Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصحیح محمدجعفر یاحقی از «حدیقه الحقیقه»، اثر ارزشمند سنایی غزنوی از سوی نشر سخن منتشر شد. ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تصحیح جدیدی از «حدیقه الحقیقه»، اثر ارزشمند سنایی، به کوشش محمدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد و سیدمهدی زرقانی از سوی نشر سخن روانه بازار کتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در معرفی این اثر آمده است: از سال‌ها پیش به مناسبتی توجه مصححان کتاب حاضر به موضوع تصحیح تازه‌ای از حدیقه سنایی جلب شده بود. مشکلات متن مدرس و دشواری‌های موجود در متن آن چاپ و تأکید خودِ وی بر ضرورت تجدیدنظر در آن از یک طرف و پیدا شدن نسخه‌های کهنی که دبروین معرفی کرده بود، و نشر چاپ منقح متن پنج هزار بیتی و مختصر حدیقه از طرف دیگر، می‌توانست سلسله‌جنبان این مهم باشد. نسخه عکسی چاپ کابل را شادروان غلامحسین یوسفی در سال 1356 شمسی که برای شرکت در کنگره سنایی به افغانستان رفته بود، دو نسخه زیر هم در این فاصله شناسایی شده بود که قبلاً در حیز آگاهی شادروان مدرس نبوده و بنابراین در چاپ وی، از آن استفاده نشده است:

*نسخه خطی کتابخانه جان رایلندز منچستر با تاریخ آخر شوال 681 هجری.

*نسخه خطی کتابخانه دانشگاه هایدلبرگ با تاریخ 687 هجری.

سرانجام با دستیابی به لوح فشرده چند نسخه از نسخ اهدایی آقای دوبروین به دانشگاه لیدن، به پایمردی و راهنمایی خود ایشان، کار تصحیح حدیقه الحقیقه آغاز شد.

اینک تصحیح جدید متن 10 هزار و 800 بیتی حدیقه سنایی براساس نسخه منچستر که کهن‌ترین نسخه متن تفصیلی حدیقه است، با مقایسه با پنج نسخه کهن دیگر و ضبط‌های و تفاوت‌های ویژه با چاپ‌های قبلی و شرح و تعلیقات و فهارس، به محضر ارباب فضل عرضه می‌شود.

یاحقی پیش‌تر در گفت‌وگو با تسنیم درباره این اثر از سنایی گفته است: سنایی، نخستین شاعری است که افکار و اصطلاحات عرفانی را با مضامین عاشقانه درآمیخت. آثار وی به ویژه حدیقه دایرةالمعارف رایج عصر او و اولین منظومه بزرگ تعلیمی، سرشار از اندیشه‌های ناب دینی و افکار بلند آسمانی اوست.

دوره دو جلدی «حدیقه الحقیقه» سنایی غزنوی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات یاحقی و زرقانی در 1534 صفحه و به قیمت 185 هزار تومان روانه بازار نشر شد. 

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دینی و آیینی کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۴۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی «پله‌های آسمانی» در تبریز

در مراسم پایانی این جشنواره که عصر امروز در بوستان قرآن تبریز برگزار شد، از ۹۳ نفر از منتخبان بخش حضوری و ۷۶ نفر از منتخبان بخش مجازی قدردانی شد.

دبیر اجرایی این جشنواره گفت: بخش حضوری این جشنواره به صورت استانی و با ۸۰۰ شرکت کننده از شهر‌های مختلف آذربایجان شرقی در دو بخش حفظ و قرائت و برای سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال برگزار شد.

قربانی افزود: در بخش مجازی جشنواره نیز در بخش‌های نقاشی، عکس نوشته، دل گویه، اینفوگرافی و کلیپ پنج‌هزار و ۴۳۰ اثر از شرکت کنندگان گروه‌های سنی مختلف ۷ تا ۲۵ سال به صورت کشوری شرکت داشتند.

وی نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه به‌ویژه در بین کودکان، نوجوانان و جوانان و زمینه‌سازی برای حل معضلات اجتماعی با استفاده از آموزه‌های قرآنی را اهداف اصلی برگزاری این جشنواره قرآنی اعلام کرد.

جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان»، یادبود زنده یاد قاری نوجوان سامان پور بیرامی در محور‌های اقامه نماز، قصه‌های قرآنی، امانت داری، حجاب و عفاف، احترام به بزرگترها، ادب و خوشرفتاری، انفاق و کمک به دیگران، بررسی صحت اخبار برگزار شد.

این جشنواره با موضوع سبک زندگی در قرآن کریم ویژه خواهران و برادران و در رده سنی کودک، نوجوان و جوان با مشارکت شهرداری منطقه ۷ تبریز ترتیب یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی «پله‌های آسمانی» در تبریز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد