Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: گزارشی درباره گنج ها و آثار تاریخی از نظر می‌گذرانید که باستان‌شناسان و جویندگان گنج را با دیدگاه‌های متفاوت خود مقابل هم به تصویر می‌کشد.

باستان شناسان زنگ های خطر را به صدا درآورده اند، ماریون بلوگر زن آلمانی سرپرست تیم باستان شناسی در یک منطقه تاریخی به جامانده از رومی هاست، او تیمش از ترس جویندگان گنج در تلاشند تا حد امکان به صورت مخفیانه حفاری های خود را انجام دهند، زیرا اگر جویندگان به تب و تاب بیفتند به حفاری های عمیق تری دست خواهند زد و احتمالا به یک شی تاریخی با ارزش را که اطلاعات بسیاری از گذشتگان در آن نهفته آسیب می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآورد آسیبهای ناشی از حفاری های غیرقانونی هرچند مشکل بوده اما به گفته پلیس Police سر به میلیون ها یورو می زند. این روزها جستجوی گنج با ابزارهای مدرن به سرگرمی Hobby خیلی ها بدل شده است.در منطقه ای که ماریون و تیمش تحقیق می کنند، بسیاری از مردم هم در حال جستجو برای یافتن اشیای عتیقه و قیمتی هستند.

بنا بر اعلام دویچه وله هرسال در مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان، تعداد بسیاری از شهروندان شرکت می کنند و کسی موفق به یافتن بیشترین و گرانترین سکه های قیمتی و طلا شود بدون شک برنده این رقابت خواهد بود. ماریون در طول برگزاری این مسابقات با شرکت کنندگان وارد گفت و گو شد و به آنها هشدار داد این سرگرمی تا چه حد می تواند موجب تخریب آثار تاریخی شود.

پیتر هنریش همکار این زن هم درباره روند قانونی کار پس از یافتن یک عتیقه و مجوزهای مورد نیاز برای حفاری به حضار توضیحاتی داد. وی همچنین گفت: صحبتهایی شنیده ام مبنی بر اینکه جویندگان اجازه دارند بدون محدودیت همه جا به دنبال گنج باشند، این حرف بدون قطعا اشتباه است!

ماریون پس از این سخنرانی از یک تجربه تلخ صحبت کرد که شبی با تیم خود مشغول تحقیق در یک منطق بودند که پس از انها در نیمه های شب شخصی ناشناس با چنگک به جان قسمت حفر شده افتاده بود و اشیای قدیمی که هر کدام معدنی از اطلاعات درباره گذشته بودند را تاراج برد که بدون شک با شیوه غیراستاندارد خود به آنها آسیبهای بسیاری وارد کرده بود.

در ادامه آثار تاریخی را می بینیم که هر کدام در یک کیسه مخصوص شماره گذاری شده قرار می گیرند و مشخصات دقیق آنها به همراه اطلاعاتی ارزشمند ثبت خواهد شد.

بسیاری از جویندگان گنج در کمال میل با باستان شناسان همکاری می کنند اما بعضی دیگر مانند اکسل تیل فن کراخت یک جوینده سر موضع خود ایستاده و معتقد است این باستان شناسان هستند که مدام در تعقیب آنها بوده و برایشان دردسر ایجاد می کنند.

وی همچنین معتقد است جویندگان به هیچ عنوان سارق آثار تاریخی نیستند و این برچسب ها به آنها نمی چسبد اما در این میان کسانی هستند که به دنبال ادوات نظامی،بمب یا چیزهایی از این قبیل متعلق به گذشته هستند،این کار نه تنها ممنوع بلکه بسیار خطرناک است.

موردی دیگر که از نظر باستان شناسان یک فاجعه تهدید آمیز محسوب می شود گروهی مافیایی است که به صورت پنهانی به مقبره های باستانی حمله برده و آثار به جا مانده را تخریب می کنند.

ماریون در پایان به این نکته اشاره کرد که آنها می خواهند جویندگان را به همکاری دعوت کرده تا از به خطر افتادن اطلاعات موجود در آثار تاریخی مدفون که برای آیندگان بسیار ارزشمند خواهد بود،جلوگیری کنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

اکسل تیل فن کراخت

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تصاویر لحظه به لحظه قتل مرد مشهدی توسط زن بی وفا و جوان غریبه! + جزییات جسیکا در سوئد نمی دانست دختری ایرانی است! / سرنوشت دختری رهاشده در تهران! + عکس او در کودکی عروس سر سفره عقد با تماس زنی شوکه شد ! فیلم بشین پاشو دادن به چند جوان در جاده چالوس جنجالی شد +فیلم ازدواج یکساعته فقط در روز ! بوسه عاشقانه زوج نابینا جلوی دوربین! +تصاویر غذای ملی کدام کشور کله پاچه است؟ درمان هولناک ترین بیماری با سرکه سیب مرد مینابی را جلوی زنش به رگبار بستند! /راز 3 قتل مشابه فاش شد! سپاه ایران طراح اصلی حادثه تروریستی اهواز را کشت + عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا زن جوان که 23 روز مرده بود زنده شد! + جزییات باورنکردنی مخالفت عجیب سردار سلیمانی در استفاده از موشک های برد بالا علیه داعشی ها! پسر 18 ساله مشهدی مخ دختر کانادایی را زد / او چه نقشه ای داشت! شکایت عجیب مرد تهرانی از یک جسد! عروس مهریه خواست و زیر چرخ های ماشین داماد له شد / در تربت حیدریه رخ داد

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه پلیس Police سرگرمی Hobby اخبار حوادث آثار تاریخی گنج آسیب تصاویر یافتن عکس مرد قتل ترکیه اینستاگرام تصاویر پرونده عربستان زن همسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف «گذرگاه مردگان»

باستان‌شناسان با استفاده از لیزر «لیدار» مجموعه‌ای از بقایای نادر دوران نوسنگی را کشف کردند که در زمین زراعی واقع در ایرلند پنهان شده بود. برخی باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این سازه‌ها به مردگان اختصاص داشته و مسیری برای عزاداری دسته‌جمعی و یا انتقال مردگان به بهشت ‌بوده باشد.

به گزارش ایسنا، بررسی با لیزر «لیدار» صدها بنای سازه‌ای ماقبل تاریخ را که قبلاً کشف نشده بودند، از جمله پنج مورد نادر را که در بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی در حومه ایرلند واقع شده‌اند، آشکار کرد.

«لایوساینس» درباره این کشف تازه نوشته است: باستان‌شناسان با استفاده از لیزر «لیدار» که در آن یک هواپیما از بالای سر پرواز می‌کند و یک دستگاه، ارتعاش‌های لیزری را به زمین پرتاب می‌کند، سازه‌هایی را در «ویکلو» واقع در شرق ایرلند کشف کرده‌اند. این ارتعاش‌ها به اشیاء‌ برخورد می‌کند و سپس بازمی‌گردد و از این طریق به محققان کمک می‌کند که به نقشه توپوگرافی منطقه دست پیدا کنند.

منطقه‌ای که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است، در طول دوران نوسنگی پیشین (که از حوالی ۳۷۰۰ پیش از میلاد آغاز می‌شود) عصر برنز میانه و متأخر (۱۴۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد) مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت.

البته، بر اساس گزارشی که بیست و پنجم آوریل ۲۰۲۴ در ژورنال «آنتیکیتی» منتشر شده است، شواهدی از حضور انسان در فاصله ۲۰۰۰ ساله بین این دو دوره تاریخی که با نام دوره «نوسنگی میانه» شناخته می‌شود، تا پیش از این اکتشاف، به ندرت مشاهده شده بود.

 به رغم سال‌ها فعالیت کشاورزی که به بخشی از این بقایای باستانی آسیب رسانده است، بررسی‌های «لیدار»، مدل‌های سه‌بعدی از این محوطه پر از سازه، از جمله چندین سازه تاریخی کمیاب را که در حقیقت محوطه‌های طولانی، باریک، خاکی و در عین‌حال بزرگ هستند و برای اهداف آیینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و با نام «کورسوس» (گونه‌ای سازه یادمانی در دوران نوسنگی) شناخته می‌شوند، آشکار کرد.

«جیمز اودریسکول» (James O'Driscoll)، باستان‌شناسی در دانشگاه «آبردین» در اسکاتلند در گفت‌وگو با «لایو ساینس» توضیح داد: «من کاوش در این محوطه را حدود ۱۰ سال پیش به عنوان بخشی از مطالعات دوره دکتری آغاز کردم و ایده اولیه این بود که این محوطه، محل بزرگ‌ترین قلعه‌تپه عصر برنز در ایرلند است. پس از تحقیقات مختلف، ما کم کم به این نتیجه رسیدیم که علاوه‌بر بقایای عصر برنز، تعداد زیادی بقایای نوسنگی نیز در آن وجود دارد. در حوالی سال ۲۰۱۴، فردی به طور اتفاقی یکی از این سازه‌های یادبود «کورسوس» را کشف کرد و به دنبال آن، تحقیقات به کمک «لیدار» ‌ انجام شد.»‌

این باستان‌شناس گفت: «تحقیقات با لیزر لیدار به کشف چهار مورد دیگر از «کورسوس»ها منجر شد. به همین دلیل است که این یک کشف بسیار مهم به شمار می‌آید؛ چرا که ما انتظار آن را نداشیم، به این دلیل که سازه‌های یادبود «کورسوس» به صورت گروهی در ایرلند وجود ندارد. شاید حدود ۱۰ مورد در بریتانیا وجود داشته باشد، اما در ایرلند فقط حدود ۲۰ مورد، آن‌ هم به صورت انفرادی شناسایی شده بود.»

با اینکه طول بیشتر این پنج سازه به  ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر می‌رسد، اما بزرگترین آن‌ها ۴۰۰ متر طول دارد.

همچنین با در نظر گرفتن این نکته که مردم، این سازه‌ها را در دوره پیش از اختراع بولدوزر خلق کرده‌اند، ساخت چنین سازه‌های یادبودی بسیار قابل توجه است.

به گفته «اودریسکول»، با توجه به اینکه این سازه‌ها در دوران نوسنگی ساخته شده‌اند، در آن زمان هیچ ابزار فلزی وجود نداشت و مردم مجبور بودند از ابزارهای چوبی استفاده کنند.

 باستان‌شناسان معتقدند این سازه‌ها ممکن است برای اهداف مختلفی از جمله موارد مربوط به  ارتباط با «رویدادهای بزرگ خورشیدی»، کشاورزی و «گذرگاه‌هایی برای مردگان» ساخته شده باشند. برای مثال، چهار مورد از این سازه‌های باستانی به سمت «طلوع خورشید در انقلاب تابستانی» ساخته شده‌اند.

«اودریسکول» با اشاره به اینکه این بناهای تاریخی احتمالاً به مردگان اختصاص داده شده بودند، ‌ بیان کرد: «با اینکه ما دقیقا از آیین‌هایی که در آنجا برگزار شده است اطلاعی نداریم، اما شواهد نشان می‌دهد این سازه‌ها ممکن است به عنوان مسیرهای دسته‌جمعی برای عزاداری یا مسیری برای انتقال مردگان به بهشت ‌مورد استفاده قرار گرفته باشند.»‌

این کارشناس افزود: «این بناهای تاریخی به ما کمک می‌کنند تا شیوه زندگی این مردمان نوسنگی را که نسل اول کشاورزان بودند، درک کنیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کشف «گذرگاه مردگان»