Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:28:14 GMT

سکه‌هایی که دیگر رونق ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۳۸۴۱

سکه‌هایی که دیگر رونق ندارد

یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز سیاست‌های اقتصادی است و در این زمینه می‌توان از مسائلی مثل افزایش عرضه پول، سیاست‌های مناسب مالی و نوع سیاست خارجی در این زمینه نام برد که هرکدام از این عوامل می‌تواند عملکرد اقتصادی کشور را تحت تأثیر مثبت یا منفی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، مدیریت مناسب نرخ ارز در شرایط خاص اقتصاد ایران در جهت کاهش اثرگذاری منفی یکی از مشکلات عمده سیاست‌گذاران اقتصادی در بیشتر دوره‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست‌های پولی و ارزی جزئی از سیاست‌های اقتصادی  هستند که هدف از اجرای آن‌ها ایجاد تعادل در کل اقتصاد کشور در جهت استفاده بهینه منابع است. یک از دلایل استفاده از سیاست‌های ارزی برقرار کردن تعادل بین عرضه و تقاضای ارز در بازار است لیکن اگر تغییرات نرخ ارز در کنترل نباشد تعادل بازار ارز برقرار نمی‌شود و پیامدهای  ناگوار زیادی برای بخش‌های مختلف اقتصاد ایجاد می‌کند.

تجربه سال‌های گذشته در کشور نشان می‌دهد هر زمان درآمدهای ارزی از طریق فروش نفت و فراورده‌های آن در حد پایینی قرار داشته دولت قدرت کنترل در بازار ارز ازدست‌داده و مشکلات ارزی به وجود آورده و هر زمان درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت افزایش می‌یابد دولت از قدرت تسلط بازار ارز برخوردار بوده و  با کنترل عرضه ارز، نرخ ارز در جهت کاهش تغییر می‌کند.

نکته دیگر اینکه سیاست‌های اجرایی در زمینه بازار ارز از طریق دولت و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی توأمان اعمال می‌شود که در برخی مواقع دیده می‌شود که از سیاست‌های دستوری پیروی می‌کنند که این نوع مدیریت بازار ارز اثرات نامطلوبی در پی دارد.

یکی از صرافان و فروشندگان سکه در خصوص وضعیت بازار ارز و طلا در بندرعباس در گفت و گو با ایسنا،  اظهار کرد: به‌غیراز صرافان، بانک‌ها هم اجازه خرید دارند و این مصوبه باعث می‌شود دلال‌های خیابانی جمع شوند که کمک بزرگی است و  از التهابات نرخی جلوگیری می‌کند و اینکه همین دلال‌ها به‌ویژه در تهران بر تعیین نرخ‌های غیرقانونی تأثیرگذار هستند و به‌صورت کلی هر موضوعی که شکل قانونی داشته باشد؛ بهتر است تا یکسری از افراد و شرکت‌های غیرقانونی در اقتصاد کشور فعال باشند.

محمودی ادامه داد: دلالان خیابانی هیچ‌گونه مجوزی مثل پروانه کسب هم ندارند و در کنار خیابان خریدوفروش می‌کنند و علاوه بر این اصل یا تقلبی بودن پول‌های آنان نیز مشخص نیست

این صراف افزود: شرکت‌ها و افرادی در خارج از کشور با یک دستگاه کارت‌خوان بانکی  کار صرافی انجام می‌دهد و ایرانی‌ها باکارت بانکی خود ارز تحویل می‌گیرد که این نوع کار کردن اخلال در کار صرافی است  و عملیات صرافی از شکل قانونی خود خارج می‌شود، درحالی‌که اگر فردی قصد انجام فعالیت‌های صرافی دارد باید از بانک مرکزی همان کشور مجوز بگیرد و با چند صرافی در ایران قرارداد ببندد و عاملیت خود را مشخص کنند.

محمودی در خصوص ادامه کاهش نرخ ارز، با بیان اینکه وضعیت جو روانی در جهت کاهش ارز پیش رفت و بیشترین تأثیر را در پی داشت، خاطرنشان کرد: مردم هم‌ارزهای خانگی خود را جهت فروش عرضه کردند و اگر نرخ ارز همچنان پایین‌تر بیاید و این وضعیت ثبات داشته باشد، وضعیت مناسبی فراهم می‌شود و با وجود اینکه بازار غیرقابل‌پیش‌بینی است، در هرحال اگر یک نرخی به تعادل برسد و ثبات داشته باشد هم خریدار و هم صراف به اطمینان خاطر می‌رسند.

یکی از فروشندگان سکه و طلا به ایسنا گفت: به دلیل کاهش نرخ ارز در کشور، قیمت سکه و طلا نیز کاهش یافت و این روزها از تب‌وتاب اولیه در بازار طلا خبری نیست و به‌صورت کلی‌تر می‌توان گفت بازار سکه و طلا آرام‌تر از قبل شده است.

دهقانی اضافه کرد: میزان خرید فروش سکه و طلا به‌صورت محدود انجام می‌شود ولی این روزها خریدوفروش عمده انجام نمی‌شود زیرا احتمال متضرر شدن در این‌گونه معاملات وجود دارد و مردم نیز در خریدوفروش احتیاط می‌کنند؛ ضمن اینکه قیمت‌ها افت‌وخیز دارد که امیدواریم در آینده نزدیک ثبات در این بازار برقرار شود.

تهیه و تنظیم از: سعید محمدیان، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ارز سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • روند ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس کوتاه می‌شود
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز