Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@08:26:12 GMT

توسعه گیاهان دارویی در 2000 هکتار از مراتع آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۰۶۲۸

توسعه گیاهان دارویی در 2000 هکتار از مراتع آغاز شد

گچساران - ایرنا- معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی در 2 هزار هکتار از مراتع این استان با مشارکت مرتعداران آغاز شد.

گودرز باقری فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنگ سرخ، زیلایی ، مارگون ، شبلیز ، کوه سیاه ، کوه سفید ، دیلگون ، آجم و سبزنیر از جمله مناطق محل اجرای توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: 5.5 تن بذر گیاهان دارویی آنغوزه، کلوس و باریجه برای توزیع رایگان بین مرتعداران استان تامین شده است.
باقری فرد ابراز داشت: طرح‌های کشت گیاهان دارویی پس از پنج تا هفت سال مراقبت برای بهره برداران درآمدزا می شود .
از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 100میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
وی بیان کرد: تاکنون 36 هزار و 200 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مناطق تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان و مناطق مستعد دیگر زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.
وی با اشاره به اهمیت عرصه های جنگلی و مرتعی در افزایش درآمد جوامع محلی بر افزایش مشارکت های مردمی برای حفظ این گنجینه های ارزشمند طبیعی تاکید کرد.
باقری فرد از مردم خواست تا با پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع و گزارش متخلفان قاچاق چوب درختان جنگلی به حفظ منابع طبیعی کمک کنند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
8143/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد توسعه گياهان دارويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد

علی جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه از ورود دام به مراتع ییلاقی شمال دامغان جلوگیری می‌شود، تاکید کرد: این مناطق ییلاقی در واقع مراتع هستند و در نتیجه تا پانزدهم خرداد ماه از ورود دام به مراتع جلوگیری می‌کنیم و هدف این طرح آن است که گیاهان مرتعی بتوانند تا زمان ورود دام‌ها رشد مناسبی داشته باشند.

وی افزود: اگر گیاهان مرتعی به رشد خوبی برسند می‌توانند به بذر نشسته و گل بدهند در نتیجه تکثیر شده و نسل شأن ادامه پیدا می‌کند اما در صورتی که این گیاهان رشد نکرده باشند با ورود دام‌ها نه تنها گیاهان بلکه تکثیر آنها هم به خطر می‌افتد و در نهایت منطقه‌ای بدون گیاهان مرتعی خواهیم داشت

مسئول مراتع منابع طبیعی دامغان همچنین بیان کرد: عملیات قرق در مراتع دامغان از ابتدای سال جاری اجرایی شده و خواستار همراهی و همکاری مردم بومی و چوپانان و گله داران منطقه با این طرح هستیم چرا که در وهله اول نفع این کار به خودشان باز می‌گردد.

جمشیدی با بیان اینکه اهمیت رشد و گل دهی گیاهان در این زمان از سال بسیار زیاد است، تاکید کرد: طرق قرق ییلاقات شمال دامغان تا ۱۵ خرداد ماه سال جاری در ۲۵۰ هکتار از اراضی شمال این شهرستان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در زمان اجرای این طرح از ورود هرگونه دام به مراتع ییلاقی در شمال دامغان جلوگیری شده و با تخلف‌ها در این زمینه برخورد نیز خواهد شد، افزود: کمک به رشد و افزایش گیاهان مرتعی مهمترین موضوعی است که در اجرای این قرق به دنبال تحقق آن هستیم.

کد خبر 6096943

دیگر خبرها

  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار