Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-مصطفی هاشمی‌طبا گفت: احمدی‌نژاد اینقدر ساختارها را به هم ریخت که آقای روحانی نتوانست درست کند، طبیعتا این به هم‌ریختگی بعداً نیز ادامه پیدا می‌کند.

اصلاح طلبان بعد از سال 80 سرمست پیروزی های متوالی در دو دوره ریاست جمهوری، مجلس ششم و شورای شهر اول بودند و با غرور فضای سیاسی کشور را به سمت رادیکالیسم بردند و می گفتند قطار اصلاحات عقب گرد ندارد اما این حال و هوای آنها دوام زیادی نداشت چون رادیکالیسم معکوس عمل کرد، بر همین اساس از سال 81 تا 84 یکی پس از دیگری سنگرهای قدرت را به رقیب واگذار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوج این اتفاق روی کارآمدن احمدی نژاد بود. احمدی نژاد آمد و با رفتارهای پوپولیستی تمام ساختارهای اداره کشور را برهم زد و هزینه های گزافی را به جامعه تحمیل کرد.

این روزها بسیاری از تحلیلگران نسبت به تکرار تجربه احمدی نژاد هشدار و انذار می دهند. اکبر ترکان گفته «خطر یک رئیس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی که مقید به هیچ چیز نیست بزرگ است». این خطر زمانی بیشتر محسوس می شود که زاکانی نیز «انتخابات مجلس شورای اسلامی را دوربرگردان انقلاب خواند». معنا و مفهوم صحبت زاکانی این است که ساختار تشکیلاتی جریان رقیب اصلاحات به جد وقوع چنین اتفاقی را پیگیری می کند.

مصطفی هاشمی‌طبا می گوید: بعید نیست که کسی بیاید یکسری حرف های جذاب بزند و توده های مردم را به سمت خودش بکشاند.

مشروح گفتگو با هاشمی طبا را در ادامه بخوانید.

در فضای رسانه ای و تحلیلی مطرح می شود که اوضاع کنونی جامعه به لحاظ سیاسی شباهت های زیادی با سال های 81 تا 84 دارد، بر همین اساس برخی معتقدند از انتخابات مجلس به بعد شاهد یک چرخش در ذائقه سیاسی مردم خواهیم بود و خطر روی کار آمدن یک رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که مقیّد به هیچ چیز نیست جدی به نظر می رسد، به نظر شما آیا ما در معرض یک دوربرگردان سیاسی قرار داریم؟

این مسئله خیلی به عملکرد هیأت های اجرایی در استان ها و ترکیب مجلس بستگی دارد. انتخابات را در ایران نمی توان پیش بینی کرد. نظرخواهی های قبل انتخابات تاکنون خیلی جواب نداده است. از الان نمی توان گفت رئیس جمهور بعدی چه طور و چه کسی است. این به بررسی صلاحیت ها و نوع مسائلی که در جامعه برای مردم مطرح شود، بستگی دارد. مردم صحبت نامزدها را می شنوند و احساس می کنند انتخاب کدام نامزد به نفع شان است. به نظر من صحبت درباره وضعیتی که در انتخابات ریاست جمهوری آینده رقم خواهد خورد غیرقابل پیش بینی است. البته بعضی آنچه را در دل می پسندند بیان می کنند و بعضی ها هم یک احساسی دارند اما من چنین پیش بینی را نمی توانم انجام دهم.

آیا فضای سیاسی کشور به گونه ای است که خطر بازگشت پوپولیسم محسوس باشد؟

پوپولیسم همیشه بوده و الان هم است. به این سادگی نیز از بین نمی رود. معتقدم پوپولیسم باعث ایجاد خطرات بزرگ برای جمهوری اسلامی است.

اینکه پیش بینی می شود احمدی نژاد جدیدی در سال های آینده در صحنه سیاسی کشور بروز و ظهور می کند، تا چه میزان محتمل است؟

احمدی نژادها در قیافه های مختلف هستند ولی مسیر حرکت و سیاست شان یکی است.

به نظر شما احتمال دارد کسی بیاید که همچون احمدی نژاد به هیچ نظام و قاعده ای خود را ملتزم نداند و یک به هم ریختگی در ساختار مدیریت کشور ایجاد کند؟

احمدی نژاد اینقدر {literal}{{/literal}ساختارها را{literal}}{/literal} به هم ریخت که آقای روحانی نتوانست درست کند، طبیعتا این به هم‌ریختگی بعداً نیز ادامه پیدا می کند.

شما می بینید که یک کسی همچون احمدی نژاد با گفتمان پوپولیستی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پیروز شود؟

هیچ بعید نیست که کسی بیاید یکسری حرف های جذاب بزند و توده های مردم را به سمت خودش بکشاند. بخصوص آنکه صلاحیت ها را هم شورای نگهبان تأیید می کند.

راه پیشگیری از وقوع این اتفاق را چه می دانید؟

قیافه ها فرق می کند ولی پوپولیسم وجود دارد. اگر کسی پوپولیست نباشد نمی تواند کارش را ادامه دهد. اصلاحات در مملکت ما شجاعت و همفکری همگانی می خواهد. یعنی از صدر تا ذیل مسئولان کشور باید یک طور حرف بزنند و یک سیاست را در پیش بگیرند. آن وقت ممکن است یک اصلاحاتی اتفاق بیفتد وگرنه در روی همین پاشنه خواهد چرخید.

برخی معتقدند اصلاح طلبان باید در رویکرد سیاسی خود تجدیدنظر کنند تا جامعه تحریک نشود که همچون سال های 81 تا 84 در انتخابات مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری به سمت یک تفکر احمدی نژادی جدید برود، نظر شما چیست؟

خود اصلاح طلبان نیز پوپولیست هستند. هیچ کس نمی آید یک حرف جدی با مردم بزند و بگوید «آینده مملکت چگونه باید باشد و باید چه کار کرد»، همه دنبال رأی هستند. وقتی کسی دنبال رأی است یعنی پوپولیست است.

در واقع می فرمایید اصلاح طلبان شعار اصلاحات می دهند اما اراده ای برای آن ندارند؟

اسمش اصلاحات است اما همان حرف ها، حرکات و رفتار پوپولیستی را دنبال می کنند. برای آنکه اصلاحات تبعات دارد و کسی تبعات اصلاحات را قبول نمی کند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای علیرضا بیگی از مخالفت احمدی نژاد با گشت ارشاد

احمد علیرضابیگی، اظهار داشت: دولت از بنیان اعتقادی به واردات خودروی کارکرده نداشت. دولت اگر حس کند استیضاح وزیری رای می‌آورد، به وزیر می‌گوید استعفا بده.

به گزارش دولت بهار، نماینده تبریز در مجلس یازدهم در مصاحبه‌ای با تلویزیون اینترنتی سیمرغ، به موضوعات مختلفی از جمله شاسی بلندها، گشت ارشاد، ردصلاحیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بورس، فساد چای دبش و .. پرداخته است.

بخش‌های مهم این مصاحبه بدین شرح است:

- گفتم مگر گربه از درب مجلس بدون اذن و اراده هیئت رئیسه می‌تواند وارد شود که اینهمه ماشین شاسی بلند در حیاط مجلس خالی کنند.

- کاش پیش بینی‌های من غلط از آب در می‌آمد، اما عملا همان اتفاق افتاد که پیش بینی می‌شد. ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. بواسطه اظهارنظر رد صلاحیت شدم.

- گفتم همه از رهگذر گشت ارشاد نان می‌خورند. مصوبه گشت ارشاد مربوط به دوره آقای خاتمی بوده و دکتر احمدی‌نژاد با آن مخالف بود. آقای مطهری و پزشکیان و ۷۰ نفر دیگر رئیس جمهور وقت را بدلیل مخالفت با گشت ارشاد مورد سوال قرار دادند.

- آقای رئیسی تصور نمی‌کرد استیضاح آقای فاطمی امین رای بیاورد. نمایندگان مجلس برای فرار از اتهام، رای به استیضاح دادند. وزیر که برکنار شد، قیمت خودرو شکست. دولت بجای ایجاد امکان رقابت برای مردم، خودش تصدی گری می‌کند.

- دولت از بنیان اعتقادی به واردات خودروی کارکرده نداشت. دولت اگر حس کند استیضاح وزیری رای می‌آورد، به وزیر می‌گوید استعفا بده.

- قیمت ارز ترجیحی را افزایش می‌دهیم تا جبران کسری‌های دولت اتفاق بیفتد، ولی با این کار چه بر سر خانوار می‌آید، محل توجه نیست. هیچگاه مردم این ارز ارزان قیمت را در سفره‌های خودشان نمی‌توانند ببینند. چای دبش یکی از مصادیق فساد در کشور است عین همین در روغن و نهاده‌های دامی و .. وجود دارد. طبق آمار بانک مرکزی میزان خروج سرمایه از کشور بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال است.

- نظام به این نتیجه رسیده بود و تشویق مردم به ورود به بورس داشت اتفاق می‌افتاد. دولت بخشی از مصارف خودش را از رهگذر به یغما رفتن ثروت مردم در بورس تامین کرد. هر کاری کردیم آقای قالیباف استیضاح آقای دژپسند را اعلام وصول نکرد. در قانون بودجه سهم قابل توجهی به پرداخت سررسید اوراق اختصاص پیدا کرده یعنی به جایی خواهیم رسید که سررسید‌ها به اصل بدهی غلبه کند.

- ما برای تامین حقوق بازنشستگان خودمان، ناچار شدیم دست در جیب مردم ببریم.

- اگر بخواهیم در بوجود آمدن شرایط امروز سهمی را به مجلس اختصاص بدهیم، سهم قابل توجهی است. متاسفانه مجلس نتوانست موفقیتی را در برآوردن آنچه مد نظر مردم بود بدست بیاورد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) واکنش عجیب «احمدی‌نژاد» به طرح حفاظت از قوچ ارمنی؛۴۰ هزار هکتار؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!
  • واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!
  • تحسین احمدی‌نژاد از خوانندگی مریم امیرجلالی!
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • روایت مدیر تیم سپاهان از بانوان هوادار پرسپولیس؛ پرتاب سنگ و آب جوش، فحاشی و حرکات بسیار ناشایست
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • ادعای علیرضا بیگی از مخالفت احمدی نژاد با گشت ارشاد
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟