Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@15:34:37 GMT

یک هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم های مدرن مجهز شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۵۴۳۷

یک هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم های مدرن مجهز شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی مراد اکبری صبح یکشنبه در جریان بازدید از طرح های آبیاری شهرستان چایپاره اظهارداشت: در بیشتر شهرهای شمالغرب کشور طرحهای آبیاری در حال اجراست که در آن بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشور به سیستمهای مدرن آبیاری تجهیز می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی نزدیک به ۶۲ هزار هکتاری در حوزه آبریز ارس و زاب در استان آذربایجان غربی در دست اجراست که این پروژه یکی از بزرگترین و نادرترین پروژه های ابیاری و به عنوان شاهکار مهندسی در طول تاریخ کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبری با بیان اینکه یکی از پروژه هایی که می تواند در افزایش تولید و ارتقای بهره وری آب کشاورزی موثر باشد، توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی آبی است افزود: در سال گذشته در سطح ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور طرحهای آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در زمان حاضر چند پروژه بزرگ آبیاری تحت فشار در کشور در شامل طرح  ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان وایلام،  ۲۲۷ هزار هکتاری در غرب و شمالغرب کشور، پروژه ۴۶ هزار هکتاری در زابل در دست اجراست.

وی با بیان سال گذشته در کشور بطور میانگین ۱۶۸ میلیمتر بارش اتفاق افتاده است  و یکی از بدترین وضعیتها ی بارانی کشور بود گفت: با این وضعیت با وجود آن به مدد اجرای همین طرحها در تولید گندم خود کفا شدیم که این امر لزوم توجه بیشتر به اجرای این طرحها را بیشتر می کند .

رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز در این نشست بر ضرورت تسریع در واگذاری و تعیین تکلیف اراضی ملی به بهره برداران منطقه آزاد ماکو به منظور ورود مطمئن سرمایه گذاران داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: از ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی واقع در منطقه ازاد ماکو درحدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم های نوین ابیاری شده است که در این اراضی اجرای طرح کاداستر باید در اولویت قرار گیرد.

علیرضا اورنگی گفت: پیاده سازی طرح جامع و نظام های بهره برداری اراضی کشاورزی در مناطق آزاد بر عهده جهاد کشاورزی است و آن قسمت از اراضی که عملیات آبیاری و زهکشی از محل اعتبارات شبکه های ابیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور در حال انجام است، باید تثبیت مالکیت شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر ضرورت تعیین تکلیف اراضی بهره برداران حوزه منطقه آزاد ماکو با اولویت رعایت و حفظ حقوق مربوط به بهره برداران اعم از عرفی، صاحب نسق، دارای پروانه چرا به منظور حفظ اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این مراسم از پیشرفت ۹۹ درصدی اجرای شبکه فرعی آبیاری بارانی پروژه ۲۴۶۵ هکتاری طرح آغ چای دشت چایپاره خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین ابیاری تجهیز شده است.

کریم زاده افزود: در حدود ۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سستمهای نوین آبیاری مجهز میشود افزود این طرح ها هم اکنون از ۸۷ درصد پیشرفت  برخوردارند وبرای اجرای این طرحها بیش از یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که از این میزان بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد آن جذب شده است .

وی افزود: از محل سد آغچای در چایپاره نیز هم اکنون بیش از ۷۸۰۰ هکتار زمین در دشتهای چایپاره و نازک در حال تجهیز به آبیاری تحت فشار است که برای اجرای این طرحهها نیز بیش از ۱۲۰ میلیرد تومان هزینه میشود .و تا چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید.

کد خبر 4427006

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستم آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی اربعین ۹۷ کرمانشاه خبرگزاری مهر اربعین 97 اربعین حسینی گرگان بوشهر مشهد یاسوج شیراز خرم آباد شهرکرد سنندج خطبه های نماز جمعه بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور

هودیانی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت:  مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است. هودیانی گفت بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت. وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول برداشت شود.

هودیانی افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده است و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.

بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پروژه مشترک آلمان و فرانسه برای تولید تانک‌های مدرن
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین