Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قزوین، شاید تصور کنیم داشتن نقصی در میان حواس پنجگانه انسان‌ها را از هم تفکیک می‌کند اما «سعید علی‌اکبری» با تلاش و پشتکار نشان داد تفاوتش با سایر مردم به دلیل نداشتن حس بینایی نیست بلکه همانگونه که خودش اعتقاد دارد، خداوند متعال بصیرتی به او عطا نموده که بتواند با توکل راه را از چاه تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعید علی‌اکبری آخرین فرزند یک خانواده ده نفری است که در 15 شهریور ماه سال 1360 در کلیشم استان گیلان متولد شده و مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را مانند سایر دانشجویان طی 4 سال اخذ کرده است. علی‌اکبری به واسطه حافظ کل قرآن بودن و تلاوت زیبایش چهره نام‌آشنایی در استان قزوین محسوب می‌شود.
سعید علی‌اکبری به طور جدی از سال 85 تا 20 آبان 1388 کار حفظ کلام‌الله مجید را به اتمام رسانده است. او علاوه بر فعالیت‌های قرآنی ذاکر اهل بیت نیز هست و در مسابقات و جشنواره متعدد استانی و کشوری موفق به کسب مقام شده است.
بی‌بهانه پای درد دل‌های این حافظ روشندل می‌نشینیم، کسی که در چهل و یکمین دوره مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم که چندی پیش در اراک برگزار شد توانست رتبه عالی را در رشته حفظ کل به دست آورد.

 رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
علی‌اکبری درباره روند حفظ قرآن می‌گوید: از سال 85 که به طور جدی حفظ را آغاز کردم به دلیل شور و علاقه خاصی که در من ایجاد شده بود بسیار سریعتر از حد معمول پیش می‌رفتم اما بعد از مدتی در کارم توقف ایجاد شد، تا اینکه با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار با حفظ روزی یک صفحه از کلام‌الله مجید مجدداً حفظ قرآن را شروع کردم و در تمام مراحل به جای استفاده از نوار از قرآن‌هایی استفاده می‌کردم که با خط بریل نوشته شده‌اند.
وی افزود: با وجود اینکه در همه حال نباید از فضای جامعه قرآنی بی‌اطلاع باشیم اما سعی می‌کردم بعد از به پایان رساندن حفظ، شرکت در جلسات قرآن را آغاز و آیات حفظ شده را تثبیت کنم.

حفظ آیات و تفکر در مفاهیم قرآنی نگاه مرا تغییر داد
علی‌اکبری درباره تأثیرات حفظ قرآن در نگرش صحیح به کلام وحی می‌گوید: حفظ و قرائت باید در کنار هم باشد. خود من قبل از اینکه حفظ آیات را آغاز کنم قرائت می‌کردم و در برخی مسابقات بهزیستی هم شرکت داشتم اما گاهی پیش می‌آمد که از خواندن قرآن خسته می‌شدم، این مسئله مدت‌ها فکر مرا به خودش مشغول کرده بود تا زمانی که به حفظ روی آوردم.
این حافظ قرآن کریم ادامه می‌دهد: حفظ کلام‌الله مجید به من کمک کرد دیگر در هنگام قرائت هیچ‌گونه احساس خستگی نداشته باشم و هرچه بیشتر می‌خواندم مشتاق‌تر می‌‍شدم، شاید یکی از دلایل آن تسلط به آیات و نیز آشنایی با چشمه جوشان مفاهیم قرآنی بود، با حفظ دیگر نگاه سطحی به آیات نداشتم بلکه به عمق معانی راه پیدا کرده بودم.
وی اضافه می کند: ورود به دانشگاه و آشنایی با صرف و نحو عربی نیز در درک مفاهیم قرآن و حفظ آن بسیار مؤثر بود.

 انگیزه‌ای برای حفظ در مدرسه نابینایان وجود ندارد
این قاری و حافظ قرآن درباره چگونگی آغاز به حفظ قرآن به خبرنگار ایکنا می‌گوید: در همان سال‌های دبیرستان با دوستانم فعالیت‌های قرآنی داشتیم اما با حفظ بیگانه بودم، چون ایجاد انگیزه حفظ در مدرسه نابینایان وجود نداشت از این رو تصور می‌کردم حفظ کل قرآن کاری نیست که از عهده‌اش بربیایم اما با اتمام تحصیلات دبیرستان و در پی آن ورود به دانشگاه با جرقه‌ای که در زندگی‌ام زده شد حفظ را آغاز کردم.
وی با اشاره به مهمترین اتفاق زندگی‌اش ادامه می‌دهد: بعد از تشویق‌های خانواده، توصیه‌ای که استاد «سیدمهدی فاطمیان» داشت مهمترین جرقه زندگی برای من بود. استاد توصیه کردند که بکوشیم به شکرانه موفقیت‎‌های کوچکی که در فعالیت‌های قرآنی به دست می‌آوریم به سوی حفظ کل پیش برویم.

ذکر اهل بیت(ع) و فعالیت‌های اجتماعی در کنار فعالیت‌های قرآنی
این قاری و حافظ روشندل در خصوص پرداختن به فعالیت‌های جانبی‌اش می‌گوید: خواندن قرآن به من آرامش قلبی می‌دهد به همین دلیل در هر مکانی می‌توانم قرآن بخوانم، فرقی نمی‌کند که در جایی پر سر و صدا یا خلوت باشم. من هر روز حدود سه ساعت را به قرآن اختصاص می‌دهم، گاهی در جلسات شرکت می‌کنم، در مجمع‌‎القرآن به کمک قرآن‌آموزان می‌‎روم و چندی قبل هم در اداره اماکن تدریس قرآن برعهده من بود.
علی‌اکبری تاکید می‌کند: چون برادرم مداح بود از همان سال‌‎های دبیرستان به این رشته علاقه پیدا کرده و در شاخه سرود، مولودی و مداحی در سبک‌های مختلفی شروع به فعالیت کردم، اما بعد از ورود به دانشگاه و آمدن به قزوین سبک کارم بهتر شده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این امر برایم اتفاق افتاد تا جایی که متن برخی از نوحه‌هایم را خودم می‌نوشتم.
علی‌اکبری اظهار می کند: با کمال افتخار چند سالی هم است که در راهپیمایی‌هایی استان با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همکاری می‌کنم و با خواندن شعارهای انقلابی پشت تریبون همراه مردم هستم و هر کار دیگری که از دستم بربیاید را برای اسلام و انقلاب انجام خواهم داد.

علاقه‌مندان به حفظ قرآن ابتدا هدف خود را معین کنند
وی به آن‌ها که می‌خواهند کار حفظ قرآن را آغاز کنند، توصیه می‌کند: همه دوستداران حفظ باید ابتدا، هدف خود را معین کنند؛ برای مثال هدف من از حفظ انس بیشتر با آیات الهی و تسلط در تلاوت بود، آنها نیز تمام جوانب را بسنجند و بدانند کار دشواری در پیش دارند و البته علاقه و پشتکار مهمترین ابزار برای حفظ قرآن است. نگهداری و تثبیت آیات بسیار مشکل‌تر از حفظ است و ایستادگی بیشتری می‌طلبد.
پدر و مادرها برای عمل به قرآن از خودشان شروع کنند
علی‌اکبری تأکید می کند: پیش مقدمه عمل به مفاهیم قرآنی خواندن کلام‌الله مجید است، زیرا اول باید خوب بخوانیم تا به ترجمه و درک مفاهیم آیات برسیم. خانواده‌ها برای گرایش فرزندانشان به سوی قرآن بدون هیچگونه اجباری در آن‌ها شور و شوق به وجود آورند و برای این کار نیز باید از خودشان شروع کنند زیرا فرزندان خانواده در درجه اول به رفتار و کردار پدر و مادرشان توجه می کنند، برای مثال می توانند از عمل به مفاهیم ابتدایی مانند جلوگیری از اسراف شروع کرده و سپس به لایه‌های عمیق تر کلام وحی برسند.

 پدربزرگم مرا با تعالیم قرآن تربیت کرد
سعید علی‌اکبری درباره افراد مهم زندگی‌اش به خبرنگار ایکنا می گوید: بیشترین تأثیر را در زندگی من پدربزرگم گذاشت. او از همان ابتدای کودکی مرا با تعالیم قرآنی آشنا کرد و در جهت گیری فکری و اجتماعی و تربیت دینی‌ام نقش مؤثری داشت. تمام آنچه امروز دارم را مدیون پدربزگم هستم. او پاک و معصومانه زندگی کرد و همانگونه نیز از دنیا رفت.
وی اظهار می دارد: از همین جا از آقای «امیرحسن مختاری» که مدتهاست از ایشان اطلاعی ندارم تشکر می‌کنم چرا که با شخصیت مهربان و دوست داشتنی‌اش در قرائت و آشنایی بیشتر با قرآن کمک بسیاری به من کرد.
علی‌اکبری که همواره در سختی‌ها و مصائب زندگی به امام موسی ابن جعفر(ع) و امام زمان (عج) توسل می‌کند، می‌گوید: وظایف یک حافظ قرآن در زمان انتظار برای فرج امام زمان بسیار سنگین است؛ چراکه حافظی که عامل به قرآن نباشد ارزشی ندارد، یک حافظ نه تنها باید الگوی خوبی برای عمل به قرآن باشد بلکه باید بتواند مفاهیم قرآن را ابتدا در خانواده و سپس جامعه اش رواج دهد.

تلاش می‌کنم در مسابقات حفظ۱۳۹۹، نماینده ایران در مقطع بزرگسالان باشم
وی درباره برنامه آینده خود در حوزه قرآن اظهار می‌کند: در برنامه آینده ام به دنبال این هدف هستم که  اگر خداوند بخواهد بتوانم به مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران راه یافته و با یاری خداوند متعال قول می دهم که در مسابقات حفظ قرآن کریم سال ۱۳۹۹، نماینده ایران در مقطع بزرگسالان باشم. 
این حافظ روشن دل قزوینی با اشاره به قانونی که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مبنی بر تغییر سن افراد شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی حفظ را از ۴۰ به ۳۵ سال گفت: به نظرم سن ۴۰سال برای شرکت در مسابقه حفظ سن مناسبی است و نیازی به تغییر آن نبود، از این رو پیشنهاد می کنم در این زمینه رسیدگی و تجدیدنظری صورت گیرد. 
وی با اشاره به مسابقات قرآن کریم در اراک اعلام می کند: مرحله مقدماتی مسابقات سازمان اوقات و امور خیریه در شهر قم برگزار شده بود و مرحله نهایی آن نیز اخیرا در شهرستان اراک در استان مرکزی برگزار شد. در این مسابقات ۱۵ نفر در رشته حفظ کل و ۱۶نفر در رشته قرائت با هم رقابت کردند که توانستم در رشته حفظ قرآن کریم رتبه عالی کشوری را به دست آورم. 
این حافظ روشن دل قزوینی  خاطرنشان می کند: این مسابقات در سال جاری با روش جدید برگزار شد که می توان با آشنایی بیشتر با این روش‌ و سبک‌ مسابقات عملکرد بهتری در سال آینده داشت. امیدوارم که قاریان و حافظان استان قزوینسال آینده بتوانند درمرحله نهایی مسابقات  بهتر از قبل حاضر شده و رتبه‌های خوبی را نیز به دست آورند. 

مسئولان نسبت به بودجه‌های سالانه قرآنی کم لطفی دارند
وی در خصوص پراکندگی مؤسسات قرآنی اظهار کرد: متأسفانه در قزوین اتحاد و همدلی میان فعالان قرآنی بسیار کمرنگ شده و جلساتی که برگزار می‎‌شود بار آموزشی بالایی ندارد و تنها به مسابقات قرآن بسنده می‌‎شود اما مسئولان باید تلاش کنند تا جلسات صمیمی و منسجمی برپا شود و بودجه‌هایی را جهت انجام فعالیت‌های قرآنی خلاقانه اختصاص دهند.
علی اکبری در پایان خطاب به مسئولان اظهار می‌کند: مسئولان نسبت به بودجه‌های سالانه قرآنی کم لطفی دارند و متاسفانه این بودجه بسیار اندک است. امیدواریم دولت و مسئولان همت بیشتری در این زمینه داشته باشند تا کار قرآنی بهتری در کشور صورت گیرد.
گزارش از زهرا عبدالهی 
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سعید علی اکبری فعالیت های قرآنی حفظ قرآن مدرسه نابینایان مسابقات حفظ قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات

همه چیز با یک پرسش آغاز شد. آن زمان که اجل فرا می‌رسد و روح از کالبد خاکی خود جدا می‌شود، سرنوشت فرشتگانی که تمام عمر بر شانه‌های ما به ثبت و ضبط اعمالمان می‌پرداختند، چه می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش،  گفت‌وگویی با علی‌اکبر توحیدیان، پژوهشگر قرآنی شهرستان کاشان و دکترای علوم قرآن و حدیث انجام داده ایم. در قسمت قبل درباره چگونگی یافتن منبع اخبار موثق برای پاسخ به این پرسش، ویژگی‌های این فرشتگان و وضعیت آنها در عالم ملکوت مطالبی بیان کردیم. در ادامه راجع به اینکه با وجود خود خداوند چه الزامی به وجود فرشتگان است، انواع احاطه خداوند و نیز معرفی سایر شاهدان اعمال براساس آیات قرآن گفت‌وگو می‌کنیم. 

با وجود خود خداوند که محیط، شاهد و ناظر است، چه ضرورتی برای شهادت و نظارت مخلوقات وجود دارد؟

جمله‌ معروفی هست که همه شنیده‌ایم: «عالم، محضر خداست» به بیان دیگر، خداوند متعال و برخی از مخلوقاتش بنابر مأموریتی که دارند، محیط بر اجزای عالم و در نتیجه شاهد و ناظر هستند و همه چیز را ثبت و ضبط می‌کنند؛ اما برای پاسخ به این پرسش توجه به هفت نکته اساسی است: نخست اینکه ثبت و ضبط از جانب مخلوقات، طبق مأموریتی است که خالق هستی در راستای مدیریت و تدبیرش به آنها سپرده؛ یعنی در ناموس خلقت برای انجام دادن هر فعلی، اسباب، وسایل، مقررات و به اصطلاح معداتی مهیا و هر چیزی معلق بر چیز دیگری گردانیده شده است، از جمله مخلوقاتی که به امر ثبت و ضبط اعمال بنی‌آدم گماشته شده‌اند

دوم، به منظور اتمام حجت بر بندگان برای روز حسابرسی است. سوم، لطفی شایان از جانب خداوند رحمان به بندگانش محسوب می‌شود، برای اینکه از سیئات اجتناب و به حسنات رغبت کنند و از حفظ و ضبط اعمال خود اطمینان داشته باشند. چهارم، برای بیان قرب خداوند به انسان است؛ یعنی ای انسان! ما به تو نزدیک، بر احوالت مطلع، بر اعمالت حافظ و بر زمین و زمان شاهد هستیم.

پنجم، مصداق معینی بر آیه ۱۶ سوره ق است که می‌فرماید: «... وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ؛ و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم» که نشانگر اقربیت در علم، آگاهی و قدرت است، نه در مکان. ششم، تعدد شاهدان و حافظان موجب ایجاد و افزایش حجب و حیای انسان و در نتیجه دوری از سیئات می‌شود. هفتم، برخی از فلاسفه می‌گویند: «همان‌گونه که شدت بُعد (دوری) موجب خفاست، شدت قُرب (نزدیکی) نیز چنین است.» برای مثال اگر خورشید از ما بسیار دور شود، قابل رؤیت نیست و اگر به آن بسیار نزدیک هم بشویم، چنان نور خیره‌کننده‌ای دارد که قدرت دیدن آن‌ را نخواهیم داشت. ملاهادی سبزواری در منظومه می‌گوید: «یا من هو اختفی لفرط نوره.»

درباره احاطه داشتن و شاهد بودن خود خداوند بیشتر توضیح دهید. 

حال که سخن به شهید و محیط بودن خداوند رسید، بحث را به قرآن می‌بریم و بر این صفات خداوند کمی توقف می‌کنیم: «... وَاللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیٰ مَا تَعْمَلُونَ» (آل‌عمران/ ۹۸)، «... ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَیٰ مَا یَفْعَلُونَ» (یونس/ ۴۶)، «... وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا...» (یونس/ ۶۱) و «... وَاللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» (حج/ ۱۷).

طبق پژوهشی که در قرآن مجید انجام دادم، حداقل ۱۶ نوع احاطه مخصوص خداوند بر اجزای هستی با تعابیر گوناگون آمده است. این تعابیر، مفهوم واحد و مشترکی دارند؛ ولی شکل احاطه و کیفیت آن به ظاهر متفاوت است و در نهایت به احاطه‌ای خلاصه می‌شود که ما آن را «احاطه‌ جوهری» می‌نامیم. 

احاطه جوهری خداوند و معیت دائمی او با همه‌ اجزای هستی و حاکمیت مطلقش از ابتدای خلق اشیا تا ابدیت، هیچ شباهتی با حاکمیت پادشاهان ندارد که پادشاه در نقطه‌ای متمرکز و بر تختی تکیه زده باشد و کارگزارانش بر اجزای حکومتش و بر منطقه‌ای خاص حاکم باشند، بلکه حکومت الله بر همه اجزای هستی گسترده است، به‌طوری که خودش در همه جا حاضر و در کنار هر ذره‌ای حضور دارد و بر ملک و ملکوت آن ذره، محیط، شاهد، عالم، قادر، حافظ و... است که آن حکومت را حکومت جوهری یا احاطه جوهری می‌نامیم.

این احاطه لزوماً با حرکت جوهری و به تعبیری بهتر، حیات جوهری همراه است. در این نگاه، هیچ موجود غیرزنده‌ای در هستی وجود ندارد و همه اجزای آفرینش از ریزترین تا درشت‌ترین دارای مرتبه‌ای از حیات هستند. لازمه دیگر این نگاه، واحد بودن خدای حی محیط است و این همان مفهوم ساده‌شده‌ توحید ناب ذاتی، صفاتی و افعالی به شمار می‌رود.

قبل از اینکه به معرفی احاطه‌های شانزده‌گانه بپردازیم، به فرمایشی از امام علی(ع) و آیه شریفه‌ای از قرآن عزیز اشاره می‌کنیم تا آنچه عرض کردیم، به قرآن ناطق و صامت، قوام بگیرد. در خطبه اول نهج‌البلاغه آمده است: «مع کل شیء لا بمقارنه و غیر کل شیء لا بمزایله؛ خداوند با همه موجودات است، اما نه اینکه قرین آنها باشد، جدا از همه موجودات است، اما نه اینکه از آنها برکنار باشد.»

به آیه ۶۱ سوره مبارک یونس(ع) خوب توجه کنید. می‌فرماید: «وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَبِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِکَ وَلَا أَکْبَرَ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛ ای پیامبر! (و البته خطاب به همه انسان‌ها) شما در هیچ حالی، اندیشه‌ای و کاری نباشید و هیچ آیه‌ای از قرآن را تلاوت نکنید و در هیچ عملی وارد نشوید، جز آنکه ما همان لحظه شما را مشاهده می‌کنیم و هیچ چیز به وزن ذره‌ای در همه زمین و آسمان از خدای تو پنهان نیست و کوچکتر از ذره‌ای و بزرگتر از آن. هر چه هست، در کتاب مبین خداوند و در لوح علم او مسطور و محفوظ است.» (ذره یعنی کوچکترین چیز قابل تصور)

اینک به معرفی احاطه‌های شانزده‌گانه خداوند می‌پردازیم که در آیات متعدد قرآن به آنها اشاره شده است. برای رعایت اختصار، نشانی آیات را ذکر می‌کنیم و مطالعه متن آنها را به مخاطبان ارجمند می‌سپاریم: ۱ ـ احاطه کلی با اسم محیط (نساء/ ۱۲۶، فصلت/ ۵۴) ۲ ـ احاطه علمی با اسم علیم (بقره/ ۲۵۵، نساء/ ۳۲، احزاب/ ۵۴، شوری/ ۱۲ و تغابن/ ۱۱) ۳ ـ احاطه قدرت با اسم قدیر (بقره/ ۲۰، ۱۰۹، ۱۴۸ و ۳۵۹، هود/ ۴، حج/ ۶، احزاب/ ۲۷، حشر/ ۶) ۴ ـ احاطه ملکوتی (یس/ ۸۳) ۵ ـ احاطه مالکیتی، لِلّه با اسم مالک (حمد/ ۴، بقره/ ۱۱۵، آل‌عمران/ ۲۶) ۶ ـ احاطه خالقیتی با اسم خالق (مائده/ ۱۷، انعام/ ۱۰۲، رعد/ ۱۶، قصص/ ۶۸، شوری/ ۴۹، زمر/ ۶۲، قمر/ ۴۹) ۷ ـ احاطه ربوبیتی با اسم رب (اعراف/ ۵۴، غافر/ ۶۲) ۸ ـ احاطه رزاقیتی با اسم رازق (فاطر/ ۳) ۹ ـ احاطه حیاتی با اسامی محیی و باقی وجه الله (شعراء/ ۸۱، قصص/ ۸۸، روم/ ۵۰، فصلت/ ۳۹) ۱٠ ـ احاطه ارادی و مشیتی با اسم مرید (هود/ ۱۰۷، حج/ ۱۴ و ۱۸)

۱۱ ـ احاطه تقدیری و جزئیاتی با اسامی مقدر و مفصل (اسراء/ ۱۲، فرقان/ ۲، طلاق/ ۳) ۱۲ ـ احاطه شهودی با اسامی شاهد و شهید (نساء/ ۳۳، حج/ ۱۷، احزاب/ ۵۵، سبأ/ ۴۷، فصلت/ ۵۳) ۱۳ ـ احاطه حفاظتی و مراقبتی با اسامی مقیت، حفیظ، حسیب، رقیب و وکیل (نساء/ ۶، ۸۱ و ۸۵، هود/ ۵۷، احزاب/ ۵۲، سبأ/ ۲۱، زمر/ ۶۲) ۱۴ ـ احاطه قربی با اسم قریب (بقره/ ۱۸۶، هود/ ۶۱) ۱۵ ـ احاطه بصیرتی با اسم بصیر (ملک/ ۱۹) ۱۹ ـ احاطه استغنایی با اسم غنی (آل‌عمران/ ۹۷، حج/ ۶۴، عنکبوت/۶، لقمان/ ۲۶). 

درباره دیگر شهود اعمال انسان‌ها با توجه به آیات قرآن شرح دهید. 

دیگر شاهد بر اعمال انسان‌ها، انبیای الهی اعم از پیامبر اکرم(ص) و سایر پیامبران الهی(ع) هستند. (بقره/ ۱۴۳، نساء/ ۴۱ و ۱۵۹، نحل/ ۸۴ و ۸۹، حج/ ۷۸، قصص/ ۷۵، احزاب/ ۴۵، فتح/ ۸، مزمل/ ۱۵) البته از بعضی روایات استفاده می‌شود که افراد دیگری علاوه بر پیامبران(ع)، مانند ائمه معصومین(ع)، برخی از شایستگان، همچنین قرآن مجید و نیز شب و روز (زمان) از جمله گواهان در روز قیامت محسوب می‌شوند.

شاهد دیگر، زمین است که از روایات و قرآن استفاده می‌شود (زلزال/ ۴ و ۵). نامه اعمال (کتاب)، شاهد دیگری‌ست که آیات قرآن بر آن دلالت دارد (اسراء/ ۱۳ و ۱۴، کهف/ ۴۹، زخرف/ ۸۰، جاثیه/ ۲۸ و ۲۹) هشتمین نوع شهود در قیامت که به تعبیری می‌توان آن را شهود داخلی انسان نامید، عبارت است از اعضای بدن انسان، اعم از دست‌ها، پاها، چشم‌ها، گوش، زبان و پوست بدن (نور/ ۲۴، یس/ ۶۵، فصلت/ ۲۰ و ۲۱).

نهمین شاهد بر اعمال انسان، فرشتگان کاتب هستند. آنان درواقع تهیه‌کننده نامه اعمال انسان و به تعبیر قرآن، «کتاب انسان» و همچنین حافظ او در زمان حیات هستند. این فرشتگان علاوه بر مشاهده، اعمال را با جزئیاتش ثبت و ضبط می‌کنند. ثبت و ضبط آنان با سه واژه «کتب»، «استنساخ» و «لقی» در قرآن مجید آمده است.

در بخش بعدی گفت‌وگو به توضیح هر یک از سه واژه بر اساس آیات قرآن و سپس به شرح وظیفه این فرشتگان، نقش آنها در کمال انسان و در مرحله آخر، سرنوشت آنان پس از مرگ انسان بر اساس روایات می‌پردازیم.

زهراسادات محمدی

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار حافظ قرآن دارد
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد