Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:38:44 GMT

شاید شرایط بهتری برای هنرمندان باشد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۳۸۳۲

شاید شرایط بهتری برای هنرمندان باشد

اردشیر مجرد تاکستانی گفت: قالب هنرمندان مشکلاتی دارند و سختی‌های بسیاری کشیده‌اند. شاید ما بسیاری از هنرمندان را نشناسیم اما تقریبا همه شرایط یکسانی را طی کرده‌ایم. در دوره صفویه هنر و نقاشی حرام بود اما به اینجا رسیدیم. شاید اگر حامیان هنرمندان از آنها حمایت نمی‌کردند این همه آثار فاخر برای ما به یادگار نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشحالیم که دوران طولانی سخت گذشته و شاید شرایط بهتری برای هنرمندان باشد.

به گزارش ایسنا، این هنرمند در مراسم تجلیلی که برای او در نظر گرفته شده بود، بیان کرد: آنچه برای من در طول فعالیت کاری‌ام اهمیت داشته، این بوده که سبک کاری خاص خودم را داشته باشم و راهی پیدا کنم تا به مقصود برسم. همین راه را نیز به شاگردانم توصیه می‌کنم. باید سختی‌هایی را تحمل کنند. تصور من این است که شاید انسان در رفاه به مقصود نرسد و سختی‌ها موجب شده تا من بتوانم خدمتی به جامعه خودم کنم.

این هنرمند پیشکسوت نگارگری، تذهیب، طراحی و مینیاتور همچنین در بخشی از فیلم کوتاهی که از زندگی‌اش در مراسم تجلیل از او پخش شد، توضیح داد: من کارم را به زور شروع کردم برادرم که هنرجوی هنرستان بود مجبورم می‌کرد که کاسه‌ی رنگ‌هایش را بشویم. سال ۴۷ کنکور دادم و فکر نمی‌کردم قبول شوم اما قبول شدم. از سال ۴۲ که تحول سیاسی در مراکز فرهنگی به وجود آمد عناصری سر کار آمدند که هنرهای سنتی نادیده گرفته شوند و هنر غربی جایگزین آن شود. همین امر موجب شد هنرهای سنتی کم کم نادیده شود.

او در بخش دیگری از این فیلم کوتاه با بیان اینکه من از فرهنگ و هنر نشات گرفته‌ام، گفت: اگر هنرمندان به جامعه بیشتر بپردازند، داستان‌های بسیاری برای گفتن و دیدن دارند. به عقیده من ما باید فکرمان را به کار بیندازیم و در حوزه‌ی نگارگری اینقدر به موضوع معشوق و می نپردازیم.

 تاکستانی جزو سرآمدان تاریخ نگار گری کشور است

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی نیز در این مراسم که صبح امروز ۲۱ مهر ماه در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، درباره‌ی استاد تاکستانی اعلام کرد: استاد تاکستانی شاگرد استان فرشچیان بود اما وقتی آثار او را می‌بینیم کار استان فرشچیان را در آن نمی‌بینیم. او ابداعات خودش را دارد و آثار متفاوتی عرضه کرده که سبک و سیاق خاص  خودش را دارد.

عبدالمجید شریف زاده ادامه داد: تاکستانی روی آثار قدما متمرکز شد و مشق بسیاری کرده است. زحمات بسیاری کشیده و آنچه می‌بینیم روح حاکم بر نگار گری در آثارش است. کارهای او در سه حوزه قابل تحسین است. یکی موضوع حماسی، دیگری عرفانی و بخش دیگر اجتماعی. او بیش از ۴۰ اثر با موضوع زال و سیمرغ خلق کرده و از وجوه مختلف به آن پرداخته است. ما در برخی از آثار او ارتباط سیاوش با اسبش را می‌بینیم که ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

او اضافه کرد: از جمله کارهای استاد تاکستانی توجه به موضوع اجتماعی است. او موضوع موشک باران تهران یا حمله شیمیایی به حلبچه را نیز در قالب نگار گری خلق کرده است. ویژگی‌ها و خصوصیت‌های به روز در آثار او وجود دارد. از طرفی بر خلاف هنرمندان دیگر که در نگارگری به پردازش بسیار توجه می‌کنند و برای خلق یک اثر سال‌ها وقت می‌گذارند، او زمان را هم در نظر می‌گیرد و به سرعت توجه دارد.

رئیس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به توجه ویژه تاکستانی به طراحی‌های قیاس‌الدین نقش بند یزدی هنرمند نساجی دوره تیموری اشاره کرد و افزود: او کتابی درباره‌ی قیاس‌الدین نقش بند یزدی کار کرده است که متاسفانه هنوز منتشر نشده و امیدواریم شرایطی پیش بیاید تا ما بتوانیم این نگار گر دوره تیموری را بهتر بشناسیم. آنچه در آثار تاکستانی اهمیت دارد خلاقیت، استفاده از طراحی و به روز بودن ضمن حفظ اصالت‌های هنری گذشته است که این ویژگی‌ها را کمتر م‌یتوان در آثار نگار گری امروز دید. به همین دلیل استاد تاکستانی جزو سرآمدان تاریخ نگارگری کشور ما هستند.

تاکستانی هنرمند خلف استادان بزرگ است

محمد علی رجبی یکی دیگر از سخنان این مراسم نیز درباره ی استاد تاکستانی اظهار کرد: او هنرمند خلف استادان بزرگ است که در تاریخ ما با رنج مقدس خودشان کارهایی خلق کرده‌اند که فقط با تجربه و نظام آموزشی جدید به دست نمی‌آید. ما در دانشگاه این همه شاگرد تربیت کرده‌ایم اما کو آثاری مثل استاد تاکستانی؟ به قول استاد فرشچیان آیا ما در دانشگاه‌ها یک یَل داریم؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برخی از هنرجویان وقتی به آنها درس می‌دهیم فکر می‌کنند کار تمام شده است اما تنها با درس دادن راه نشان داده نمی‌شود بلکه هنرجو باید در این زمینه فعالیت بسیاری کند. برخی از دانشجویان رنج مشق کردن را کمتر دارند و در زمانی که کسی این مراحل را طی نکند دستش نمی‌تواند آن چه را که می‌خواهد عملی کند.

او اضافه کرد:‌ در فرهنگ ما نظر و عمل به عنوان دو بال هستند. اگر کسی فقط عمل یا فقط فکر کند نمی‌تواند هنرمند خوبی باشد. پرواز با دو بال با نظر و عمل ممکن است. تاکستانی مبتنی به سنت است و سنت سه اصل اساسی دارد. به عبارتی ریشه در قدیم، زبانی در حال و ناگفته‌هایی برای آینده دارد که هنر سنتی را پیش رو می‌کند و برای آیندگان میراث بزرگی به جا می‌گذارد.  چه کسی فکرش را می‌کند که واقعه حلبچه در قالب نگار گری شکل بگیرد؟

رجبی گفت: هنر ما مبتنی بر آداب معنوی و اساس آداب معنوی،  گذشت از خویشتن است. کسی که دنبال این است، آثارش در گالری‌ها به نمایش بگذارد تا دیگران برایش کف بزنند، هنرمند زمان نیست. وضعیت گالری ‌ها را هم که می‌بینیم چگونه است. اما کسانی که برای حقیقت کار می‌کنند از زمان می‌گذرند و آثار آنها برای زمان بعد هم درس خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در مراسم تجلیل از اردشیر مجرد تاکستانی همچنین متنی که محمد بهشتی- رئیس پژوهشگاه میراثی فرهنگی و گردشگری- برای این هنرمند نوشته بود نیز خوانده و تابلویی از پارچه، زربافت به او هدیه داده شد.

همچنین نمایشگاهی با  ۴۱ اثر از مینیاتور، نگارگری تذهیب و نقاشی این هنرمند که از امروز افتتاح شد تا ۲ آبان ماه به مدت ۱۲ روز در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نمایش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام صنایع دستی و هنرهای سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، آئین رونمایی از سردیس استاد محمدصادق سیف پدر خوشنویسی خرم‌آباد روز یکشنبه در مراسم یادمان این هنرمند برجسته خوشنویسی لرستان برگزار شد.

زنده‌یاد «محمدصادق سیف» متولد ۱۳۱۴ در خرم‌آباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم‌آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار می‌رفت که ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ پس از طی یک دوره بیماری در ۸۸ سالگی درگذشت.

این سردیس اثر هنرمند مجسمه‌ساز لرستانی حمید دریکوند است که در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی خرم‌آباد نصب خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900659

دیگر خبرها

  • سیدصالحی: سرمربی استقلال کار بزرگی کرد
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • بادامکی: تعویضی‌های پرسپولیس باید عملکرد بهتری داشته باشند
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان