Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@03:32:39 GMT

تامین اجتماعی درمسیر اشتباهی

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۸۱۱۵۷

تامین اجتماعی درمسیر اشتباهی

چند روز قبل در مسیر مترو مردی که کنارم نشسته بود ماجرایی را برایم بیان کرد که ذهنم را به خود مشغول داشت. او گلایه ای بزرگ از تامین اجتماعی داشت که وادارم کرد تا درخصوص ادعایش تحقیق کنم و صحت وسقم آن بر من روشن شود وعجیب بود که هیچ یک کلاغ چهل کلاغی در میان نبود و آنچه دستگیرم شد همان بود که مرد میگفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرد که قیافه اش حکایت از درماندگی درگیرو دار زندگی داشت میگفت که آبرویم رفته و خجالت زده دوست وهمکار و فامیل شده ام . دربیان چرایی آنهم اینگونه مدعی شد که "همسرم بیمار شدو به تجویز پزشکان نیاز به جراحی فوری داشت .با توجه به اینکه هم بیمه تامین اجتماعی هستم وهم بیمه تکمیلی احساس میکردم دغدغه ای ندارم اما باید تعدادی پروتز شامل چند پلاتین و پیچ هم خریداری می شد که  هزینه ای بیش از 10میلیون تومان روی دستم گذاشت . از آنجا که هم بیمه تامین اجتماعی بوده و هم تکمیلی تکمیلی گمان کردم خیلی هم که طول بکشد طی یکماه بررسی پرونده و پرداخت به پایان میرسد و بخاطر همین  تن به قرض دادم که چاره ای هم نداشتم وبه فامیل ودوست وهمکار رو انداختم ووعده یکماهه دادم . پس از عمل جراحی تازه متوجه شدم که باید از هفت خوان بگذرم تامدارک لازم برای تامین اجتماعی را فراهم کنم که باهربیچارگی بود تهیه کردم اما حالا که همه مدارک لازم تامین اجتماعی بدون کم وکاست تهیه شده می گویند بررسی مدارک شما دو ماه زمان میبرد و پس از آن اگرصحت مدارک تایید شود ، مبلغی از پول به شما بازپرداخت میشود .

آنها همچنین گفتند که درصورت پاسخ مثبت تامین اجتماعی وپس ازدریافت کمک هزینه تامین اجتماعی شما می‌توانید سراغ بیمه تکمیلی برویدتا بخشی از کمک هزینه راهم انها پرداخت کنند."

 یادم آمد سخنان یکی از همکارانم که می گفت به تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی دادم و متصدی گفت بررسی پرونده شما دو ماه زمان میبرد. این رویه تامین اجتماعی دربرخورد  با ارباب رجوع ذکرچند نکته را ضروری می کند:

1-تامین اجتماعی نهادی دولتی نیست که  نگاه از بالا به پایین به ارباب رجوع داشته باشد (هر چند که کارمندان دولت هم به دلیل استفاده از بیت المال خادم مردم هستند) تامین اجتماعی نهادی است که به طور مستقیم از پرداخت های تک تک کارگران کشور تشکیل شده و همه  کارمندان و مدیرانش به واسطه  این کارگران است که صاحب شغل و درآمد هستند بنابراین باید خود را خادم ارباب رجوع بودند می‌رسد در ادارات تامین اجتماعی به فراموشی سپرده شده است ارباب رجوع بدانند. امری که به نظر میرسد در ادارات تامین اجتماعی به فراموشی سپرده شده و با کارگرانی که به این سازمان مراجعه میکنند، هرگونه که بخواهند برخورد می کنند.

 2-  چندیست که برخی از امور کارگران در ادارات تامین اجتماعی انجام نمی شود تا آنجا  که نگارنده اطلاع دارد تامین اجتماعی دفاتری به نام کارگزاری تاسیس کرده تا برخی از امور مردم سهل تر و سریع تر انجام شود.این مطلب نکته ایست که در اساسنامه این دفاتر هم بر آن تأکید شده است.حداقل مراجعه حضوری بنده به چند دفتر کارگزاری و پرس و جو از مراجعان نشان داد که نه تنها امور مردم تسهیل نشده، بلکه اکنون همان اندک کرامتی هم که داشتند دراین دفاتر که برخی از انها در خانه های استیجاری رو به ویرانی تاسیس شده ،لگد مال شده است و کارگان  گرفتاربروکراسی جدیدی شده اند که هیچ دادرسی هم نداشته و مقام مسئولی نیست که پاسخگوی آنها باشد. 3- به نظر می‌رسد تامین اجتماعی هنوز در دوره کاغذ و پرونده های کاغذی سیر می کند،اگرچه  در ظاهر قصد دارد خود را نهادی به روز شد نشان دهد و عنوان می کند در خراسان رضوی تا پایان سال دفترچه‌های کاغذی از دور خارج می شود و کارت درمانی به افراد تحت پوشش تحویل خواهد شد.

این در حالیست که سیستم پاسخگویی رایانه ای در این سازمان فعال نشده است و تمام پرونده ها به صورت کاغذی تشکیل می شودبه همین دلیل هم زمان پاسخگویی به کارگران هفته ها وبلکه ماهها زمان می برد.

 شاید اگر مدیران این سازمان بیش از اندیشیدن به مقاصد سیاسی و اقتصادی دولت ها و نقشه هایی که آنها برای بنگاه های اقتصادی تحت سیطره تامین اجتماعی کشیده‌اند به فکر صاحبان اصلی دستگاه و پاسخگویی به آنها بودند اکنون حال و روز این سازمان اینگونه نبود که برای پاسخ به یک نامه یا بررسی یک پرونده زمانی دوماهه تعیین شود .

4- در ورودی سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی و شعبات آن در مشهد باجه هایی به نام میزخدمت راه‌اندازی شده است ، حداقل ظاهر کار این است که باجه ای یا  اتاقی به این اسم نامگذاری شده است. این نامگذاری شاید برای تهیه عکس و ارائه آن به مدیران بالادستی کاربرد داشته باشد اما کارگران مراجعه کننده به تامین اجتماعی به خوبی می‌دانند که خدمتی در این میزبه انها عرضه نمی‌شود و باید پس از دریافت نوبت از دستگاه های نوبت دهی ،ساعت ها در انتظار بمانند تا کارشان انجام بشود یا نشود. مدیران این نهاد باید تعداد کارمندان و باجه های پاسخگویی را به نحوی تعیین کنند که مدت انتظارارباب رجوع از میزان معقولی تجاوز نکند نه اینکه تنها برای دریافت یک شماره یا مهر ساعتها معطل درسالنهای سازمان شوند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۸۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف قرارداد پرداخت شده بود.

اسلامی با سپاس از همراهی و همکاری کلیه ارائه‌دهنگان خدمات سلامت به‌ویژه مراکز دانشگاهی در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تأمین منابعی که توسط همکاران انجام شده، در روز چهارم اردیبهشت ماه ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان واریز شد. این پرداخت بابت مطالبات مراکز دانشگاهی شامل مراکز پاراکلینیک، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های ویژه دانشگاهی و نیز بیمارستان‌های دانشگاهی در سراسر کشور انجام شد. همچنین در همین هفته ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف قرارداد پرداخت شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی افزود: فرایند پرداخت مطالبات مراکز طرف‌قرارداد در بخش سلامت فرایندی مستمر است و سایر مطالبات رسیدگی‌شده مراکز طرف قرارداد نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود