Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:59:46 GMT

تقویت احزاب مقدمه تقویت وحدت داخلی است

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۴۷۷۰

تقویت احزاب مقدمه تقویت وحدت داخلی است

امروز احزاب و تشکل‌های سیاسی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نسبت به هر زمان دیگری دارند. تقویت جایگاه احزاب مقدمه‌ای برای تقویت انسجام داخلی و ملی است.اکنون همبستگی و تقویت انسجام و وحدت ملی به ‌عنوان مهم‌ترین راهکار و رویکرد داخلی برای حل مشکلات جامعه و کشور در عرصه‌ های مختلفی داخلی و بین ‌المللی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با جمعی از اصلاح طلبان چندی پیش دیدار کرد و اکنون شنیده می‌شود که قرار است جلسه مشابهی بین اصول‌ گرایان با رئیس جمهوری برگزار شود. اتفاقی که حالا احزاب را امیدوار کرده است تا بتوانند به نوعی مطالبات خود را به گوش دولتی ‌ها برسانند. فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌ طلب و عضو کمیسیون اصل نود در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با «روزان» به نقد و تحلیل این مسئله پرداخته و در این خصوص به ما چنین می‌گوید که «تقویت جایگاه احزاب مقدمه‌ای برای تقویت انسجام داخلی و ملی است».

** با توجه به دیداری که رئیس جمهوری با اصلاح‌ طلبان داشته و دیداری که به زودی با اصول ‌گرایان خواهد داشت، این اتفاقات چه تاثیری بر روند داخلی کشور خواهد داشت؟
هرچند که در طول زمان نیز نمی‌توان از ضرورت حضور و فعالیت مستمر آنان در بطن جامعه غفلت کرد ولی اکنون که همبستگی و تقویت انسجام و وحدت ملی به ‌عنوان مهم‌ترین راهکار و رویکرد داخلی برای حل مشکلات جامعه و کشور در عرصه‌ های مختلفی داخلی و بین ‌المللی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود؛ احزاب سیاسی به ‌عنوان بخشی از این جامعه می‌توانند اولین و مهم‌ترین گام‌ های آغازین و مقدماتی را در این عرصه بردارند. احزاب سیاسی می‌توانند در بزنگاه ‌های مهمی چون انتخابات با معرفی نخبگان و شایستگان زمینه حضور نخبگان در بخش مدیریتی و اجرایی کشور را فراهم و از طرف دیگر مشارکت و حضور مردم در در مهم‌ترین اتفاق هر نظام دموکراتیکی را به حداکثر برسانند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که امروز دولت آقای روحانی در جهت حفظ همبستگی و اتحاد ملی می‌تواند بردارد، تقویت جایگاه احزاب و تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور است. از طرف دیگر دولت باید همزمان با این اقدامات سطح تعاملات و ارتباطات خود را با مردم تقویت کند. برگزاری دیدارهای سیاسی با احزاب و همین طور افزایش سفرهای استانی شخص رئیس جمهوری و همین طور نمایندگان ایشان بهترین فرصت برای این مهم است.
گفته می‌شود که آقای روحانی انتقاداتی را به اصلاح طلبان داشتند. شما تعاملات بین دولت و اصلاح طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من فکر می‌کنم که احزاب اصلاح‌ طلب از روز ابتدایی تاکنون همواره مسیر روشن و مشخصی را پیموده‌‌اند و نمی‌توان در این خصوص گفت که اصلاح‌ طلبان روش یا رویکرد خود را تغییر داده‌اند. البته در این میان ممکن است برخی نظرات مطرح باشند که باید به همه آنها توجه شود. من تصور می‌کنم که دولت در برخی موضوعات از اصلاح ‌طلبان به ویژه فراکسیون امید به‌عنوان نمایندگان اصلاح‌ طلبان و حامیان دولت در مجلس شورای اسلامی این انتظار را داشته است که با دولت همراهی و همکاری داشته باشد. این موضوع شاید دلیلی بود که آقای روحانی از اصلاح ‌طلبان انتقاد داشت.

ولی در این خصوص نمی‌توان یک طرفه موضع ‌گیری کرد و سخن گفت. چراکه به همین اندازه نیز برخی اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که دولت به مطالبات عمومی و همین طور نظرات آنان توجهی نداشته است. بنابراین آنچه که در این خصوص می‌توان مطرح کرد این است که نوعی سوء برداشت در این میان وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. چراکه اصلاح طلبان از همان ابتدای امر تاکنون بارها و بارها تاکید کردند که در جهت حفظ و تقویت منافع ملی و حل مطالبات عمومی از دولت حمایت می‌کنند و چنانچه دولت در موضوع یا مسئله‌ای دچار اشتباه یا خطایی شد این اشتباه را اعلام کرد و نقد خود را نسبت به مشکلات احتمالی بیان می‌کنند.

** از نظر شما انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود تا چه اندازه ریشه و منشا جناحی و سیاسی دارد؟
مخالفت هایی را که اخیرا علیه دولت مطرح می‌شود نمی‌توان با یک تعریف کلی و یک نگاه جامع و مشترک رد یا تایید کرد. به هرحال در موضوعاتی ممکن است انتقادات بر پایه نظرات کارشناسانه و از باب همراهی دولت و حمایت از منافع ملی و در برخی موضوعات ممکن است رقابت‌های جناحی و سیاسی در میان باشد. در مجموع عملکرد دولت دوازدهم در قیاس با دولت یازدهم نقدهایی را دارد که عموم این انتقادات مشمول موضوعات و مسائل اقتصادی و معیشتی می‌شود. البته باید منتظر ماند و دید که دولت چه تصمیمی درباره رویکرد و رویه اقتصادی خودش اتخاذ خواهد کرد.

منبع: روزنامه روزان؛ 1397.7.21
گروه اطلاع رسانی**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزان وحدت داخلي تقويت احزاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بصیرت و رفتار سیاسی تقویت شود

ایسنا/زنجان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: بصریت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی باید تقویت شود. 

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی امروز (پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه) در نشست خبری به مناسبت هفته عقیدتی - سیاسی، ضمن گرامی‌داشت هفته معلم، هفته بسیج کارگری و فرهنگیان و هفته عقیدتی - سیاسی، اظهار کرد: شهید مرتضی مطهری تاثیرگذاری بسیاری در انقلاب داشت و پس از گذشت سال‌ها آثار این شهید هنوز قابل استفاده و بهره‌برداری است. یاد و خاطره چنین اشخاصی همیشه می‌درخشد، نگهداشت چنین سرمایه‌هایی درواقع نگهداشت جامعه است. 

وی افزود: سپاه در عین حال که یک مجموعه نظامی است یک مجموعه عقیدتی و اسلامی است. حوزه نمایندگی در بعد اندیشه و بصیرت موارد بسیاری را رصد می‌کند. یکی از اهداف کلان ترویج معارف و روحیه انقلابی است. سپاه بدون تفکر جهادی نمی‌تواند به مأموریت‌های خود جامه عمل بپوشاند. 

بیگدلی با بیان اینکه بصریت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی باید تقویت شود، ادامه داد: سپاه یک مجموعه آگاه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی است. 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی اصلی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداری از پاسداران است، متذکر شد: سپاه به نهادهای دیگر در پیش‌برنده اهداف انقلاب هم‌افزایی دارد. سپاه همواره تلاش می‌کند که مردم خود را جدا از سپاه نبینند و خود را متعلق به مردم و جامعه می‌داند و به همین دلیل در حوزه‌های گوناگون حضور دارد. 

بیگدلی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموعه نمایندگی برنامه‌های گوناگونی اجرا شد، تشریح کرد: در راستا مسائل تربیتی، آموزشی، بسیج جلسات متعددی برگزار شد.  ۲۳۲۰ جلسه بصیرتی و روشنگری اتفاق افتاد و در همین زمینه یک میلیون  و 120 هزار نفر در این جمع حضور داشتند. 

وی افزود: برای ارکان و توده بسیج برنامه‌های متعدد همراه با ۵۶ دوره در این خصوص برپا شد که حدود ۷۰۳۰ نفر در آنها حضور داشتند. در محافل قرآنی بیش از ۴۰ هزار نفر حضور داشتند و ۸۰۰ محفل قرآنی ویژه بسیج در مساجد و مراکز اسلامی برگزار شد. همچنین در دوره‌های ویژه کادر و سرباز با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر برگزار شد و در راستای همین برنامه ها ۳۰۰ خانواده به مشهد و قم اعزام شده و دوره‌های آموزش را گذراندند. 

بیگدلی اضافه کرد: در راستای اعزام راهیان نور پیشرفت، دانش آموزی و ... بیش از 11 هزار جلسه برگزار و طی سال گذشته قریب به هزار جلد کتاب چاپ شده است. 

بیگدلی با بیان اینکه روزشمار هفته عقیدتی از هشتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه است، اظهار کرد: در طول هفته عقیدتی - سیاسی، ۴۰۰ برنامه پیش‌بینی شده است. گلباران مزار شهدا، سخنرانی در نماز جمعه، سرکشی از خانواده شهدا و معلمان، همایش‌هایی در قالب حکمت مطهر، مسابقات قرانی و آثار شهید مطهری، مسابقات ورزشی و کوهپیمایی، فراخوان مقاله در راستا تربیتی، نواختن زنگ سپاس در همه مدارس و شست‌های معرفتی، بصیرتی و علمی به طور حضوری و مجازی، برخی از برنامه‌های این ایام هستند. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی‌ (عج) متذکر شد: یکی از اقدامات مهمی که انجام می‌شود رصد و ارزیابی مستمر پیامد و تاثیرگذاری برنامه‌های اجرا شده است که خوشبختانه وضعیت خوب و مطلوبی را شاهد هستیم. 

وی با اشاره به برنامه‌های تبیینی حجاب، خاطرنشان کرد: سپاه سال گذشته در سه مرحله برنامه تبیین حجاب داشت و امسال نیز با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت. سپاه در راستای  طرح نور در کنار نیروهای انتظامی حضور خواهد داشت و برنامه‌های تبیینی نیز برگزار می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • بصیرت و رفتار سیاسی تقویت شود
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط