Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:21:32 GMT

پزشکان تحمل شنیدن انتقاد را داشته باشند

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۸۸۳۷

پزشکان تحمل شنیدن انتقاد را داشته باشند

تهران- ایرنا- یک جامعه شناس گفت: کم و بیش نسبت به جامعه پزشکی انتقادهایی وجود دارد که بی توجهی به آن موجب بی اعتمادی می شود. این بی اعتمادی ناگهانی نیست بلکه تدریجی به وجود می آید. لازمه رفع این مساله پذیرش ضعف ها و انتقادها، رعایت اخلاق و گفت و گوی پزشکان با مردم است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، حسن محدثی گیلوایی‎ ‎‏روز پنجشنبه در دومین نشست فصلی انجمن پزشکان عمومی افزود: جامعه ‏شناسان، پدیده‌های اجتماعی را به صورت فرآیندی می‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی اعتمادی که نسبت به جامعه پزشکی وجود دارد و شیوع یافته طی ‏فرآیندی شکل گرفته است و این طور نبوده که به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد. از دست دادن اعتبار اجتماعی به صورت ناگهانی رخ ‏نمی‌دهد و این طور نیست که توطئه‌ای در این رابطه وجود داشته باشد.‏
وی افزود: جامعه شناس به پزشکی به عنوان یک نهاد اجتماعی نگاه می‌کند. منظور از نهاد، روابط الگومندی است که حول نیازهای ‏معین شکل می‌گیرد. به طور مثال در نهاد خانواده، نیاز اجتماعی و عاطفی وجود دارد که در پاسخ به این نیاز، روابط اجتماعی شکل ‏می‌گیرد و خانواده تشکیل می‌شود.
محدثی گیلوایی بیان کرد: در جوامع مدرن، نظام مراقبت از تندرستی به یک نهاد بسیار مهم و پیچیده تبدیل شده است. جامعه شناسان ‏می‌گویند که این نهاد از چند محور اساسی تشکیل شده که پزشکان، پرستاران، بیماران و بیمارستان‌ها در این نظام وجود دارند، اما ‏نقش پزشک در این نظام، نقش محوری است. یعنی سایر ارکان باید تابع تصمیم‌های پزشکان باشند و به صورت طبیعی، پزشکان دارای ‏امکانات، فرصت‌ها و موقعیتی می‌شوند که دیگر افراد فعال در فرآیند درمانی از این امکانات محروم هستند.‏
وی اظهار داشت: اگر درباره نابرابری در مراکز درمانی صحبت کنیم، به خودی خود مشکلی ندارد، اما وقتی این نابرابری به ‏سلطه تبدیل شود، مشکل است. یکی از عوارض این سلطه، ایجاد نارضایتی در بیماران است که به بیگانه شدن افراد با محیط منجر می‌شود و از زندگی در محیط کار خود احساس رضایت نمی‌کنند. اگر این نارضایتی افزایش پیدا کند، نحوه عملکرد نیز تحت تاثیر ‏قرار خواهد گرفت.‏
این جامعه شناس گفت: بخشی از مشکلات در آموزش دانشجویان پزشکی است که باید درباره روابط اجتماعی نیز آموزش‌هایی به ‏دانشجویان پزشکی ارائه شود. زیرا دانشجویان پزشکی در جامعه زندگی می‌کنند و این آموزش‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات درباره ‏هجمه به پزشکان را حل کند.‏
محدثی گیلوایی با اشاره به منشور اخلاقی بیان کرد: منشورهای اخلاقی در بسیاری از موارد فقط تابلوهایی روی دیوار است و اگر ‏بگوییم فقط منشور اخلاقی برای پزشک تعریف می‌شود، باید توجه کنیم که کافی نیست و نیازمند نظارت و تعریف روابط اجتماعی ‏است.‏
وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که جامعه ما در ارتباط پزشکان با نیروهای فرودست مشکلات جدی دارد و علت افزایش بی ‏اعتمادی تدریجی نسبت به پزشکان، فقط خطاهای پزشکی نیست، زیرا خطاهای پزشکی از گذشته وجود داشته و حتی در مثنوی ‏معنوی نیز به خطای پزشکی اشاره شده است. خطاها در رشته‌های مختلف و از جمله مهندسی نیز وجود دارد.‏
این جامعه شناس گفت: قطعا در جامعه ‏پزشکی، پزشکانی هستند که بیشتر از بسیاری افراد به مردم خدمت می‌کنند، اما در هر جامعه ای مشکل و اشکال وجود، باید اشکالات را بپذیریم و تحمل انتقاد را داشته باشیم.‏ اما تجربه ای که در انتشار یک سریال طنز پزشکی به وجود آمد نشان داد پزشکان کمتر برای پذیرش انتقاد آمادگی دارند.
اجتمام*9482‏ * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جامعه شناسي جامعه پزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس

سید ابوالفضل هاشمی اصل گفت: اولویت تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدا، رسیدگی ویژه به پرداخت مطالبات و مسائل رفاهی کارکنان مجموعه تحت پوشش دانشگاه بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کارکنان حوزه سلامت در خدمت‌رسانی به جامعه افزود: اگر چه بی شک این خدمات با پشتوانه انگیزه معنوی صورت می‌گیرد، اما دانشگاه نیز خود را در برابر این تلاش‌ها مسئول می‌داند و با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، موفق به پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات اساتید، پزشکان و کارکنان دانشگاه در سال ۱۴۰۲ شدیم.

به گفته او، در سال ۱۴۰۲، ۱۱ ماه از مطالبات پزشکان متخصص، ۱۲ ماه از مطالبات پزشکان عمومی استخدامی و مشارکتی و ۱۲ ماه از مطالبات درمانگاه‌ها پرداخت شده است.

هاشمی اصل ادامه داد: همچنین پرداخت ۱۳ ماه اضافه کار شبکه‌های بهداشت و درمان و ۱۱ ماه از معوقات کارکنان سایر مراکز تحت پوشش، از دیگر موارد انجام شده در سال ۱۴۰۲ بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تعرفه خدمات پرستاری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در همین راستا طی سال گذشته، ۱۴ماه از مطالبات تعرفه خدمات پرستاری پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مبلغ بیش از ۳ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به این زودی جایگزین پزشکان اورژانس نمی‌شود
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی در قصر قند