Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@12:53:35 GMT

شناسنامه یگانی لشکر ۳۱ عاشورا منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۰۳۲۸

شناسنامه یگانی لشکر ۳۱ عاشورا منتشر شد

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس پس از پنج سال کارِ دقیق و مستمر و نظارت فرماندهان یگانی نخستین نمونه شناسنامه یگانی که مربوط به لشکر ۳۱ عاشورا را به چاپ رساند.

به گزارش اینا، سید محمد طباطبائی کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: این مرکز در بخش مطالعات نظامی در سال ۱۳۹۲، کار تدوین شناسنامه یگانی را با یگان‌های ۳۱ عاشورا، ۴۱ ثارالله، ۲۵ کربلا، ۱۴ امام حسین (ع)، ۸ نجف اشرف، ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب (ع)، ۱۰ سیدالشهداء (ع) و ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع مجموعه شناسنامه‌های یگانی، به دنبال معرفی اجمالی یگان و بررسی عملکرد کلی یگان و واحدهای آن در عملیات‌های دوران دفاع مقدس می‌باشد.


وی ادامه داد: پس از پنج سال کارِ دقیق و مستمر و نظارت فرماندهان یگانی اولین نمونه شناسنامه یگانی که مربوط به لشکر ۳۱ عاشورا است، به اهتمام مصطفی عابدی قشلاقی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد. این کتاب شامل سه بخش و ۲۵ فصل است که در بخش اول، تحت عنوان پیشینۀ یگان، به مشخصات کلی یگان شامل تاریخ تأسیس، دلایل انتخاب نام یگان و خاستگاه استانی یگان پرداخته‌شده است.


طباطبائی گفت: در بخش دوم، عملیات‌های آفندی و پدافندی یگان در دوران دفاع مقدس، به تفکیک، اطلاعات مربوط به هر عملیات شامل مراحل عملیات، محورهای عملیات، مشخصات فرماندهی و مسئولین واحدها و تیپ‌ها و گردان‌های یگان در آن عملیات و همچنین لیست تجهیزات یگان و آمار تلفات و خسارات و غنائم در قالب جداولی ارائه‌شده است.


کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز به بخش سوم این کتاب اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش، نویسنده به کمک اسناد و مدارک موجود در مرکز و همچنین اسناد خود یگان، به شرح اجمالی عملیات یگان می‌پردازد، در این بخش به مواردی همچون ابلاغ مأموریت، آماده‌سازی واحدها قبل از عملیات، طرح مانور عملیات یگان و وضعیت یگان در آستانه عملیات و حرکت به سمت نقطه رهایی و شرح عملکرد یگان در حین عملیات و پاتک‌های دشمن و چگونگی مقابله با آن و درنهایت تثبیت منطقه عملیاتی و نتایج عملیات پرداخته می‌شود.


وی ادامه داد: در بخش چهارم و آخرین مرحله، نویسنده به فراخور هر عملیات در قالب بخش ضمائم، اسناد، نقشه‌ها، کالک و عکس‌هایی که به هر عملیات مربوط است، ارائه کرده است. این کتاب، بستری برای بسط و گسترش پژوهش‌های یگانی و به‌ویژه پرداختن به نبردهای هر یگان که سراسر درس و حماسه و معرفت است، می‌باشد.


طباطبائی به برخی از محدودیت‌هایی که در مسیر نگارش شناسنامه‌ها، کار را دشوار می‌کند، اشاره و عنوان کرد: در نگارش شناسنامه هر یگان، گاها چون افراد مختلفی در دوره‌های مختلف، در یگان مذکور مسئولیت داشتند، روایت‌های مختلفی از یک رویداد وجود دارد. از طرفی می‌بینیم در اسناد مطالبی ثبت‌شده ولی درصحنه عملیات اتفاق دیگری افتاده است، به همین علت پایه و سند قرار دادن اسناد و یا راویان و فرماندهان کار کارشناسانه و سختی است.


کارشناس بخش یگانی گروه مطالعات نظامی مرکز ادامه داد: گاهی نیز در بعضی از یگان‌ها با کمبود اسناد و مدارک مواجهیم و اسناد بعضا نابودشده‌اند؛ بنابراین پرداختن و جستجو کردن همه اسناد و پیدا کردن همه سوژه‌ها و پرداختن به آن، کار سخت و زمان‌بری می‌شود. این کتاب آغازی برای پرداختن به حوزه‌های دیگر دفاع مقدس در یگان ۳۱ عاشورا است. درواقع شناسنامه پایلوت شروع ورود مجری به پژوهش‌های دیگر است. پژوهش‌های دیگر می‌تواند اطلس یا نبرد نگاری و پرداختن به جزئیات هر نبرد که شامل حماسه‌ها، تصاویر حماسی و معرفتی از جنگ است که در شناسنامه مدنظرمان نیست ولی مجری یا پژوهشگر بعد از ورود به شناسنامه در مراحل بعدی می‌تواند نبرد آن یگان را هم بنویسد. قابل‌ذکر است که رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا در طول هشت سال دفاع مقدس، در بیش از ۱۸ عملیات آفندی و ۲۰ مأموریت پدافندی با ایثار و فداکاری نقش قابل‌توجهی در حماسه سازی‌ها ایفا کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دفاع مقدس شهدا لشکر31 عاشورا مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۰۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زایران در امنیت کامل/ممنوعیت ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رضا بنی اسدی فر فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا، با اشاره به اعزام اولین گروه زائران عمره از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، گفت: اعزام زائران با امنیت کامل و در آرامش شروع شده و در ۱۱ ایستگاه پروازی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت ماه سال جاری عملیات اعزام زائران حج عمره از سر گرفته شد که پلیس فرودگاه‌های فرماندهی یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با آمادگی کامل تا ۱۳ اردیبهشت ماه عملیات رفت را به پایان خواهد رساند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: امسال با هماهنگی صورت گرفته تمام پروازها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و بیش از ۵ هزار زائر عمره و خدمه، از طریق فرودگاه‌های مشخص شده، اعزام خواهند شد.

سردار بنی اسدی فر در خصوص داروهای ممنوعه در کشور عربستان، گفت: ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان ممنوع استکه شامل هیرومرفین، آمپول پتیدین، آمپول مرفین، شربت اکسپکترانت کدئین، قرص و آمپول ترامادون، قرص متیل فنیدات، آمپول و قرص بوپرنورفین، آمپول و قرص دیازپام، قرص استامینوفن کدئین، شربت و قرص متادون است و زائران مراقب این مسأله باشند.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت: همکاران من در فرودگاه‌های سراسر کشور عملیات حج عمره را به عنوان یک فرصت تلقی کرده و متقاضی خدمت به زائرین خانه خدا در این ایام است.

کد خبر 6087850

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • یگانی از ارتش در کهگیلویه و بویراحمد مستقر شود
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • اعزام زایران در امنیت کامل/ممنوعیت ۱۴ قلم دارو در کشور عربستان
  • تکذیب شکایت فرمانده فراجا از دروازبان استقلال / یگان‌ویژه شکایت کرده است
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است