده شدن در قرعه كشي و بدست آوردن جايزه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين صورت، معامله بي شك حرام و باطل است و اگر كسي اين عمل حرام را مرتكب شود و در قرعه كشي برنده گردد، در صورتي كه شركت قرعه كشي كننده دولتي باشد، مبلغي به عنوان جايزه مي گيرد مجهول المالك است و جواز تصرف در آن مشروط به رجوع به حاكم شرع است، و اگر آن شركت خصوصي باشد، درصورتي تصرف در آن مال جایز است که بداند صاحباش راضي به تصرف او هستند حتي اگر بدانند او مالك نيست.

دوم: مقصود ازدادن پول كمك مالي و مشاركت در برنامه اي خيريه مانند ساختن مدرسه يا پل باشد، نه بدست آوردن سود و جايزه، در اين صورت اشكالي ندارد، و در اين فرض اگر قرعه به نام كسي اصابت كرد، اگر شركت دولتي باشد گرفتن جايزه بنابراحتياط واجب- با اجازه حاكم شرع و تصرف در آن با مراجعه به او اشكالي ندارد، و اگر دولتي نباشد تصرف در جايزه نيازي به اجازه حاكم شرع و مراجعه به او ندارد.

سوم: مقصود از دادن پول، قرض دادن به شركت باشد، به اين صورت كه خريدار مبلغي را مثلاً براي شش ماه به شركت قرض مي دهد و آن شركت موظف است علاوه بر بازپرداخت مبلغ مذكور، با انجام قرعه كشي مبلغي را به عنوان جايزه اگر قرعه به نامش اصابت كرد بپردازد، اين معامله حرام است ، زيرا از نوع قرض ربوي به شمار مي رود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام بخت آزمایی فتوا آیت الله سیستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز دو میلیون تومان به حساب معلمان به مناسبت روز معلم

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز رضامراد صحرایی با حضور در مرکز سامد و پاسخگویی نهاد ریاست جمهوری به سوالات و گلایه های معلمان از طریق تماس تلفنی پاسخ داد.

در یکی از این تماس های تلفنی، یکی از معلمان از حقوق و مزایای پایین معلمی و از پایین بودن فوق‌العاده ویژه معلمان گلایه کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این معلم با بیان اینکه معلمان باید محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند؛ گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امشب پاداشی را به مناسبت روز معلم برای تمامی معلمان در نظر بگیریم.

بنا بر اطلاعات خبرنگار مهر وزارت آموزش و پرورش در تلاش بود تا در ابتدای سال جدید، به مناسبت عیدی مبلغی به حساب معلمان واریز کند. با این حال با گذشت یک ماه به نظر می رسد دستگاه تعلیم و تربیت توانسته‌است مبلغی را این بار به عنوان تقدیر روز معلم برای معلمان در نظر بگیرد.

شنیده های خبرنگار مهر حاکی از آن است که این مبلغ دو میلیون تومان خواهد بود و از امشب به حساب معلمان واریز خواهد شد.

کد خبر 6093173 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • واریز دو میلیون تومان به حساب معلمان به مناسبت روز معلم
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • شادی سیستانی ها ٰ؛ آب هیرمند سیستان را اینگونه زیبا کرد | تصاویر
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • فیلم/حزب الله چند میلیون دلار پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده است؟
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود