Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:27:45 GMT

حمایت از فقرا در سایه اجرای مناسب قوانین

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۰۱۵۵۹

حمایت از فقرا در سایه اجرای مناسب قوانین

سمنان - ایرنا - حمایت از فقرا و محرومان جامعه ابزاری برای استقرار عدالت اجتماعی است که این مساله با اجرای مناسب قوانین مربوط در این زمینه محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا، یکی از مهم ترین اولویت ها و رسالت های دولت دوازدهم فقر زدایی است که به ظن کارشناسان بهترین و موثرترین راهکار تحقق آن بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی افراد جامعه، شناسایی علت ایجاد فقر، اصلاح ساختار اقتصادی، توزیع برابر ثروت میان همه قشرهای جامعه، تصویب و اجرای قوانین و مقررات در راستای حمایت از خانواده ها و نظارت بر اجرای قوانین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان بر این باورند که با برنامه ریزی های موثر در این زمینه می توان مرهمی بر زخم های پیکره جامعه از درد فقر بود.
هفدهم اکتبر هر سال که امسال با چهارشنبه 25 مهرماه مصادف شده بعنوان روز جهانی ریشه کنی فقر نام گذاری شده است که این روز در سال 1992 در سازمان ملل متحد ثبت شد.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان «ریشه یابی فقر» با حضور سید جواد رضوی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی این استان، محمد ابراهیم همتی مدرس جامعه شناسی دانشگاه های سمنان، رحمان سعادت عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و علی عرب معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره) این استان برگزار کرد.

** فقر چیست؟
مدرس جامعه شناسی دانشگاه های استان سمنان در این میزگرد با بیان این که فقر مطلق و نسبی دو رویکرد اتخاذی جامعه شناسان محسوب می شود گفت: فقر مطلق بر پایه معیشت مردم و شرایط حفظ و تداوم زندگی سالم جسمانی است و فقر نسبی بر اساس استانداردهای کلی در زندگی در جامعه ای معین تبیین می شود.
محمد ابراهیم همتی خاطر نشان کرد: مفهوم فقر نسبی متغیر با توسعه و تغییر جوامع بشری است به گونه ای که با ارتقاء رفاه و ثروت در یک جامعه، استاندارد های فقر نسبی نیز در راستای آن رشد می یابد.
وی با اشاره به این که خط فقر در جوامع مقوله ای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به منظور اندازه گیری فقر مطلق است، تصریح کرد: این خط براساس قیمت کالاهای اساسی و لازم برای زندگی در یک جامعه خاص تعیین می شود.
همتی ادامه داد: فقیر کسی است که نمی تواند حداقل نیازهای معیشتی خود را برای ادامه زندگی تامین کند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان نیز در این میزگرد گفت: فقر مساله جدید و نوظهوری نیست اما نگاه به این مقوله در دوره های مختلف، همراه با رویکردهای متفاوت بوده است.
رحمان سعادت افزود: در زمان حاضر برای اتخاذ راهبردی موثر در رفع فقر، نگاه و رویکرد علمی به این مقوله ثمربخش تر است.
وی بیان کرد: فقر نداشتن توانایی مالی و غیر مالی فرد در تامین رفاه استانداردی و یا حداقل رفاه است.
سعادت اظهار داشت: نیاز و خواسته دو مقوله جداست؛ نیاز به امکاناتی که نداشتن آن ها زندگی را دچار اخلال می کند و خواسته به امکاناتی که فرد با در اختیار نداشتن آن اخلالی در زندگی رخ نمی دهد، اطلاق می شود.
مدیر کل بهزیستی استان سمنان نیز گفت: فقر هم پای تاریخ اجتماعی و زندگی بشر است که در ایجاد فقر به عنوان پدیده اجتماعی، مسائل گوناگونی دخیل هستند.
علیرضا ایزدپور افزود: جهان امروز به مثابه دهکده ای است که در آن افراد در یک جامعه وضعیت رفاه نسبی، معیشت و شرایط تامین نیازها را با دیگر جوامع مورد مقایسه قرار می دهند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان نیز گفت: با پیشرفت علم، آورده های مطلوب و تعاریف کامل تری در حوزه های مختلف به ویژه فقر بدست آمده است.
سید جواد رضوی با بیان این که فقر در عرف به معنای نداری است، افزود: در کمیته امداد به کسانی که نیازمند بوده و درآمدی نداشته باشند، فقیر اطلاق می شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان نیز در این میزگرد با اشاره به این که بین داشته ها و نیازها رابطه وجود دارد گفت: وجود فاصله بین داشته و نیاز واقعی افراد، فقر و یا احساس نداری را در اشخاص به وجود می آورد.
علی عرب اظهار داشت: رویکرد و نگرش افراد در جوامع فقر را تعریف می کند.

** نقش فقر در آسیب های اجتماعی
مدرس جامعه شناسی دانشگاه های سمنان در ادامه این میزگرد بر لزوم نگاه همه جانبه به آسیب های اجتماعی تاکید و بیان کرد: گسترش فقر منجر به افزایش بزه های اجتماعی می شود هر چند باید به این مقوله نگاه همه جانبه داشت.
همتی ادامه داد: فقر و بحران اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، زمینه ساز آسیب های اجتماعی در ابعاد گوناگون است.
این جامعه شناس به نقش اقتصاد بیمار کشور در گسترش پدیده فقر در جامعه تاکید و تصریح کرد: گسترش فقر منجر به حاشیه نشینی شده و این پدیده خاستگاه اکثر آسیب های اجتماعی است.
عضو هیات عملی اقتصاد دانشگاه سمنان نیز در ادامه با اشاره به نقش فقر در آسیب های اجتماعی افزود: افراد به خودی خود به سراغ دزدی، قاچاق و مسایل غیراخلاقی نمی روند بلکه این آسیب ها به دلیل عدم تمکن مالی و مشکلات اقتصادی در سطح بالا است.
سعادت ابراز داشت: در حقیقت بین وضعیت اقتصادی افراد و آسیب های اجتماعی تهدید کننده آن ها رابطه مستقیم وجود دارد.
به گفته وی، احساس نارضایتی، نبود شادی و نشاط اجتماعی، افسردگی و غم، مشاغلی چون کوله بری در مرزها در نتیجه بی بهره بودن از امکانات مادی مناسب و مصادیق فقر و بحران اقتصادی است.
این استاد رشته اقتصاد تصریح کرد: 50 درصد آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، دزدی، مسائل اخلاقی و خشونت در کشورهای جهان سوم ریشه اقتصادی دارد.
وی خاطر نشان کرد: اگر برای رفع فقر در جامعه هزینه نشود، سرمایه های کشور برای رفع بزه های اجتماعی به هدر می رود.
سعادت رفع فقر را شرط لازم نه کافی برای خوشبختی انسان ها برشمرد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان هم در این باره گفت: در بسیاری از پدیده های آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، خودکشی، سرقت و طلاق ردپای فقر مشاهده می شود.
ایزدپور ادمه داد: پیامدهای نامطلوب فقر تنها در حوزه آسیب های اجتماعی دیده نمی شود بلکه در حوزه های دیگر نیز نمایان است اما نمود این پدیده در حوزه های فرهنگی و اقتصادی بازخوردی دوباره به معضل اجتماعی پیدا می کند.
مدیر کل امداد امام خمینی (ره) استان سمنان نیز که در ادامه میزگرد ایرنا سخن می گفت با اشاره به این که فقر جامعه را به کفر می کشاند، گفت: محرومیت های اقتصادی ناشی از فقر، در افرادی که از ظرفیت کافی بی بهره اند به سست شدن ارکان ایمان آن ها منجر می شود.
رضوی با بیان این که قشر فقیر جامعه از فراگیری تعالیم دینی بی بهره بوده و یا کمتر به آن دسترسی دارند، تصریح کرد: فقر در یادگیری منجر به ایجاد آسیب های فرهنگی - اجتماعی می شود.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان اذعان داشت: فقر و بحران اقتصادی به شدت در چگونگی وضعیت اجتماعی جامعه موثر است.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان نیز گفت: نگاه تک بعدی به آسیب های اجتماعی و نقش فقر در آن ها رابطه درست و نتیجه بخشی نیست.
وی افزود: به طور معمول چندین عامل در ایجاد آسیب ها نقش دارند و از رابطه علت و معلول پیچیده ای تبعیت می کنند اما در این بین از نقش تاثیرگذار فقر نمی توان غافل شد.
به گفته عرب، کاهش اخلاق و فرهنگ در جامعه در گسترش آسیب های اجتماعی نقش خطیری ایفا می کند و کسانی که از بنیان اخلاقی قوی برخوردار باشند، فقر و تهیدستی کمتر آنان را به سمت بزه اجتماعی سوق می دهد.

** نقش قانون و قوای سه گانه در فقر زدایی
مدرس جامعه شناسی دانشگاه های سمنان در ادامه این میزگرد که با تحلیل موضوع قانون و نقش قوای سه گانه در فقرزدایی پیگیری شد گفت: در کشور زمانی که آسیب های اجتماعی تبدیل به مسائل بحرانی و اجتماعی می شوند، مسوولان به دنبال چاره ای برای برطرف سازی مساله می گردند.
همتی تصریح کرد: زمانی که متخصصان امر راهکار حل و فصل مسائل را ارائه می دهند، مسوولان راهکارها را عملیاتی نمی کنند.
وی ادامه داد: اسلام دستورهای ارزشمندی در زمینه برابری و برادری افراد جامعه دارد اما کجای این دستورات در کشور عملیاتی و اجرا می شود؟
مدرس جامعه شناسی مهم ترین علت بروز و گسترش فقر را توزیع نابرابر درآمدهای ملی برشمرد و تصریح کرد: اقتصاد کشور ما نه اسلامی و نه سرمایه داری است بلکه اقتصادی به شدت بیمار است.
وی افزود: قوای سه گانه با توجه به جایگاه تعریفی شان می توانند در کاهش و حتی رفع فقر به شرط اجرای قوانین به دور از هر گونه تبعیضی، مثمر ثمر باشند.
همتی ادامه داد: چرا در کشوری که صاحب نفت و منابع فراوان است، برخی روز به روز فقیرتر و برخی ثروتمندتر می شوند؟
به گفته وی، زمانی که سیاست های اقتصادی در کشور تامین کننده منافع همه اقشار جامعه نباشد، روند فقیرتر شدن اجتماع سرعت بیشتری به خود می گیرد.
این مدرس دانشگاه به لزوم مدیریت صحیح در سیاست گذاری ها به ویژه سیاست اقتصادی اشاره کرد و گفت: قوانین در حوز های مختلف باید شفاف تعریف و مدیریت شود.
همتی با اشاره به بسته های حمایتی دولت به افراد کم درآمد جامعه، افزود: این بسته های حمایتی تسکین موقتی و نه درمان برای فقر زدایی است.
به گفته وی، سیاست اقتصادی کشور در زمینه های مختلف به ویژه توزیع درآمدهای نفتی باید به گونه ای باشد که افراد جامعه دیگر نیازی به مسکن های موقت نداشته باشند.
مدرس جامعه شناسی دانشگاه های استان یادآور شد: برخی حمایت ها منجر به فزونی فقر و گدا پروری می شود در حالی که مسوولان باید حمایت ها را به سمت و سوی توانمندی افراد به کار ببرند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان نیز در ادامه مباحث میزگرد با اشاره به این که لازمه نتیجه بخشی تصویب قوانین، نظارت بر اجرای دقیق آن هاست، گفت: تصویب طرح های اولویت دار فقر زدایی و نظارت بر اجرای آن ها و نیز تصویب لوایحه به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه از وظایف قوه مقننه درکاهش فقر است.
سعادت با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و فشار مضاعف به وجود آمده بر افراد کم برخوردار و نیازمند، افزود: دولت برای قشرهای آسیب پذیر، بسته های حمایتی موثر و مکفی تنظیم و ارائه دهد.
وی، تنظیم قیمت کالاهای اساسی در بازار با توجه به وضع موجود جامعه را از دیگر نقش های تاثیرگذار بخش اجرایی کشور برشمرد.
این اقتصاددان یادآور شد: ایجاد امکانات برای افراد جامعه وظیفه دولت است هر چند نقش سازمان های مردم نهاد را نباید نادیده گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در خصوص نقش قوه قضاییه در فقر زدایی، گفت: این قوه، نسبت به بزه های اجتماعی با ریشه اقتصادی که توسط خانواده های کم برخوردار و نیازمند اتفاق می افتد مقداری اغماض به خرج دهد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان نیز با اشاره به نقش یکسان هر سه قوه در ایجاد و یا رفع فقر، افزود: عدم هماهنگی قوا در مسیر تصویب، اجرا و برخورد با اخلال گران قوانین و سیاست های اقتصادی باعث بروز مشکلات و فشار بر قشرها به ویژه فقرا می شود.
ایزدپور به ضرورت هم سویی بین قوا تاکید و تصریح کرد: قوانین در راستای حمایت از اقشار کم برخوردار در کشور وجود دارد، اما اجرای درست، نظارت بر آن و نیز ورود و برخورد به موقع به منظور جلوگیری از قانون شکنی ها، فقر را در جامعه کاهش داده و منجر به رفاه اجتماعی می شود.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار داشت: در زمان حاضر سبد کالا به عنوان بسته حمایتی دولت می تواند در رفع برخی نیازهای افراد کم برخوردار جامعه مفید باشد.
مدیر کل کمیته امداد استان سمنان در ادامه میزگرد گفت: در پاره ای از مواقع قوانین به درستی نوشته نشده است و موجب سوء استفاده برخی از افراد جامعه می شود اما قوانین درست حمایتی نیز در کشور وجود دارد که به درستی اجرا نمی شود.
رضوی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصادی مقاومتی اشاره و بیان کرد: اجرای درست اقتصاد مقاومتی در جامعه با همکاری قوای سه گانه، فقر را در کشور کاهش می دهد.
وی افزود: اقتصاد درون زا و برون نگر، ریشه بسیاری از بحران و فقر اقتصادی را در کشور از بین می برد که تحقق این امر مستلزم اتخاذ تدابیر منطقی از سوی سه قوه است.
رضوی یادآور شد: فقرزدایی از جامعه منوط به برنامه ریزی های مدون و کاربردی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان اظهار داشت: نظارت بر اجرای قوانین نیز در درون سازمان ها باید افزایش یابد و برخوردها با متخلفان تحت تاثیر عوامل سیاسی و جناحی قرار نگیرد.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان سمنان نیز گفت: سه قوه باید در راستای توانمند سازی افراد جامعه قدم بردارند.
عرب با اشاره به رویکرد نگه داشت فقر در جامعه، اظهار داشت: برخی سیاست ها در گذشته زمینه بروز فقر را در جامعه افزایش داده است.
وی بیان کرد: یکی از ابعاد توانمند سازی افراد در جامعه اشتغالزایی مددجویان و کارآفرینی جوانان جامعه است که نیازمند حمایت همه جانبه سه قوه در تحقق آن می باشد.
معاون کمیته امداد استان سمنان ادامه داد: خودکفایی نیازمندان و اقشار کم برخوردار جامعه و خروج آن ها از چرخه حمایتی نهادهای دولتی و غیردولتی در کاهش فقر موثر است.

** راهکارهای فقر زدایی
مدرس جامعه شناسی دانشگاه سمنان با اشاره به راهکارهای فقرزدایی گفت: اصلاح ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه در کلان و خرد راه برون رفت از فقر است.
همتی با اشاره به این که نظر مثبتی نسبت به بسته های حمایتی ندارد افزود: تصویب و اجرای قوانین حمایتی از خانوارهای فقیر، نظارت کامل بر اجرای قانون و عملیاتی شدن آن ها و توزیع عادلانه ثروت برای کاهش فاصله دهک اول و پایین جامعه از دیگر راهکارهای فقر زدایی است.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان نیز گفت: در کوتاه مدت و شرایط فعلی شناسایی خانواده های آسیب پذیر و توزیع بسته های حمایتی به تناسب شدت فقر خانوارها راهکاری برای کاهش فقر در جامعه است.
سعادت افزود: بهبود فضای کسب و کار در سطح محلی، ملی و بین المللی جزو برنامه و راهکارهای بلند مدت در فقر زدایی است.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان نیز با اشاره به ضرورت نگاه علمی برای ریشه یابی فقر در جامعه، گفت: شناسایی و توجه به علت های به وجود آورنده فقر در سطح کلان، میانی و خرد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای رفع فقر اجتناب پذیر است.
به گفته ایزدپور، با شناسایی علمی و تخصصی علت های ایجاد و گسترش فقر، می توان این معضل را رفع کرد.
وی توجه به سیاست های کلان در فقر زدایی را حائز اهمیت برشمرد و بیان کرد: طی سال گذشته مراجعه افراد به سازمان بهزیستی و کمیته امداد چند برابر شده و این نشان از ضرورت مداخله بسته های حمایتی به عنوان راهکار کوتاه مدت در شرایط حاضر دارد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) سمنان نیز گفت: زیبنده جمهوری اسلامی نیست که مردم را با یارانه و سبد کالا مورد حمایت قرار دهد.
رضوی تصریح کرد: درمان علت های فقر، معلول آن ها را در جامعه برطرف می کند.
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان، خاطر نشان کرد: اگر این پدیده به موقع شناسایی و نابود نشود، مانند غده سرطانی در جامعه گسترش یافته و جامعه را فرا می گیرد.
معاون کمیته امداد استان سمنان نیز گفت: شناسایی نیازمندان واقعی و ناتوان سپس کمک به آن ها از طریق بسته های حمایتی یکی از اقدام های موثر در کاهش فقر است.
عرب به ضرورت توانمندسازی اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: ایجاد اشتغال پایدار و مولد از مهم ترین و تاثیرگذارترین راه حل های کاهش فقر است.
9891/7408

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی ریشه کنی فقر فقرا میزگرد ایرنا سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، متن بیانیه مشترک مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حمایت از اجرای طرح نور(عفاف و حجاب) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ولْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ¹

«کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا»² پیام سعادت بخش و مشترک همه ادیان توحیدی است که بر تارک میثاق ملی ملت مؤمن ایران اسلامی می‌درخشد.

فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پیوسته این کرامت و آزادی مقید را مورد هدف مستقیم و غیرمستقیم خود قرار داده و می‌دهند و با زدودن عفت و پاکدامنی، در محور فتنه‌ها و تلاش‌های خود پاکدامنی زنان را نشانه رفته اند.

«ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه‌ مظاهر فساد و تباهی»³ اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است که امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب «طرح نور» با تکیه بر تجارب گذشته و پختگی و سنجیدگی و دقت عمل بیش از پیش تلاش برای تأمین «محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» در جامعه را مأموریت خود تعریف کرده است.

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها براساس رسالت ذاتی، وظیفه‌ی شرعی و قانونی و مسئولیت اجتماعی حمایت همه جانبه از تحقق این مهم و رفع کاستی‌های گذشته را تکلیفی اجتماعی دانسته و همچون آحاد دیگر ملت ایران اسلامی خود را در تلاش و حمایت از تحقق این هدف مقدس سهیم می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران
جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها

۱_سوره‌ آل عمران آیه ۱۰۴

۲_بند ۶ اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳_بند یک اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور
  • اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • ارائه آموزشهای حقوقی به بیش از ۷هزار مشاور املاک و خودرو در البرز
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز