Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سومين دوره بازي هاي پاراآسيايي هم با تمام فراز و نشيب ها و کم و کاستي هايش با دستاوردي بزرگ براي ايران و بخصوص جهان اسلام به پايان رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نمود توانمندي و افتخارآفريني؛ مظهر صبر، استقامت و ازخودگذشتگي شايد بزرگترين دستاورد بازيهاي پاراآسيايي جاکارتا باشد. کاروان خودباوري و اميد در يک نمايش درخشان اين انگاره را دوباره اثبات کرد و روايت حقيقي از جمله معروف «معلوليت، محدوديت نيست» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سومين دوره بازيهاي پاراآسيايي که از 14 مهر به ميزباني اندونزي آغاز شده بود، شنبه 21 مهرماه با کسب جايگاه سومي کاروان وزشي ايران براي نخستين بار در ادوار بازيها پايان يافت. کاروان «خودباوري و اميد» ايران پرونده حضور در اين دوره از بازي ها را با کسب 136 نشان مختلف (51 طلا، 42 نقره و 43 برنز) و صعودي يک پله اي بست.
نگاهي آماري به عملکرد کاروان ايران در اين دوره نشان مي دهد که از لحاظ کمي شمار ورزشکاران حاضر در جاکارتا نسبت به دوره قبل بازي هاي تغيير چنداني ندارد، اما تعداد مدال هاي کسب شده گواهي مي دهد که تنها با افزايش 8 نفري ورزشکاران، 16 مدال بيش از دوره قبل صيد کرده است. ايران در بازيهاي 2014 اينچئون با 200 ورزشکار 120 مدال کسب کرده بود.
اما يکي از اتفاقات تلخ اين رويداد براي ايران حذف 2 رشته فوتبال 7 و 5 نفره از سوي ميزبان بود که اگر هر 2 تيم ايران در اين دوره حضور مي داشت، شادي ايستادن بر سکوي دومي قاره کهن دور از دسترس نبود.
مرغوب تر شدن مدال هاي ايران از ديگر نکات مهم اين دوره از بازي ها بود، کشورمان که در دوره گذشته با کسب 37 مدال طلا در جايگاه چهارم قرار گرفته بود، در اين دوره با اضافه کردن 14 طلا با 51 نشان طلا توانست عنوان سومي را از آن خود کند. اين جايگاه در شرايطي حاصل شد که تا واپسين ساعات مسابقات ايران در جايگاه دوم بود و کره جنوبي تنها با اختلاف 2 مدال طلا بالاتر از کشورمان قرار گرفت.
پديده ديگري که در اين رويداد رخ داد، شگفتي ساز شدن شطرنجبازان نابيناي ايران است که با کسب چهار طلا، 6 نقره و 4 برنز نقش مهمي در صعود کاروان ايران در جدول رده بندي ايفا کردند. 
بدون شک براي هر انساني پذيرفتن شرايط خارج از عرف نمي‌تواند قابل تحمل باشد و شايد ساده ترين راه پاک کردن صورت مسئله و تسليم شدن صرف باشد، اما هنوز هستند افرادي که واژه تسليم در قاموس و لغت نامه آنها جايي ندارد و شايد آخرين گزينه فرضي آنها هم نباشد.
سومين دوره بازي هاي پاراآسيايي هم با تمام فراز و نشيب ها و کم و کاستي هايش به پايان رسيد با دستاوردي بزرگ براي ايران و بخصوص جهان اسلام. کاروان خودباوري و اميد تمام شعار کاروان ايران را به منصه ظهور رساند و معنا کرد؛ آنهم چه معنايي.

هرچند برخي حواشي و ناهماهنگي ها باعث بروز تلخکامي هاي ناخواسته شد که اکنون محل مناسبي براي بحث و آسيب شناسي در اين خصوص نيست، اما کاروان ايران با عملکردي خارق العاده فراتر از حد انتظار، در حالي به جايگاه سومي رسيد که حتي تا آخرين لحظات شانس قرار گرفتن در جايگاه دوم را هم داشت و تا شب قبل از اختتاميه و تا ساعات پاياني رقابت‌ها شانه به شانه با کره جنوبي پيشرفت و اگر بدشانسي ها و ناملايمتي هاي رقابت‌ها و شايد برخي حوادث غيرقابل پيش‌بيني نبود، حالا در جايگاه دوم ايستاده بوديم، اما رشد غير قابل باور کاروان خودباوري و اميد نسبت به دوره گذشته و صعود يک پله‌اي، البته همراه با رشدي باورنکردني در زمينه کمي و البته کيفي مدال‌آوري نشان از حميت بالاي افتخارآفرينان ايران و البته برنامه‌ريزي‌هاي مناسب مسئولان در اين مسير داشت.

شايد اگر بخواهيم به تک چهره هاي موفق در اين رقابت‌ها بپردازيم کمي بي انصافي و کم انصافي باشد چرا که اين نتيجه حاصل زحمات چندين ماهه و حتي چندين ساله جمع عظيمي از افراد روي صحنه و پشت صحنه است که تنها تعدادي به عنوان ويترين افتخارات معرفي و رسانه اي مي شوند، اما ناگزير بايد به بررسي ورزشکاراني که عملکرد خارق العاده آنها در اين ميدان چشمها را خيره کرد بپردازيم جايي که ستاره هاي توانمند ورزش ايران از خود چهره اي بين المللي به نمايش گذاشتند تا چشم همگان به آنها خيره شود. نشانه هايي از خودباوري و اميد خودباوري مانند شاهين ايزديار و اميد مانند ساره جوانمردي.
شايد برترين و بي بديل ترين چهره کاروان ورزشي ايران در جاکارتا کسي نبود جز شاهين ايزديار؛ شاهيني که در اولين دوره اين رقابت‌ها هم حاضر بود و حالا در مرز پختگي به تنهايي 6 مدال طلا و يک نقره کسب کرد تا سهم به سزايي در اين افتخار آفريني تيمي داشته باشد.
ايزديار که در نخستين دوره اين رقابت ها در گوانگجو تنها 17 سال داشت و جوان ترين ورزشکار کاروان ايران بود، پديده آن رقابت‌ها لقب گرفت و با کسب 2 مدال طلا، يک نقره و 3 برنز عنوان پور مدال ترين ورزشکار بازي‌هاي آسيايي را نيز به خود اختصاص داد. البته شاهين در اينچئون با وجود کسب 5 نقره و يک برنز در رسيدن به مدال طلا ناکام بود، اما تمام آن ناکامي را به يکباره در جاکارتا به فراموشي سپرد. ايزديار که نمونه بارز خودباوري در ورزش معلولين است نه تنها بايد الگوي اين قشر قرار گيرد بلکه يک الگوي تمام عيار براي تمام افراد جامعه است؛ جامعه اي که اگر مي‌خواهد گام در مسير موفقيت بردارد بايد نااميدي را از خود دور و خودباوري را جايگزين آن کند.

و اما ساره جوانمردي که به خاطر حواشي به وجود آمده قبل از آغاز مسابقات و در ماه‌هاي اخير کمي از شرايط آرماني دور شده بود و درگير حاشيه بود، اما نتيجه‌اي درخشان رقم زد. حتي با وجود انتقاداتي که نسبت به رفتار اين ورزشکار داريم، اما بايد بپذيريم که با تمرکزي بالا و رفتاري حرفه اي باز هم يکي از ستاره‌هاي درخشان کاروان ايران در جاکارتا بود، مانند پارالمپيک ريو؛ با 2 طلا. البته جوانمردي اگر مي‌خواهد همچنان در اين مسير موفقيت گام بردارد و حالا حالاها افتخارآفريني کند، بدون شک نيازمند برخي اصلاحات در زندگي حرفه اي و ورزشي اش است، اما او نيز تمام آيتم هاي ستاره شدن را دارد، همانطور که يکي از ستاره هاي بي بديل ايران در ريو 2016 بود.

و اما سيامند رحمان ستاره دوست داشتني ورزش معلولين نه تنها در ايران، بلکه در سرتاسر جهان؛ يکي از چهره‌هاي بي‌بديل مسابقات که با روحيه اي مثال زدني و لبخندها و طنازي هاي بي‌نظيرش چهره‌اي دوست‌داشتني از خود ساخته است. سيامند در قامت يک قهرمان بي بديل در آسمان جاکارتا درخشيد و ماه منزل شد. او با رکوردي جاودانه بازهم نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و عنوان قوي‌ترين مرد رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

و اما زهرا نعمتي که بدون شک برند و الگويي براي ورزش معلولين است، يک ورزشکار با تمام آيتم هاي مورد نظر براي ستاره و الگو شدن؛ نه تنها براي معلولين بلکه براي تمام جامعه ورزش، اما به نظر مي رسد از نظر فني نعمتي در اين رقابت‌ها نتوانست خود را از زير بار رواني سنگين ناکامي در بازي‌هاي آسيايي برهاند. هرچند اين کار را 2 سال قبل و در پارک المپيک ريو انجام داد و با وجود ناکامي در المپيک، در پارک المپيک خوش درخشيد و يک طلاي انفرادي و نقره تيمي را براي ايران به ارمغان آورد، اما در اين دوره به هر دليلي که شايد يکي از آنها همان بار رواني که عنوان شد، باشد؛ نتوانست در بخش انفرادي عملکردي طلايي داشته باشد و به نقره بسنده کرد، اما در بخش تيمي خيلي زود به خودش آمد تا طلاي ميکس تيمي از کف ايران نرود.

در بخش بازي هاي تيمي نيز کاروان خودباوري و اميد نيز ثابت کرد که مي توان به کار گروهي و تيم ورک ايمان داشت و آن را به بهترين شکل ممکن انجام داد. قهرماني قابل پيش بيني واليبال نشسته در کنارقهرماني بسکتبال با ويلچر و موفقيت تيم هاي بانوان اين دو رشته و گلبال نشان داد که مي توان با خودباوري و اعتماد به يکديگر دستاوردي موفق داشت و بر همه انگاره هاي پيشين در نقد عدم موفقيت ايراني ها در کار گروهي خط بطلان کشيد.

در ميانه اين افتخارات ريز و درشت، موفقيت بانوان ايران در اين رقابت ها با حجاب اسلامي نقطه عطف کاروان ايران بود و اين نمايش درخشان را جلا و رنگي دوباره بخشيد تا نقطه عطفي در کارنامه ورزش ايران ثبت شود. 
بدون شک نقطه عطف اين رقابت ها پيروزي جامعه مسلمانان بود؛ يکي به عنوان ميزبان و ديگري به عنوان قهرمان. جاکارتا که به عنوان نخستين کشور مسلمان ميزباني بازي‌هاي پاراآسيايي را برعهده داشت با فرهنگي اسلامي و نزديک به فرهنگ ما ميزباني شايسته اي از ورزشکاران قاره کهن داشت. مردماني که با وجود فقر مشهود، حتي لحظه اي از همکاري و ياري رساني کوتاهي نمي کردند و با روحيه اي مثال‌زدني ميزباني شايسته براي اين رقابت‌ها بودند.
از سوي ديگر ايران به عنوان تنها کشور مسلماني که در طول اين رقابت‌ها موفق به حضور در جمع سه کشور برتر بازي ها شده است، باعث ايجاد اين نقطه عطف در تاريخ رقابت ها شد تا رهاورد جاکارتاي 2018 پيروزي جامعه مسلمانان باشد.
انتهاي پيام/س

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال طلای بازی‌های آسیایی هستم/ رکورد ایران را جا به جا کردم

ترانه احمدی دارنده مدال نقره اسکیت بازی‌های آسیایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره رقابت‌های انتخابی تیم ملی اسکیت فری‌استایل گفت: مسابقه انتخابی تیم ملی در قالب رقابت‌های کشوری برگزار شد. این مسابقه به میزبانی اصفهان برگزار شد و از سرتاسر ایران شرکت کننده داشت. خدا را شکر در این مسابقه توانستم دوباره رکورد ایران را جابه جا کنم. البته رکورد قبلی هم دست خودم بود که با زمان ۴.۲۸۰ ثانیه ثبت شده بود. اما در رکورد جدیدم زمان ۴.۲۱۷ ثانیه را ثبت کردم.

احمدی تأکید کرد: خدا را شکر علاوه بر ارتقای رکورد تایم تریل مقام نخست این مسابقات هم کسب کردم و بار دیگر ثابت کردم با شایستگی لباس تیم ملی را بر تن کرده‌ام.خدا را شکر توانستم این رکورد را به نام خودم ثبت کنم و در مسابقات قهرمانی کشور هم با اختلاف زیاد به مدال طلا رسیدم.

دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی عنوان کرد: سطح مسابقات قهرمانی کشور بالا بود و از این نظر باید از مسئولان فدراسیون تشکر کنم که چنین مسابقات باکیفیتی برگزار کردند. این مسابقات پیش زمینه خوبی برای کسب مدال‌های طلا در مسابقات بعدی است.

ملی‌پوش اسکیت در مورد مسابقات پیش رو امسال عنوان کرد: ما امسال مسابقات زیادی پیش رو داریم، در شهریور ماه مسابقات المپیک اسکیت به میزبانی ایتالیا برگزار خواهد شد. مسابقات بازی‌های آسیایی داخل سالن را در مهرماه پیش رو داریم و سپس باید در رقابت‌های نوروزگاه شرکت کنم که که آینده برگزار خواهد شد.

دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی با بیان اینکه هدفش کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی است، گفت: به تمامی این مسابقات رقابت‌های جهانی را هم اضافه کنید و با توجه به اینکه سال قبل در بازی‌های آسیایی نقره گرفتم، امسال تمام تلاشم را می‌کنم تا به مدال طلا دست پیدا کنم. امیدوارم با برنامه ریزی‌هایی که با مربی‌ام انجام دادم به این هدف برسم و رکورد ایران را هم بتوانم جابه جا کنم.

کد خبر 6096952 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • شگفتی‌سازی نوشاد عالمیان با پیروزی مقابل نفر چهارم رنکینگ جهان
  • به دنبال طلای بازی‌های آسیایی هستم/ رکورد ایران را جا به جا کردم
  • لیگ برتر بسکتبال| دومین پیروزی طبیعت بر ذوب‌آهن
  • چهارمین مدال دوره جدید والیبال ایران از جنس طلا
  • کسب نخستین مدال تاریخ بوکس آذربایجان شرقی توسط ورزشکار مراغه‌ای
  • نخستین مدال تاریخ بوکس آذربایجان شرقی برگردن ورزشکار مراغه‌ای
  • برگشت امیدهای بوکس ایران از آسیا با ۳ برنز
  • ۳ برنز امیدهای بوکس ایران در قهرمانی آسیا
  • پایان کار تیم ایران در بوکس امید‌های آسیا با کسب ۳ نشان برنز
  • کسب سه مدال نقره توسط شناگر نابغه مهابادی