Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:18:51 GMT

شوکران دوازدهم با حضور یحیی یثربی روی آنتن می رود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۷۸۰۰

شوکران دوازدهم با حضور یحیی یثربی روی آنتن می رود

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» روز دوشنبه ۲۳ مهرماه با حضور سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه، مفسر قرآن و منتقد عرفان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

یثربی، فلسفه‌دان و عرفان‌شناس ۷۵ ساله، استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی است که از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۶ دروس فلسفی و فقهی را در حوزه علمیّه قم نزد علامه طباطبایی، آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله جعفر سبحانی فرا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۸ نیز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران سپری کرد. او از مهمترین چهره‌های آکادمیک ایران است که به نقد عرفان اسلامی پرداخته است.

از آثار این نویسنده می‌توان به «عرفان عملی در اسلام، عرفان نظری، فلسفه عرفان، ترجمه الهیات نجات ابن‌سینا با مقدمه و تعلیقات، مفاهیم فلسفی در ادبیات فارسی، آب طربناک (در شرح غزلیات حافظ)، ماجرای غم‌انگیز روشنفکری در ایران، خودکامگی و فرهنگ، فلسفه مشاء، حکمت اشراق سهروردی، عیار نقد، حکمت متعالیه (بررسی و نقد حکمت صدرالمتألهین)، تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، زبان شمس و زبان مولوی، تفسیر روز، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، قلندر و قلعه (داستان زندگی سهروردی)، از یقین تا یقین، فلسفه سیاست در اسلام و صلیب و صلابت (داستان زندگانی حلاج)» اشاره کرد.

یثربی می‌گوید: من هرگز نمی‌گویم عرفان دروغ است، این را هم دراویش و عرفا بشنوند، هم غیرعرفا! چون یک‌میلیاردم جهان هم در ذهن من نیست. پس چطور می‌توان بگویم عرفان دروغ است؟ اگر به جای نقد عرفان، ادعای عرفان می‌کردم، الان چه محبوبیتی داشتم!

بر اساس این گزارش، برنامه «شوکران» در اولین قسمت خود میزبان داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران و در برنامه دوم میزبان شاهین فرهت پدر سمفونی ایران بود. سومین قسمت «شوکران» نیز با حضور هوشنگ ماهرویان از جامعه‌شناسان معاصر روی آنتن رفت و چهارمین قسمت با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم پخش شد.

میهمان پنجمین قسمت شوکران منوچهر آشتیانی از پیشروان حزب توده ایران و جامعه‌شناس نئومارکسیست بود و مهدی محقق در ششمین قسمت شوکران حضور یافت و وضع کنونی نظام آموزشی را نقد کرد. حجت‌الاسلام احمد واعظی هم در هفتمین شوکران درباره عملکرد حوزه علمیه مباحثی را مطرح کرد و به انتقادها پاسخ گفت.

ایران دَرودی مهمان هشتمین برنامه شوکران بود که مباحث مهمی در حوزه هنر مطرح کرد. غلامرضا اعوانی نیز در شوکران نهم به منتقدان سنت‌گرایی پاسخ داد و مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شوکران دهم به نقد وضعیت موجود دانشگاه‌های کشور پرداخت. شوکران یازدهم با حضور پرویز خرسند، خاطرات و منش دکتر علی شریعتی را مرور کرد.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

علاقه‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.

کد خبر 4429844

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه شوکران عرفان اسلامی اربعین ۹۷ معرفی کتاب اربعین حسینی اربعین 97 قرآن علوم انسانی فعالیت های قرآنی قرآن کریم مسابقات قرآنی فلسفه نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی نشریات نشست هم اندیشی تصوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر كه تهیه كنندگی برنامه فراسو را به عهده دارد بیان می كند: برنامه فراسو از شنبه تا سه شنبه ساعت هشت و پنج دقیقه صبح روانه آنتن رادیو سلامت می شود. این برنامه از تولیدات گروه بهداشت و تندرستی این شبكه رادیویی است و فردا روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه موضوع ایمنی در محیط کار را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه می دهد: مجری كارشناس برنامه لیلا علوی است. در برنامه فردا کارشناس مجری برنامه دکتر محسن انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه قزوین و دکترای بهداشت حضور دارد و به ابعاد مختلف موضوع ایمنی در محیط کار می پردازد و پاسخگوی سئوالات شنوندگان خواهد شد. همچنین در این برنامه آیتمی با همین محوریت روانه آنتن رادیو سلامت می شود.

این تهیه كننده درباره دغدغه هایی كه در این برنامه دنبال می كند، توضیح می دهد: برنامه فراسو اختصاص به پیشگیری از بیماری ها چه جسمی و چه روانی دارد و ما تلاش داریم سبك زندگی سالم را به مردم آموزش بدهیم.

 

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • بازگشت بهروز افخمی کارگردان پرحاشیه ایران به آنتن تلویزیون
  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهمان «بی واسطه» شد +فیلم
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان