Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:54:22 GMT

سبک زندگی مهاجران ایرانی موقتی است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۰۲۸۲

سبک زندگی مهاجران ایرانی موقتی است

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به طور معمول مهاجران ایرانی در کشور مقصد در حالی برای حفظ سبک زندگی سرزمین مادری خود تلاش می کنند که بستری برای حفظ سبک زندگی ایرانیان در سایر کشورها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، وحید شالچی در ادامه همایش ملی ایرانیان دور از وطن که امروز دوشنبه در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به عنوان رئیس پنل تجربه زیست و سبک زندگی دایاسپوری درباره اهمیت بررسی موضوع دایاسپوری اظهار کرد: دایاسپوری مفهومی است که باید درک درستی از تاریخ قدمت آن بدست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: معمولا دایاسپوران مایل به زنده نگه داشتن خویشتن فرهنگی هستند اما در زمان و مکانی وارد می شوند که به نوعی از قبل زندگی آنها را شکل داده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تحولات دشوار زندگی در سایر کشورها، یادآور شد: دوره اولیه مهاجرت، لذت است اما دایاسپوران پس از لذت اولیه با سختی های بسیاری در زندگی روبه رو می شوند چراکه مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور مقصد با سرزمین مادری متفاوت است.
شالچی اهداف و زمان مهاجرت دایاسپوران را متفاوت دانست و در کل مهاجرت را به دو دسته دائم و موقت برای تحصیل تقسیم کرد.
وی همچنین افزایش مهاجرت از ایران به سایر کشورها را متعلق به زمان پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: اولین مهاجران افرادی بودند که علاقه به زندگی در حکومت پهلوی داشتند که در خارج از کشور هم سبک زندگی ایرانی را حفظ می کردند.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تفاوت مهاجرت ایرانیان در دهه های بعدی گفت: پس از دوره پهلوی هدف مهاجرت افراد تقریبا متفاوت بود چرا که بیشتر افراد در دهه 70 و 80 به قصد کسب علم و پیشرفت در زندگی از کشور خارج می شدند.
شالچی در ادامه مراسم درباره موقعیت نسل دوم مهاجران به خارج از کشور اظهار کرد: نسل دوم مهاجران افرادی هستند که از کودکی به کشور دیگری مهاجرت کرده اند که موقعیت پرمخاطره ای تجربه می کنند چرا که میزان خودکشی و مشکلات روانی در میان نسل دوم مهاجران بسیار بیشتر است.
وی افزود: زیستن همزمان در دو فرهنگ یکی از علت های فشار بر جوانان نسل دوم است، این افراد باید در یک زمان با دو الگوی زندگی در جهان رفتار کنند یعنی انتظارات خانواده با جامعه متضاد است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به راهبردهای اشتباه برخی خانواده های ایرانی مهاجر در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: بسیاری از این خانواده ها در شبکه اجتماعی خود محصور می مانند و هدفشان حفظ فرهنگ مبدأ است.
شالچی تبعیض های مختلف در جوامع غربی نسبت به مهاجران با شهروندان بومی و همچنین احساس مسئولیت و توقع بیش از حد خانواده های شرقی از جوانان را از دیگر دلایل ناامیدی جوانان نسل دوم در زندگی دانست.

** مهاجرت گروهی؛ دلیل قدرت رسیدن ایرانیان در هند
در ادامه این نشست جبار رحمانی استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: ایرانیان با مهاجرت گروهی به هند در بسیاری مواقع می توانستد در یک منطقه به قدرت برسند.
رحمانی درباره حمایت ایرانیان مقیم هند در جنگ تحمیلی از ایران مقابل سفارت کشورمان در این کشور عنوان کرد: این گروه افرادی از جنوب ایران بودند که به صورت گروهی به هند مهاجرت کرده و به زبان فارسی قدیمی صحبت می کنند.
وی افزود: این گروه به صورت ساختار خویشاوندی و اجتماعی زندگی می کنند و نسبت به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی تعلق خاطر بسیاری دارند و در طول تاریخ به خوبی هویت تاریخی ایرانی تبار خود را زنده نگه داشته اند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهداف ایرانیان برای مهاجرت به هند گفت: در برهه های زمانی مختلف عوامل بسیاری مانند قحطی، تجارت، کشورگشایی و کسب ثروت یا علاقه به پیروی از صوفیان هندی باعث مهاجرت بسیاری از ایرانیان به هند شد.
رحمانی افزود: عمده مهاجرانی که در حال حاضر در هند می توان سرنخ مناسبی از آنان پیدا کرد، گروه هایی هستند که به دلیل مسائل امنیتی، قحطی و بحران ها از ایران خارج شده اند.
ن.م**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مهاجران ايراني مهاجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم

سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد تصمیم گرفته در پرونده حادثه امنیتی روز جمعه و علیه فردی که با ادعای داشتن جلیقه انفجاری وارد سفارت شده و سپس توسط پلیس بازداشت شد، اقدامی انجام ندهد و حتی شکایت خود در پرونده جنایی ایجاد آتش‌سوزی سپتامبر ۲۰۲۳ را نیز پس بگیرد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه یکی از ایرانیان مقیم فرانسه وارد کنسولگری سفارت ایران شد و ادعا کرد جلیقه انفجاری به‌همراه دارد و قصد منفجر کردن محل را دارد.

با اعلام این ادعا از سوی این شخص، بلافاصله بخش کنسولی تخلیه و تدابیر لازم اندیشیده شد، همچنین با پلیس تماس گرفته شده و دسترسی به منطقه را محدود کردند. پس از آن، از اعضای سفارت با آن فرد طولانی صحبت و گفت‌وگو کردند، نهایتا مشخص شد جلیقه انفجاری نبوده و چیزی همراه فرد نبوده و او را به خارج از سفارت هدایت کردند. نهایتا پلیس  او را دستگیر کرده است.

روز سه‌شنبه نیز دادگاه پاریس، این فرد ۶۱ ساله را به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. این مرد پیش از این به دلیل آتش زدن لاستیک مقابل ورودی سفارت ایران در پاریس در سال ۲۰۲۳ محکوم شده بود.

در این راستا، سفارت ایران در فرانسه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که با توجه به «سن نامبرده و شکنندگی وضعیت روحی روانی و جسمانی وی و با توجه به این‌که وی عامل آتش زدن بخش کنسولی سفارت در سپتامبر ۲۰۲۳ نیز بوده است، سفارت بر این اعتقاد است که این فرد ایرانی‌الاصل به‌رغم اقدام جنایی خود، شخصا قربانی فضای ایران هراسی به‌وجود آمده و ترویج شده از سوی افراد، گروه‌ها و لابی‌های ض ایرانی است و در نتیجه، منطبق با سنت ایرانی و اسلامی "رافت و بخشش"، تصمیم گرفته در این پرونده در دست بررسی، به عنوان شاکی خصوصی، اقدامی انجام ندهد و حتی شکایت خود در پرونده جنایی ایجاد آتش‌سوزی سپتامبر ۲۰۲۳ را نیز پس بگیرد».

سفارت ایران ابراز امیدواری کرد این تصمیم «که نشان می‌دهد نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در سراسر جهان، قبل از هر چیز و صرف نظر از باورهای ایرانیان، به عنوان "کانون"های واقعی خانوادگی برای همه ایرانیان است، به این فرد اجازه خواهد داد خود را باز یابد و به زندگی عادی برگردد».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود
  • ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون