Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتی است تفکر جدیدی با عنوان اقتصاد سبز در جهان مطرح شده که بر رشد و توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط ‌زیست به ‌صورت توامان تاکید دارد.

امروزه همگان به این باور رسیده ‌اند که نگاه و انتظار یک ‌جانبه از اقتصاد بدون توجه به ملاحظات زیست ‌محیطی با رشد و توسعه همه ‌جانبه منافات داشته و درنهایت به دلیل بروز بحران‌ ها و مشکلات به بن ‌بست می ‌رسد و سلامت و رفاه اجتماعی جوامع را به خطر خواهد انداخت، از این ‌رو تفکر جدیدی تحت عنوان اقتصاد سبز در جهان مطرح شده که بر رشد و توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط ‌زیست به ‌صورت توامان تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اقتصاد سبز اقتصادی است که در آن روابط حیاتی میان اقتصاد، جامعه و محیط ‌زیست در نظر گرفته می ‌شود و از مهمترین دستاوردهای آن می ‌توان به تغییر فرایندهای تولید، اصلاح الگوهای تولید و مصرف کالاها، کاهش سرانه تولید زباله و مصرف انرژی، اشاعه و توسعه تجارت پایدار، کاهش فقر و توسعه عدالت و توزیع عادلانه درآمد اشاره کرد.
در فرآیند اقتصاد سبز رشد درآمدها و اشتغالزایی در بخش دولتی و خصوصی به‌گونه ‌ای صورت می ‌پذیرد که با کاهش انتشار کربن و آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، تنوع زیستی و اکوسیستم ‌ها نیز همراه باشد.
از سوی دیگر مشکلات زیست ‌محیطی گاها ناشی از نابسامانی ‌های مالی، گریبان گیر کشورها و بالطبع صنایع و کسب ‌و کارهای کوچک و بزرگ است که با نگاه منفعت ‌طلبان صرف و به‌ دوراز دور اندیشی، شرایط مبهمی را برای آینده حیات بر روی کره خاکی رقم‌ زده‌اند.
اشتغال در نظام اقتصادی موجود عمدتا متکی بر استفاده از منابع انرژی تجدید ناپذیر است و به بازیافت و استفاده مجدد از مواد چندان توجهی نشده است که این‌ همه می ‌تواند دلایلی برای ناپایداری اقتصادی باشد.
از این ‌رو برای تحقق و گسترش نظام اقتصاد سبز در جهان، مفهومی تحت عنوان مشاغل سبز از سوی سازمان جهانی کار با مشارکت برنامه محیط‌ زیست ملل متحد عنوان شد، مشاغل سبز، مشاغل معقول و مناسبی هستند که اثرات مخرب زیست ‌محیطی را کاهش و از حقوق و مزایای کافی، تامین اجتماعی، بهداشت و امنیت برخوردارند.
این مشاغل با کاهش مصرف انرژی و مواد خام، محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ ای، به حداقل رساندن پسماند و آلودگی و حفاظت و احیا اکوسیستم، اثرات مخرب زیست ‌محیطی را کاهش داده و در نهایت توسعه اقتصادی را از لحاظ محیط زیستی، اجتماعی و سیاسی، پایدار می ‌کنند.
مشاغل سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها و همچنین کارآفرینی سبز را در حوزه‌های مختلف اقتصاد سبز از قبیل انرژی‌های نو، ساخت ‌و ساز و حمل ‌و نقل سبز، بازیافت، کشاورزی پایدار و اکو توریسم شامل می‌شوند، از این ‌رو قابلیت مناسبی در جذب متخصصان در زمینه ‌های مختلف را داشته و می‌ تواند بحران بیکاری را کاهش دهد.
طی سالیان اخیر در کشور ما، همزمان با رکود اقتصاد جهانی، افزایش تحریم‌ های همه‌ جانبه و تخریب منابع محیطی که موجب کاهش ظرفیت ‌های تولیدی در بسیاری از عرصه‌ های اقتصادی شد، موجب شد تا اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به ‌عنوان یک نسخه همه ‌جانبه معرفی شود و چارچوب‌های آن در قالب سیاست‌ های مدون به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور ابلاغ شود.
واکاوی در تعاریف ارائه ‌شده از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای حصول به آن کاملا در چارچوب مفهوم پایداری و نیل به تعادل بین نسلی، در کنار افزایش رفاه قابل تبیین و تفسیر است. اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم‌ سازی، بحران‌ زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود و بر پایه کاهش وابستگی‌ها و تاکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
یکی از محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشورمان توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است. ازاین‌رو می‌توان گفت بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های روبه افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه فرصت مناسب را برای نقش ‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند که در این راستا ترویج و گسترش مشاغل سبز و حمایت از کارآفرینان سبز نقش موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

*سرپرست دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست اقتصاد سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، فاطمه زارع افزود: با این حال برخی از نقاط شهر دچار مشکل و حادثه شد که نسبت به شناسایی آنها اقدام و قراراست با حفر چاه‌های متعدد و سایر راهکار‌ها رفع شود.

وی افزود: نقاط حادثه خیز شهر در بارندگی اخیر ازجمله میدان صنعت، بلوار شهید بارتکوب زاده، محله حسن آباد و برخی معابر شهر است که در صدد هستیم در اسرع وقت رفع تا در هنگام وقوع بارندگی دیگر شاهد آبگرفتگی در هیچ منطقه‌ای از شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگر از سخنان خود مطرح کرد: همچنین در این نشست از کمیسیون با توجه به ارائه گزارش سازمان پسماند مقرر شد جهت حفظ بهداشت و محیط زیست شهری و جلوگیری از آلودگی آب و خاک، محل دفن پسماند‌های مراکز درمانی با ظرفیت دفن ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال احداث شود.

دیگر خبرها

  • عوارض آزادراه تهران-شمال در اختیار محیط زیست
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟