Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@05:07:24 GMT

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول‌های بنیادی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۴۲۱۰

تولید شبکیه چشم با استفاده از سلول‌های بنیادی

محققان دانشگاه "جانز هاپکینز" با استفاده از سلول‌های بنیادی یک بافت شبکیه چشم ساختند که علت دید رنگی چشم را مشخص می کند و می‌تواند برای درمان بیماری‌های چشمی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه "جانز هاپکینز"(Johns Hopkins) موفق به تولید "شبکیه چشم" انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از زیست‌شناسان "جانز هاپکینز" که این آزمایش را انجام داد، قصد داشت تعیین کند که سلول‌هایی که باعث می‌شوند ما همه‌چیز را رنگی ببینیم، چگونه ساخته شده‌اند.

این آزمایش می‌تواند به عنوان یک راه درمانی برای بیماری‌های چشمی همچون "کوررنگی" و " دژنراسیون ماکولا" استفاده شود.

"کوررنگی"  یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی از رنگ‌ها نیست. این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

" دژنراسیون ماکولا" یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل بیماری اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود؛ و ممکن است حتی دید به‌ طور کامل از دست برود و حتی فعالیت‌های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می‌شوند که این حالت ارتباطی با بیماری‌های روانی ندارد.

گروه تحقیقاتی این پژوهش معتقدند، مطالعات آنها می‌تواند راه‌های جدیدی را برای بررسی بدن انسان پیش روی علم قرار دهد.

"رابرت جانسون" زیست‌شناس دانشگاه "جانز هاپکینز" اظهار کرد، شبیکه چشمی که ما در لوله آزمایش تولید کردیم مانند یک چشم واقعی و عادی است.

این مدل محققان را قادر می‌سازد بدون دستکاری مستقیم بدن، به مطالعه آن بپردازند.

تاکنون بیشتر تحقیقات مربوط به چشم روی موش و ماهی صورت پذیرفته است که هیچ‌ کدام از این جانداران دیدی مانند دید انسان ندارند.

 به همین دلیل جانسون و تیم تحقیقاتی‌اش، با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت چشم انسان ساختند.

تمرکز تیم تحقیقاتی روی تولید سلول‌هایی بود که سبب می‌شوند انسان رنگ‌های قرمز، آبی و سبز را مشاهده کند. این رنگ‌ها سه سلول مخروطی چشم انسان هستند.

سلول‌های مخروطی نوعی سلول گیرنده نور است که در انتهای چشم و در شبکیه قرار دارند و در سه نوع هستند که هر کدام وظیفه تشخیص یکی از رنگ‌های اصلی سبز، آبی و قرمز را بر عهده دارند.

این سلول‌ها انرژی نورانی را به پیام عصبی تبدیل کرده و به مغز توانایی دیدن رنگ‌ها و جزئیات ظریف اشیا را می‌دهند.

هدف این محققان این است که دریابند سلول‌های مخروطی چگونه سبب ایجاد دید رنگی در چشم ما می‌شوند.

زمانی‌که ماه‌ها از رشد سلول‌ها در آزمایشگاه گذشت، و بافت شبکیه چشم کامل شد، ابتدا سلول‌های مخروطی آبی ظاهر شدند، پس از آن قرمز و در نهایت سبز.

محققان دریافتند این سلول‌های مخروطی به میزان هورمون‌ تیروئید بستگی دارد.

این مطلب موجب شد که محققان دریابند که چرا نوزادان زودرسی که سطح هورمون تیروئید آن‌ها پایین است، مبتلا به اختلالات بینایی می‌شوند.

در آینده محققان قادر خواهند بود اطلاعات بیشتری راجع به دید رنگی چشم دریابند زیرا این آزمایش تنها یک گام مقدماتی است.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سلولهای بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) توضیحات کریمی قدوسی درباره توییت‌های جنجالی اخیرش

کریمی قدوسی اکنون و پس از حواشی متعددی که اظهارات او به وجود آورد، در فایلی ویدیویی به توضیح در خصوص اظهارات خود پرداخته است.

او در این فایل ویدیویی گفته است: بعد از انجام عملیلات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمز‌های جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.

این نماینده عضو جبهه پایداری افزود: بعضی‌ها می‌گویند این ممکن است در مذاکرات هسته‌ای خللی وارد کند، نه، این سرعت می‌دهد به اینکه اروپایی‌ها باید زودتر دست و پایشان را جمع کنند و این قدر در تحریم ایران تداوم ندهند. باید بنشینند پشت میز مذاکره و در برابر منطق این ملت تسلیم بشوند.

کریمی قدوسی همچنین گفت: همچنان در فتوا‌های مقام معظم رهبری، تولید و بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرموند که در هر سطحس ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جوابشان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جوابشان را داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چندثانیه

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • (ویدئو) توضیحات کریمی قدوسی درباره توییت‌های جنجالی اخیرش
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟