Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- برهان الدین دوران روزنامه نگار مشهور ترک طی مقاله ای در روزنامه صباح ترکیه نوشت که حادثه ناپدید شدن جمال خاشقچی مجهول نخواهد ماند و بر خلاف تصور آل سعود، در زمره حوادثی که فاعل آن مجهول است، قرار نخواهد گرفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، برهان الدین دوران طی مقاله ای تحت عنوان 'نظم منطقه ای و رسوایی ناشی از حادثه خاشقچی' در روزنامه صباح ترکیه، ابهامات درباره ناپدید شدن خاشقچی را موجب تنگ تر شدن دایره شکل گرفته اطراف آل سعود عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این مقاله با بیان این که هر روز جزئیات جدیدی از حادثه فاش می شود و فشار دیپلماتیک بر روی ریاض افزایش می یابد، گفت: اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول در کانون سوءظن ها قرار دارد و از احتمال وجود فایل های صوتی قتل خاشقچی نیز قوت گرفته است.
دوران با اشاره به تلاش واحدهای امنیتی ترکیه برای روشن شدن سرنوشت خاشقچی بیان کرد: آنکارا سوالات مشخص از ریاض می پرسد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز با اعمال فشار مجلس سنا، لحن خود نسبت به ریاض را تغییر داده است.
این مقاله نویس روزنامه صباح با اشاره به ادعای روزنامه واشنگتن پست مبنی بر صدور دستور عملیات علیه خاشقچی توسط محمد بن سلمان نوشت: رسانه های آمریکایی به دلیل سیاست های ترامپ که موجب جسارت بیشتر ولیعهد عربستان شده است، از رئیس جمهوری این کشور انتقاد می کنند.
وی در مقاله خود با بیان این که آمریکا با بهانه کردن حادثه خاشقچی از منطقه خارج نخواهد شد، اظهار کرد: 'آمریکا به این بهانه مدعی خواهد شد که نمی تواند مدیریت را به کشورهای منطقه انتقال دهد و در خاورمیانه ای که امریکا از آنجا خارج شده است، ثبات و صلح وجود نخواهد داشت.'
مقاله نویس روزنامه صباح، نوع رابطه ایجاد شده بین آمریکا و عربستان سعودی و امارات متحده عربی پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا را موجب تقویت جرات و جسارت این کشورها در انجام برخی اقدامات از جمله حادثه علیه خاشقچی عنوان کرد.
وی در مقاله خود مدعی شد: باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا سعی داشت که ایران را وارد سیستم تصمیم گیری در خاورمیانه بکند، ولی ترامپ درست عکس این سیاست را اعمال کرد و با نقض برجام، تهران را هدف قرار داد و این امر، تغییری بود که عربستان و امارات در رویاهای خود می دیدند.
دوران اضافه کرد: با کنار هم گذاشتن حمایت قوی آمریکا از سیاست های توسعه طلبانه اسرائیل، ریاض و ابوظبی، آنها تصور کردند که هم وارد مسیری برای محدود کردن ایران شده اند و هم می توانند نظم منطقه ای را که در نتیجه اعتراضات عربی مختل شده است، دوباره تاسیس کنند.
وی با اشاره به پیگیری اهداف و سیاست های توسعه طلبانه توسط مقامات آل سعود و امارات متحده عربی در یمن، لیبی و تلاش برای به دست گرفتن افسار حاکمیت در عربستان توسط ولیعهد محمد بن سلمان و لقع و قمع تمامی مخالفان در داخل، محاصره قطر را نیز نتیجه روابط نزدیک دولت آمریکا با این افراد عنوان کرد.
این مقاله نویس روزنامه صباح ترکیه تلاش برای خفه کردن صدای خاشقچی به عنوان یکی از مهمترین مخالفان آل سعود را هم نتیجه کسب جسارت آل سعود در پی حمایت آمریکا ذکر کرد و نوشت: ائتلاف ترامپ با مقامات ریاض، ابوظبی، تل آویو و قاهره که هدف اصلی آن محدود کردن ایران است، به تاسیس مجدد نظم در منطقه ما کمک نمی کند.
وی اضافه کرد: برخلاف تصور آنها، این امر موجب تقویت مبارزه و درگیری جدید برای کسب قدرت خواهد شد و حادثه پیش آمده برای خاشقچی، فقط یک حادثه دردناک است که این حقیقت را با صدای رسا به ما بیان می کند.
دوران در پایان مقاله خود نوشت: اکنون واشنگتن با حمایت از ریاض، ابوظبی و تل آویو از منطقه خارج نمی شود و با یک روش متفاوت، شرایط را برای مداخله مجدد مهیا می کند و همه به خوبی می دانند که واشنگتن از این منطقه خارج نخواهد شد.
به ادعای این روزنامه نگار ترک، تا زمانی که نقش ترکیه در ایجاد توازن در منطقه تقویت نشده است، مدیریت رقابت بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این منطقه غیرممکن است و صلح و نظم در این منطقه برقرار نمی شود و این هدف در واقع خواسته آمریکاست.
خاورم/1905 ** 1908

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه صباح خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جابناختگان در سیل برزیل/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از ایندیاتودی، مقامات محلی در برزیل اعلام کردند که شمار قربانیان طوفان و باران شدیدی که باعث سیل در ایالت جنوبی «ریوگرانده دو سول» این کشور شده، به دست کم ۷۸ نفر افزایش یافته، ۱۰۵ نفر همچنان مفقود هستند و بیش از ۱۱۵ هزار نفر آواره شدند.

این چهارمین سیل در یک سال گذشته است و سه سیل قبلی در پاییز نیز منجر به کشته شدن مجموعاً ۷۵ نفر شد.

به گفته سرویس زمین‌شناسی برزیل، حجم این سیل از سیل سال ۱۹۴۱ فراتر رفته و در برخی شهرها سطح آب به بالاترین حد خود در ۱۵۰ سال گذشته در این کشور رسیده است

بنابر گزارش‌ها یک سد واقع در یک نیروگاه برق آبی بین شهرهای بنتو گونکالوس و کوتپپورا تاحدی تخریب شد و تمامی شهرهای مجاور را به زیر آب برد. خروش یک رودخانه نیز باعث از بین رفتن یک پل در نزدیکی شهر لینا نوا شد.

بارش بی‌وقفه باران از دوشنبه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو روز آینده هم همچنان ادامه داشته باشد.

وضعیت آب‌وهوایی آمریکای جنوبی متأثر از پدیده طبیعی «ال‌نینو» است که به‌طور دوره‌ای سطح آب‌ها را گرم کرده و باعث خشکسالی در شمال و بارندگی شدید در جنوب می‌شود.

امسال این پدیده در کنار سیل‌های مکرر در جنوب، باعث خشکسالی بی‌سابقه در آمازون شده است. دانشمندان معتقدند این شرایط ناشی از تغییرات آب‌وهوایی با عوامل انسانی است.

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • افزایش جابناختگان در سیل برزیل/ ۱۰۵ تن ناپدید شدند
  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • از بتن‌ریزی در اراک تا بتن‌ریزی برای ساخت جزیره هسته‌ای
  • صفحه نخست روزنامه‌ها - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • در حمله غیرمنتظره قسام 10 نظامی اسرائیلی زخمی شدند؛ امیدی به زنده ماندن4نفر نیست
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی