Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@22:43:37 GMT

عیب های رایج بخاری خودرو

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۴۳۹۴

عیب های رایج بخاری خودرو

اصول کار بخاری خودرو مبتنی بر استفاده از گرمای آب موتور برای گرم کردن کابین است .عده ای بر این باورند که این مسئله می‌تواند بر موتور فشار وارد آورد. اما واقعیت این است که بخاری خودرو از گرمایی استفاده می کند که به طور عادی هدر می رود و هیچ فشاری بر موتور یا تاثیری در مصرف بنزین ندارد . بنابراین به خود و همراهان سخت نگیرید و آسوده خاطر بخاری خودرو را روشن کنید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سیستم کار بخاری خودرو ، پیچیده نیست همه خودروها، مجهز به رادیاتوری هستند که با گرم شدن آب و عبور هوا از خلال رادیاتور ، هوای گرم شده به داخل کابین هدایت می‌شود .
خودروهای قدیمی زمان زیادتری برای گرم شدن یا داشتند در حالی که در خودروهای جدید به دلیل استفاده از آلیاژ های بهتر و رادیاتورهای آلومینیومی بسیار سریعتر عمل گرم شدن انجام میشود . این زمان برای خودروهای کاربراتوری قدیمی حدود ۱۵ دقیقه و برای موتورهای انژکتوری حدود ۳ دقیقه می باشد تا دمای خودرو به حدی برسد که بتوان بخاری را فعال کرد . تا اینجا متوجه شدیم که آنچه که در بخاری خودرو روی می دهد در واقع استفاده بهینه از گرمای موتور است .

حال که با روش کار کردن بخاری خودرو آشنا شدید می توانیم به عیب یابی بخاری خودرو بپردازیم .
1- گرمای بخاری کافی نیست یا بخاری خنک است

بسیاری از رانندگان از گرمای کم بخاری گله مندند . این عیب می تواند به چند علت باشد .
الف : تبادل حرارتی گرما و هوا در رادیاتور به خوبی انجام نمی گیرد .که این مسئله می تواند به دلیل خرابی رادیاتور یا گرفتگی مجاری آن باشد . در این حالت می توان با تعویض رادیاتور و یا تمیز کردن مجاری آن ، ایراد را برطرف کرد .

ب : شیلنگ آبی که به رادیاتور متصل است دچار گرفتگی شده و آب داغ موتور نمی تواند در شبکه گرمایی رادیاتور به درستی جریان یابد . در این حالت نیز تبادل دمایی از رادیاتور به هوای جاری در بین مجاری رادیاتور انجام نمی شود . بنابراین شیلنگ و اتصالات را چک کنید .
۲ – فن بخاری خودرو خراب است .

در این حالت رادیاتور عمل خود را به درستی انجام می دهد اما باز تبادل حرارتی انجام نمیشود. بعد از بررسی رادیاتور و صحت عملکرد آن می ‌توان به فن بخاری پرداخت . برای این منظور باید فن بخاری را تست کرد و چنانچه ایرادی در آن وجود دارد با تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود .
گاهی آب موتور کافی نیست سطح آن بیش از حد پایین است. در این حالت کافیست تا مقدار کافی آب در رادیاتور اضافه نمایید . همچنین میتوانید نسبت به هوا گیری و یا احیاناً نشت یابی رادیاتور اقدام کنید
۳ – ترموستات خودرو خراب است

نقش ترموستات تغییر مسیر آب و استفاده از گرمای آن است. زمانی که ترموستات عمل خود را درست انجام ندهد عمل تعادل دمایی مختل می‌شود .
بنابراین ترموستات را مورد بررسی قرارداد و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید .
۴- بوی نامطبوع در بخاری خودرو

حتماً برایتان پیش آمده است که پس از روشن کردن بخاری بوی نامطبوع در کابین خودرو پخش شده است. به دو دلیل عمده می تواند این ایراد بروز کند .
یکی عدم درز بندی مناسب پوسته فن و دومی نشت آب از رادیاتور بخاری . هرگاه پوسته فن درز بندی مناسبی نداشته باشد هوای اطراف آن وارد کابین شده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. بنابراین واشرها و درز ‌ها را مورد بررسی قرار دهید . برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی باید شیلنگ های ورودی به سیستم را بررسی کنید رادیاتور را جداگانه بررسی کنید و از عدم ایراد و سوراخ در آن مطلع مطمئن شوید


5- اشکال در دریچه های بخاری

گاهی اشکال در دریچه های هوا ، مانع از هد ایت گرما به کاببین می شود . دریچه ها چه مکانیکی و چه از انواع جدید باشد لازم است مورد بازبینی قرار بگیرند .

فرقی نمیکند خودروی شما چیست . اصول کلی عملکرد بخاری و عیب های رایج بخاری خودرو ، موارد بالا بود . برای رفع آنها چنانچه تجربه کافی ندارید بهتر است از تعمیرکاران باتجربه کمک بگیرید .

برای تعمیر بخاری خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ با سمند و مانند آنها لازم است داشبورد باز شود . تعمیرکاران خبره بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن به تعمیر بخاری اقدام می کنند .   منبعک مجله روزنو

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خودرو بخاری خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۴۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی

مهدی ضیغمی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: فعلا عرضه خودرو‌های برقی در همان سامانه قبلی خودرو‌های وارداتی انجام می‌شود.

به گفته وی به زودی سامانه‌ای در زمینه عرضه خودرو‌های وارداتی راه‌اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • سقوط تیر برق برروی ۲ دستگاه خودرو در قزوین
  • پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید!/ عکس
  • جریمه سزای گرانفروشی رادیاتور
  • جییو 07 ؛ یک سدان عالی از جیلی در آستانه ورود به بازار قرار دارد (+تصاویر)
  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه
  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • با ده دقیقه شارژ ۳۲۰کیلومتر رانندگی کنید!
  • خودرو کی ام سی KMC T9 + مشخصات، تصاویر و قیمت جک T9 پیکاپ