Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@22:39:39 GMT

ثبت مسجد گنبدی اسفروین در فهرست میراث ملی کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۹۵۷۰۶

ثبت مسجد گنبدی اسفروین در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از ثبت مسجد تاریخی گنبدی (قنبتی ) شهر اسفرورین از توابع شهرستان تاکستان در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به ثبت مسجد تاریخی گنبدی در فهرست میراث ملی اظهار کرد: در جلسه "کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور"، پرونده ثبت مسجد تاریخی گنبدی اسفرورین مورد بررسی قرار گرفت که پس از تایید نهایی توسط اعضای شورا، این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی اذعان کرد: مسجد گنبدی در محدوده بافت شهر اسفرورین و در نزدیکی تپه تاریخی اسفرورین واقع شده که به دلیل زبان تاتی مردم منطقه در زبان محلی "مسجد قنبتی" خوانده می‌شود.  
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ادامه داد: باتوجه به سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته در ساخت بنا می‌توان آن را از آثار تاریخی متعلق به اوایل دوره قاجار به شمار آورد. 

وی افزود: این اثر تاریخی دارای بنایی ساده متشکل از 6 سقف گنبدی است که همچنان با کاربری مذهبی در شهر اسفرورین دایر بوده و خوشبختانه هر بار توسط مردم منطقه بخش‌هایی که آسیب می‌بیند مرمت و بازسازی می‌شود. 

این مسئول یادآور شد: امیدواریم با ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور بتوانیم اقدامات موثری در جهت معرفی، حفاظت و جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به آن برداریم.     
گفتنی است؛ در جلسه "کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور"، چهار اثر تاریخی دیگر شامل خانه تاریخی مومنان قزوین، خانه اربابی الوند، بند ملاوردیخان قزوین، و تپه دوران آباد بویین زهرا به ثبت رسید و تعداد آثار تاریخی غیر منقول ثبتی استان در فهرست میراث ملی کشور به 1269 عدد افزایش یافت.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۵۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی