ویروس هایی که چشم دل را کور می کند
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۸۵۳۳
حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به اینکه قرآن عوامل کوری انسان را چیزی جز نابینایی ظاهری می داند، گفت: اِعراض از یاد خدا، عدم پذیرش ولایت، قطع رحم، حرص و طمع، دنیادوستی و داشتن انگیزه های صرفا مادی عواملی است که انسان را کوردل می کند.
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: به مناسبت فرا رسیدن 23 مهرماه، روز جهانی نابینایان(روز عصای سفید) و به منظور بررسی اینکه آیا کوری به چشم سر است یا عوامل دیگری سبب نابینایی انسان می شود با حجت الاسلام «محسن ادیب بهروز»، مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:
براساس آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نابینای حقیقی چه کسی است، آیا در این آموزه ها نابینایی به ندیدن ظاهری است یا عوامل دیگری در آن دخیل است؟
خداوند در آیه 72 سوره مبارکه اسراء می فرماید: «وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا؛ هر کس در این جهان نابینا (ی کفر و جهل و ضلالت) است در عالم آخرت نیز (از مشاهده بهشتیان و شهود و جمال حق) نابینا و گمراهتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کوردل در تشخیص حقایق عاجز و نسبت به پیگیری مطالب مطرح شده از سوی خداوند در عالم ناتوان است این در حالی است که انسانی که بنا دارد سالم و کارآمد زندگی کند، باید توانایی تشخیص و درک حقایق و واقعیت های الهی را داشته باشد و فردی که از این دو ناتوان باشد، به تعبیر قرآن کریم «أَعْمَى» است و براساس آیات قرآن کریم فردی که در دنیا کوردل شد، در آخرت و قیامت نیز «أَعْمَى» خواهد بود و هیچ اثر مثبتی از اعمال اش به دست نخواهد آورد.
منظور آیات از حقایق الهی چیست و این حقایق چه تفاوتی با آنچه بشر به عنوان حقیقت مطرح می کند، دارد؟
حقایق گاه ساخته بشر است که ممکن است برخی آنها را بشناسند و برخی دیگر آنها را درک نکنند، اما مراد از حقایق در این آیات، واقعیت هایی است که مخلوق خداوند متعال اند و شخص مبتلا به «أَعْمَى» به دلیل بی بصیرتی و توانایی فهم، قادر به درک و تشخیص آنها نیست.
چه عوامل و انتخاب چه سبکی از زندگی موجب می شود تا انسان بنا بر آیات قرآن کریم «أَعْمَى» تلقی شود و توانایی درک واقعیت های الهی را نداشته باشد؟
یکی از عوامل کوردلی انسان براساس روایات معصومین(ع) ذیل این آیه آمده: «أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي؛ از یاد من اعراض کند» یعنی فرد در زندگی عادی خود ارتباط با حقیقت مطلق ندارد، آن هم ارتباطی که برای فرد کارآمد باشد چراکه ارتباط ذهنی و خیالی مدنظر نیست.
برخی اوقات انسان ارتباط ذهنی با خداوند دارد و یا در تصورات خود فکر می کند که با خداوند در ارتباط است در حالی که اگر ارتباط داشت، منشاء اثر در زندگی اش می شد؛ زمانی که انسان با خدا ارتباط واقعی نداشته باشد، آرام آرام به سمتی می رود که نسبت به درک حقایق و واقعیت ها عاجز می شود. در روایات پیرامون این بحث واضح تر مطرح شده است که یکی از مصادیق افرادی که ارتباط واقعی با خالق دارند، پذیرش کامل ولایت امیرالمومنین(ع) در زندگی است.
یعنی شیعیان به دلیل پذیرش ولایت امیرالمومنین امام علی(ع) دچار این کوردلی نخواهند شد؟
زمانی که پذیرش امیرالمومنین ولایت امام علی(ع) مطرح می شود، ممکن است برخی از شیعیان ناخودآگاه دچار غفلت شوند که چون ما از نعمت ولایت برخورداریم پس دچار کوردلی نمی شویم؛ ما باید بدانیم ولایت به این معناست که در انجام امور زندگی تحت سرپرستی و مدیریت یک انسان به نام امیرالمومنین امام علی(ع) قرار گیریم که در این صورت ایشان ولی زندگی ما خواهد بود و عهده دار تشخیص ها و سنجش درستی زندگی اش خواهد بود وگرنه تنها در ظاهر ولایت را پذیرفته ایم.
اظهار شهادتین در نماز و یا اظهار علاقه در کلام نسبت به امیرالمومنین امام علی(ع) نشان دهنده پذیرش ولایت ایشان نیست بلکه باید مدیریت و سرپرستی کامل ایشان را در زندگی قبول داشته باشیم.
جز این چه عوامل دیگری سبب کوردلی شیعه و محب اهل بیت علیهم السلام می شود؟
دومین عامل قطع صله رحم با پدر و مادر، خاله، دایی، عمو و عمه است؛ در روایت است که اگر انسان مراقبت نکند در زندگی اجتماعی خود با چه افراد و اشخاصی ارتباط دارد، در شمار «أَعْمَى» خواهد بود. برخی افراد گاها متصورند که صله رحم تنها به معنای دیدار است که باید بدانیم دیدار حداقل است و صله رحم در فرهنگ روایی به معنای عمل به وظیفه در خصوص این ارحام درجه یک است و حتی انجام وظیفه در خصوص این افراد منحصر به زمان زنده بودن آنان نیست و بعد از فوت نیز انسان وظایفی را برعهده دارد، به طوری که برخی افراد بعد از فوت ارحام، دچار قطع رحم می شوند که براساس روایت برای جلوگیری از «أَعْمَى» شدن باید با این افراد قطع ارتباط کرد زیرا برقراری ارتباط با چنین افرادی موجب می شود تا قدرت تشخیص واقعیت ها و حقایق از انسان سلب شود.
سومین عامل آن است که انسان باید در انجام کارهایش دو بعد انگیزه و چشمداشت را دقیق بداند، به طور مثال من از انجام این مصاحبه یک انگیزه و چشمداشت دارم، در منطق حدیثی و روایی داریم، فردی که انگیزه اش از انجام یک کار و چشم داشتش غیرخدایی باشد، یعنی اگر انگیزه من از انجام این مصاحبه تمجید خواننده یا مصاحبه شونده بود و یا چشمداشت شهرت اجتماعی را داشته ام که همگی غیرخدایی است، نباید مطالبه ای از خالق داشته باشم؛ چنین روحیه ای در بلندمدت قدرت بصیرت و درک واقعیت را از انسان می گیرد.
آیا خصلت هایی مانند حرص و طمع انسان نیز موجب این کوردلی و نابینایی حقیقی در انسان می شود؟
دنیا مجموعه ای از امکانات رفاهی و عوامل ایجاد کننده شهرت است و در روایت داریم فردی که نسبت به این مجموعه تمایل و علقه پیدا کرد، در نهایت به این دنیا علقه پیدا می کند که در این صورت فرد فرضا به ماشین، خانه، عنوان اجتماعی و ... تمایل یافته و در ذهن برای به دست آوردن آنها شروع به تصویرسازی و برنامه ریزی می کند که شاید تا اینجای بحث مورد نکوهش نباشد که یک فرد برای به دست آوردن رفاه و امکانات برنامه ریزی کند اما به این دلیل که این خواسته ها پایانی ندارد، موجب می شود که انسان در برنامه ریزی ها و تصوراتش به سمت آرزوهای دور و دراز برود که این سبک و روش موجب کوردلی انسان ها خواهد شد.
در روایت داریم که اگر فرد خواسته های خود را مدیریت نکند، بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند تبدیل به یک انسان کوردل می شود که توانایی درک و مشاهده حقایق الهی را ندارد و جایگزین این حقایق در زندگی اش مسائل موهوم می شود.
پایان پیام/376منبع: شبستان
کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین کانون های مساجد نماز جمعه ایلام کانون های فرهنگی هنری مساجد بیرجند شیراز کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی روز جهانی عصای سفید سبک زندگی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۸۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/