Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@03:54:50 GMT

نوازنده مشهور افغانستانی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۱۳۵۹

نوازنده مشهور افغانستانی درگذشت

به گزارش فارس، «جلیل احمد دل آهنگ» از هنرمندان موسیقی کلاسیک افغانستان عصر شنبه در مسیر مشهد ـ تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت.

«حامد دل آهنگ» فرزند این هنرمند مرحوم افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: پدرم سفر کوتاهی به مشهد داشت و عصر امروز هنگام بازگشت به سمت هرات در مسیر مشهد- تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت و فردا بعد از طی مراحل قانونی جنازه پدرم به هرات منتقل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بصیراحمد حسین زاده» روزنامه‌نگار و کارشناس موسیقی افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص پیشینه فعالیت این هنرمند گفت: جلیل احمد دل آهنگ در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر هرات و در یک خانواده اهل موسیقی متولد شد و از نوجوانی تحت تربیت پدرش قرار گرفت و نواختن هارمونیه، رباب و تنبور را آغاز کرد.

وی افزود: جلیل احمد دل آهنگ نزد اساتیدی چون «محمدحسین سرآهنگ» و «موسی قاسمی» از هنرمندان موسیقی افغانستان مدتی را شاگردی کرد و چندین آهنگ از وی در دهه ۵۰ شمسی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان پخش شد.

این روزنامه نگار افغانستانی خاطرنشان کرد: جلیل احمد دل آهنگ برای اجرای کنسرت موسیقی در دهه های گذشته سفرهایی را به شوروی و کشورهای آسیانه میانه داشت و اجراهای او مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

حسین زاده تصریح کرد: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان این هنرمند نیز مانند بسیاری از اهالی موسیقی به ایران مهاجرت کرد و اجراهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داشت.

وی در ادامه گفت: در دوران اقامت دل آهنگ در ایران، چندین آهنگ وی در رادیو دری صداوسیمای خراسان رضوی پخش شد و همچنین یک آلبوم از آثارش با عنوان «نوای افغان» توسط یکی از مراکز هنری ایران منتشر شد.

حسین زاده افزود: دل آهنگ شاگردان زیادی داشت و یکی از مطرح ترین آنها «مهرداد هویدا» نوازنده و خواننده ایرانی است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی

اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان‌ قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دلار با بازرگانان افغانستان امضا کرده است.

این توافق در سفر سه روزه هیأتی از بازگانان افغانستان به تاشکند به‌دست آمده است.

تاشکند و طالبان در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک شورای تجارت ازبکستان-افغانستان هستند که ۱۸ شرکت افغانستانی‌ را در میان اعضای خود خواهد داشت.

واردکنندگان افغانستان درخواست‌شان بیش‌تر به محصولات کشاروزی، موادغذایی پروسس شده، منسوجات، چرم، قطعات برقی و مصالح ساختمانی است.

گفتنی است که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، ازبکستان‌ از جمله کشورهایی بوده که با این گروه روابط نزدیک دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت مرکز صحی‌ در پکتیا
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • پشت‌پرده آهنگ مشهور فریدون فروغی بعد از ۱۶سال فاش شد + ویدئو
  • استقبال از تیم فوتسال افغانستان + فیلم
  • تجار افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی + فیلم
  • تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه