Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:15:03 GMT

«پنج چشم» مراقب «خشم اژدها»

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۶۲۷۱

«پنج چشم» مراقب «خشم اژدها»

پکن- ایرنا- «مهار چین» بیش از هر زمان دیگری در دستور کار آمریکا قرار گرفته است به طوری که واشنگتن با همراهی متحدانش می خواهد پکن را در هر زمینه و عرصه ای تحت کنترل قرار دهد تا مبادا خیزش این کشور، کار را در آینده برای غرب سخت تر کند.

به گزارش ایرنا واشنگتن با هدف مهار توسعه چین و امنیتی کردن شرایط در آسیای شرقی، ائتلافی متشکل از دستگاه‌های اطلاعاتی پنج کشور متحد خود، موسوم به «ائتلاف پنج چشم» را بار دیگر احیا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیش از سه دهه است آمریکا تلاش می‌کند آسیای شرقی و بخش غربی اقیانوس آرام را میلیتاریزه کند و از این طریق، می‌خواهد سیاست‌های پکن را از توسعه اقتصادی، به سمت مسابقه تسلیحاتی منحرف نماید.
همین سیاست در دوران ریاست جمهوری «جرج بوش» پسر و «باراک اوباما» در قالب ایجاد منازعات مرزی میان چین و همسایگانش نیز وجود داشت اما در دوره رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، جنگ اقتصادی نیز بر سیاست‌های قبلی افزوده شده است.
قرار است در قالب «ائتلاف پنج چشم»، کشورهای انگلیس، کانادا، استرالیا و زلاند نو تحت رهبری آمریکا، روی محدود کردن چین تمرکز کنند.
ترامپ تاکنون تعرفه‌های زیادی بر روی کالاهای چینی بسته است و همواره نیز ادعا می‌کند که به تنهایی از پس چین برمی‌آید اما آنطور که مشخص است واشنگتن به تنهایی از پس چین بر نمی آیید و به همین دلیل به دنبال یک ائتلاف بزرگتر است.
در مورد تشکیل ائتلاف جدید موسوم به «پنج‌چشم» سرویس خبری رویترز به نکته جالبی اشاره کرده است، مبنی بر اینکه اگر ترامپ به تنهایی می‌توانست از پس چین برآید، هرگز از چهار کشور دیگر برای ایجاد «ائتلاف پنج‌چشم» کمک نمی‌خواست.
جالب اینجاست که این کشورها که به پنج چشم شهرت پیدا کرده اند قبل از این هم باشگاهی به همین نام داشته اند که گفته می شود از بعد از جنگ جهانی دوم فعال بوده است و هر بار نیز کشوری را که قدرتی روزافزون پیدا می گیرد نشانه می رفتند.
با توجه به اینکه چین و آمریکا درگیر یک نبرد تجاری شده اند و واشنگتن به تنهایی نمی تواند چین را مهار کند آمریکا از این کشورها و کمک های آنها نیز بهره مند می شود تا با چین مقابله کند.
باشگاه «پنج چشم» پس از چند سال سکوت، یک بار دیگر چشم هایش را گشوده است این باشگاه که از جنگ جهانی دوم کار خود را شروع کرد، این بار چین را نشانه رفته است.
اطلاعات مربوط به این باشگاه نشان می دهد که این ائتلاف و تلاش هایی که علیه چین صورت گرفته حاکی از دو مساله مهم است.
نخست اینکه برخلاف آنچه دونالد ترامپ به طور معمول مدعی می شود که در آمریکا یک تنه به جنگ چین رفته است، اعضای دولت او نیز سخت در تلاش هستند تا چنین کاری را نه در سطح امریکا که در سطحی بین المللی انجام دهند.
نکته دوم این است که این ائتلاف، امیدهای چین برای نزدیک شدن به کشورهای اروپایی در جهت مقابله با سیاست «نخست آمریکا» راهبرد دونالد ترامپ را بر باد می دهد.
عملیات باشگاه «پنج چشم» علیه چین در حالی شکل گرفته است که پکن، اتهامات این کشورها در خصوص گسترش نفوذ خود در جهت رقابت منفی با این آنها را رد می کند.
باشگاه «پنج چشم» سال 1946 با حضور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند به طور سری و بدون اینکه کسی از آن اطلاع داشته باشد، تشکیل شد اولین بار در دهه 1970 بود که زمزمه های وجود چنین باشگاهی شنیده شد وظیفه این باشگاه همکاری اطلاعاتی برای موارد خاص است که احساس می شود دشمن مشترکی بین آنان وجود دارد.
حالا با نظرداشت تشدید تنش ها میان چین و آمریکا، این باشگاه از قبل فعالتر خواهد شد و به هر صورت هدف آن نیز مهار چین خواهد بود.
این کشورها می خواهند با تبادلات اطلاعاتی و برنامه ریزی های تحقیقاتی مشترک، راهکارهایی را برای مقابله با چین پیدا کرده و اجازه ندهند تا چین بر اساس برنامه ساخت چین در سال 2025 میلادی نبض اقتصادی دنیا را در اختیار گیرد.
اینکه این کشورها تا چه اندازه در اهداف خود موفق خواهند شوند موضوعی است که باید به آینده موکول کرد اما به هر صورت واشنگتن در تلاش است تا از هر طریق پکن را تحت فشار قرار دهد برای همین بعید نیست از این باشگاه و یا هر ائتلاف دیگری کمک بگیرد تا برای پیشبرد این برنامه به موفقیت مورد نظرش دست یابد.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين آمريكا پنج چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند

به گزارش خبرآنلاین، اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: از ظهر امروز (۵ اردیبهشت) در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال رخداد تندر و آذرخش پیش‌بینی می‌شود.

ایسنا در خبری نوشت: بر پایه بررسی نقشه های پیش یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد ملایم تا متوسط پیش‌بینی می‌شود.

امروز (۵ اردیبهشت) با گذر زبانه سامانه بارشی از ظهر تا شب، گاهی افزایش ابر، افزایش باد و در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال تندر و آذرخش مورد انتظار است.

در روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) نیز در این بخش‌ها افزایش موقتی ابر و رخداد بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا یکشنبه روند تدریجی افزایش دما در سطح استان مورد انتظار خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام (ره) با بیشینه دمای ۱۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۷ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعد ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های سنجش آلودگی فیروزکوه ۷.۲ میلیمتر، ژئوفیزیک ۲.۸ میلیمتر، آبعلی ۲.۵ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۲.۴ میلیمتر، چیتگر ۲.۲ میلیمتر، فیروزکوه ۱.۸ میلیمتر، شهریار ۱.۴ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۱ میلیمتر، دماوند ۰.۸ میلیمتر، شمیرانات ۰.۷ میلیمتر، شرق تهران ۰.۳ میلیمتر و ورامین با ۰.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899080

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • (ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • مراقب نیش ها باشید!
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند