Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@14:39:18 GMT

خطاط یگانه

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۰۲۷۹

خطاط یگانه

خوشنویسی وقتی از بند قواعد سنتی و کلاسیک خود آزاد می‌شود، تازه عطر و طعم هنر به خود می‌گیرد. یعنی از یک وضعیت نیمه صنعتی و خلاقه وابسته به مهارت کنترلی، خارج و به حال و هوای خلاقیت نزدیک می‌شود و درست در همین لحظه است که یک زبان معاصر به خود می‌گیرد. ناصر نصیری مدرس دانشگاه خوشنویسی ایرانی در کمال نگارش خود البته هنر ناب شرقی بی‌نقصی است که محتوای مفاهیم شرقی را در زیباترین شکل حفظ کرده و منتقل می‌کند؛ لیکن اگر بخواهیم ظرفیت بصری آن را مد نظر قرار دهیم دیگر آن کارکرد جذابیتی و عملکرد آنی را ندارد، برخی از استادان هنر خوشنویسی در یک همزمانی با اختلاف کم با تکیه بر مهارت‌های خود در زمینه هنرهای تجسمی دیگر سعی کردند فضا و رفتار جدیدی را از اندام و زبان خط استخراج کنند و به هنرمعاصر ایرانی هوای تازه ببخشند، نقاشیخط در میانه این تلاش‌ها ابداع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جرأت می‌توان گفت، نصرالله افجه‌ای حق بزرگی گردن نقاشیخط دارد. ترکیب‌های بسیار قوی و زیبا در آثار نقاشیخط استاد افجه‌ای دیگر نه آن فرم‌های کلاسیک خوشنویسی است و نه بر تسلط حس نقاشی اجازه می‌دهد. در یک استقلال کامل هنری نو را به دنیا می‌آورد که هویتی ریشه‌دار اما مدرن دارد. نصرالله افجه‌ای در ابتدا حرکت بر مسیر ایجاد حجم در نگارش خط را از استاد خود کیمیا قلم زنجانی - استاد خط ناخنی - وام می‌گیرد ولی در ادامه با وارد کردن متریال‌های مختلف و ایجاد بعدهای جدی‌تر فضای بسیار متفاوت‌تر از دو بعد را به هنر خوشنویسی ایران وارد می‌کند و در ادامه با اضافه کردن رنگ‌های ایرانی روی فرم خوشنویسی معنای تصویری بیشتری را به اثر الصاق می‌کند همچنان که تلاش می‌کند هویت اصیل خط در فضای اثر تمام و کمال حفظ شود. در آثار نصرالله افجه‌ای حضور نقاشی و گرافیک شاید بتوان گفت هم عرض است یعنی همانقدر که ارائه‌های شعرگونه نقاشی زبان جذابی به خط می‌دهند صراحت و ایجاز گرافیک نیز در ترکیب‌بندی‌ها و شکل‌گیری پیکره کلی اثر ورود می‌کند و مخاطب را در مواجهه با فرم‌هایی مدرن قرار می‌دهد. از ویژگی‌های بارز اغلب آثار استاد افجه‌ای نقش بزرگ اتفاق است در ترکیب‌بندی کلی اثر. یعنی در آثار استاد افجه‌ای ما با حالت‌های غالب فرم خط یا نقاشی یا گرافیک روبه‌رو نیستیم اصل ترکیب‌بندی شکسته است و رفتاری که در مسیرهای چشم می‌افتد از یک آزادی آرام و شرقی برخوردار است. شاید بتوان مصداق دقیق این حرف استاد قباد شیوا را که هنر شرق غمگین نیست بلکه متفکر است در آثار استاد افجه‌ای دید. جهانی پر از معنای عرفانی عاشقانه و شعورمند در فرم‌هایی ارگانیک و اصیل با لباسی شیرین و شریف از رنگ‌های منتشر در فرهنگ ایرانی. نصرالله افجه‌ای جزو معدود کسانی است در هنر که توانسته است حال خط را با نقاشی خوب کند و معنی گریزان نقاشی را در همنشینی با خط رساتر و قابل دریافت‌تر کند. ٭ ساعت 17 روز جمعه بیست و هفتم مهرماه در فرهنگسرای ارسباران، نصرالله افجه‌ای تجلیل می‌شود.در این برنامه همچنین از غلامحسین ابراهیمی دینانی تجلیل خواهد شد و سردیس این استاد پیشکسوت فلسفه رونمایی می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۰۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت : محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به منظور بررسی میزان آمادگی این استان در حوادث غیرمترقبه سفری یک روزه به استان کرمانشاه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از این سفر بررسی مجموعه موضوعات و آخرین اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت بحران در کرمانشاه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: قرار است رئیس سازمان مدیریت بحران بازدیدی از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب داشته باشد و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات ساخت و ساز در منطقه قرار بگیرد.

یگانه افزود: بازدید از بافت فرسوده، بررسی آخرین اقدامات انجام شده و روند پیشرفت ساخت و ساز در این مناطق و بازدید از آبشوران به عنوان یک نقطه حادثه خیز در شهر کرمانشاه از دیگر برنامه‌های این سفر است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت جلسه ستاد مدیریت استان کرمانشاه با ریاست دکتر نامی و حضور مدیران استانی برگزار می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • خوانندگی محسن یگانه برای یک طرفدار خردسال
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • فیلم| اجرای اختصاصی محسن یگانه برای یکی از طرفدرانش
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • رویت یک پژو ۲۰۶ با نقاشی عجیب در خیابان‌های ایران | تصویـر
  • نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان