Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک - ایرنا- تحلیلگر مسایل ایران و آمریکا هدف تحریم های روز گذشته (سه شنبه) علیه تهران را جلوگیری از زلزله سیاسی در روابط واشنگتن-ریاض دانست و گفت: امروز پمپئو به جای سفر به منطقه برای ادامه تبلیغ ایران هراسی به دنبال کنترل خطر بحران در روابط کشورش با سعودی ها است.

کاوه افراسیابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این که چرا آمریکا پیش از رسیدن به 13 آبان تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: به نظر می رسد از نظر زمانی باید این اقدام را در راستای جلوگیری از انحراف سیاست ایران هراسی آمریکا تعبیر کرد و تا حدی هم ممکن است به دعوای درونی دستگاه ترامپ ارتباط داشته باشد.
این تحلیلگر مسایل آمریکا ادامه داد: در کاخ سفید کشمکشی بین جیمز متیس وزیر دفاع با جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه وجود دارد که خواهان تشدید فشار بر ایران هستند. این نوع رفتارها یعنی آجر بندی دیوار بلندتر تحریم ها و افزایش فشارها که منجر به افزایش تنش بین روابط ایران و آمریکا می شود.
افراسیابی اضافه کرد: همچنین این حرکت در راستای ادامه اعمال خصمانه آمریکا در پیشبرد فشار حداکثری است و پیش درآمدی برای تحریم های نفتی که چند هفته دیگر قرار است، اعمال شود.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها تلاش می کنند تا اجزای مختلف رژیم تحریم را مستقر کنند، اظهار کرد: آنها می خواهند فشار حداکثری را بر ایران وارد کنند و ابایی از گسترش سطح نارضایتی ها در ایران ندارند چون هدف نهایی آنها تغییر رژیم است.
کارشناس مسایل ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: این اقدامات ضد بسیج و سپاه هم در امتداد حرکت های پیشین برای هدف قرار دادن بازوهای قدرت سخت افزاری ایران است، برای اینکه ایران را در تمام سطوح اقتصادی، امنیتی و نظامی تضعیف کنند.
افراسیابی تصریح کرد: واقعه جمال خاشقچی زمین لرزه بزرگی است که می تواند به نگرش مجدد در سیاست کلی ترامپ در قبال خاورمیانه و همچنین ایران منجر شود اما تندروهای درون این دولت به سرکردگی پمپئو و بولتون تلاش دارند که از چنین اتفاقی جلوگیری کنند.
وی موفقیت این تلاش را وابسته به عمق و گسترش بحران خاشقچی دانست و گفت: به اینکه تغییری در رهبری سعودی ها هم خواهد انجامید یا نه و به تصمیم های خود ترامپ که اخیرا زبان انتقاد از سعودی ها را گشوده است، بستگی دارد.
تحلیلگر مسایل آمریکا با بیان اینکه شکاف جدیدی بین کاخ سفید و کنگره هم در این باره ایجاد شده است، افزود: تفسیرهایی در آمریکا از جمله در واشنگتن پست که اذعان دارند دیپلماسی واشنگتن در قبال ایران ناموفق بوده و آمریکا را به انزوا کشانده، رو به افزایش است و این تعبیرات صحیح می تواند دیر یا زود به درون کاخ سفید هم رخنه کند و مواضع تند و سخت بولتون و پمپئو را به زیر بکشاند.
افراسیابی یادآور شد: شاخص این مساله هم فرد جایگزین نیکی هیلی در سازمان ملل متحد خواهد بود، اگر یکی از دستیاران بولتون همچون سفیر فعلی آمریکا در آلمان انتخاب شود، نشان می دهد که تندروها همچنان یکه تازی می کنند در حالی که اگر فردی معتدل تر جایگزین شود، باید به فال نیک گرفت.
وی با تاکید بر اینکه علایم کشمکش درونی در دولت ترامپ به چشم می خورد، گفت: تلاش هایی که برای برکنار کردن متیس از پنتاگون هم مطرح شده، تا کنون ناموفق بوده است و باید منتظر ماند که آیا به جایی می رسد یا خیر؟

**متیس ارتش را برای جنگ بولتونی قرض نمی دهد
تحلیلگر مسایل آمریکا افزود: متیس یک مهره تعیین کننده است، چون آمریکا هیچ وقت بدون حمایت وزیر دفاع خود وارد یک سناریوی جنگی با کشور دیگر نشده و نمی شود. متیس مدافع برجام است و بر تهدیدات چین و روسیه تاکید بیشتری نسبت به ایران دارد. او عملا ثابت کرده است خواهان قرض دادن ارتش آمریکا به یک جنگ بولتونی نیست.
افراسیابی تاکید کرد: برای همین هم یک دوگانگی در کابینه ترامپ درباره ایران وجود دارد، باید دید که ترجمان کشمکش بین دو قطب در زمینه انتخاب نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد چگونه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحران خاشقچی در رابطه با آمریکا و عربستان سعودی به منزله یک زلزله سیاسی است که عواقب آن را در رفتار و گفتار تند بعضی سناتورهای آمریکایی علیه سعودی ها شاهد هستیم، گفت: البته آمریکا از اینکه عربستان به بعضی وعده های خود در زمینه خرید تسلیحات جنگی عمل نکرده است، نا خشنود است و از این آب گل آلود هم ماهی می گیرد.
نویسنده کتاب درباره مساله هسته ای ایران، یادآور شد: به نظر من شکایت هایی که این روزها از طرف ترامپ و برخی اعضای کنگره در حول جریان خاشقچی به گوش می رسد، بخشی به خاطر نارضایتی از لغو خرید 12 میلیارد دلار تسلیحات ضد هوایی از سوی عربستان است.
افراسیابی گفت: آمریکایی ها می خواهند از این پرونده به عنوان یک برگ فشار بر سعودی ها که حتی در زمینه بهای قیمت نفت و افزایش صادرات نفتی هم آنچنان که دولت ترامپ می خواست عمل نکرده است، استفاده کنند.

**نگرانی تندروها از شکل گیری عقلانیت در سیاست ترامپ نسبت به ایران
وی در پاسخ به این سوال که آیا موافقید که تحریم های امروز برای انحراف افکار عمومی از پرونده خاشقچی است، گفت: فکر می کنم همزمان شدن این دو مساله، تصادفی نیست. یک حالت شتاب زدگی در این کار آمریکایی ها به چشم می خورد که به نظر من ناشی از نگرانی های جدید درباره شکل گیری عقلانیت در سیاست ترامپ نسبت به ایران است که تا کنون بر اساس یک چک سفید به سعودی ها بوده و امروزه به خاطر گناهکاری آنها در ترکیه، مشروعیتشان به زیر سوال رفته است.
این تحلیلگر مسایل آمریکا افزود: بحران خاشقچی عواقب ژئوپلتیک به همراه دارد و حتی سیاست عربستان سعودی نسبت به یمن یا قطر را هم به زیر سوال می برد چون محمد بن سلمان معمار هر دو موضوع است. الان که دستش به خون خاشقچی آلوده شده و اعتبار وی در دنیا سقوط کرده و به سادگی قابل ترمیم هم نیست، آمریکا را با دشواری های جدیدی مواجه کرده است.
افراسیابی با بیان اینکه امروزه پمپئو به جای اینکه به منطقه برود و از خطر ایران صحبت کند باید خطر بروز یک بحران جدی بین روابط آمریکا و عربستان سعودی را کنترل کند، ادامه داد: بنابراین دستورکار آنها که ایران هراسی بود به طور موقت ثانوی شده و اینک توجه های اصلی به سوی ریاض است که پادزهر آنها را تحریم های امروز دیدند تا همچنان مرکزیت ایران هراسی حفظ شوند.

**بدبینی روس ها با سفر بولتون برطرف شدنی نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم ها با توجه به سفر قریب الوقوع بولتون به روسیه و خواست آنها برای خروج ایران از سوریه، می تواند پیامی در این باره باشد، گفت: بولتون مطمئنا در این سفر تلاش خواهد کرد بر اساس سیاست اسرائیل برای تاثیر بر روسیه و ایجاد جدایی میان روسیه و ایران در سوریه گام هایی به جلو بردارد.
این کارشناس مسایل آمریکا خاطرنشان کرد: بسیار بعید می دانم که موقعیت چندانی نصیب بولتون شود و حس بدبینی که این روزها به خاطر تحریم های شدید و فروش اسلحه به اوکراین و دیگر مسایل نسبت به آمریکا وجود دارد، به قدری زیاد است که با یک سفر بولتون برطرف شدنی نیست.
افراسیابی یادآور شد: از این رو نباید نسبت به تاثیرات این سفر بر منطقه نگرانی داشت. بولتون یک استراتژی بزرگ علیه ایران دارد و آن این است که متحدان حداکثری را علیه ایران ایجاد، مقدمات یک جنگ را فراهم کند و سیاست فشار حداکثری را به طور کامل به اجرا بگذارد.
وی ادامه داد: در این زمینه باید تاکتیک ها و مانورهای متعددی را از خود نشان دهند، بده بستان هایی با دیگران داشته باشند و حتی برای جلوگیری از مشکل برای این سیاست، برخی قدرت ها را تطمیع کنند.
این کارشناس مسایل آمریکا خاطرنشان کرد: این سفر بولتون هم برای پیشبرد این استراتژی بزرگ درباره ایران است که امروزه به خاطر بحران خاشقچی دچار خلل هایی شده است. باید دید که در این کشورها چگونه از وی استقبال می شود و آیا در نهایت به نیات خود خواهد رسید یا خیر.
به گزارش ایرنا وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از وضع تحریم های جدید علیه شرکت های اقتصادی و بانکی ایران به بهانه واهی خبر داد.
این نخستین بار نیست که هیات حاکمه آمریکا در ادامه دشمنی و خصومت ها علیه ملت ایران، اقدام به توسعه تحریم های یکجانبه می کند.
تحلیلگران این تکاپوی کاخ سفید را در نتیجه شکست طرح های ضدایرانی در طول یکسال گذشته می دانند که به انزوای جهانی آمریکا منجر شده است.
هم اکنون اتحادیه اروپا در حال بررسی اجرای طرح همکاری مستقیم بانک های مرکزی کشورهای اروپایی با ایران است که تضمینی بر تداوم فعالیت های بانکی و تجاری خواهد بود.
این اتحادیه همچنین طرحی برای جایگزینی ساز و کار تسویه وجوه و شبکه سوئیفت در دست بررسی دارد که برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی به کار می رود.
اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشته است و این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نخواهند گرفت.
اروپام*1429*1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحريم ايران جمال خاشقچي روابط رياض واشنگتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۱۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

واشنگتن خواهان مهار پکن در تهران است، اما کارشناسان می‌گویند این موضوع به این سادگی‌ها هم نیست.

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟» نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه‌هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده‌ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که این موضوع به این سادگی‌ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آن‌ها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه‌تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می‌تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه‌های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می‌کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می‌کنند، نه پالایشگاه‌های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی هدایت می‌شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه‌گذاری ناکافی کرده است، که شکایت‌هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آن‌ها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران