Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی سیل در مازندران و بارش باران اخیر نشان داد که به جهت وجود ضعف جدی در زیرساخت‌های استان، برنامه مدونی برای جلوگیری از بحران وجود ندارد که می طلبد تلاش شود بعد هرباران به دنبال رد یابی رنگین کمان باشیم نه گلایه از وضعیت خسارت سیل!

خبرگزاری شبستان-مازندران

 

 بارش باران امر طبیعی و عادی در استان مازندران است اما جاری شدن سیل و روان آب‌ها چندان امر طبیعی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه بسیاری از متولیان استانی و شهرستان و حتی در سطح ملی تلاش دارند با عناوین مختلف برخی از کم کاری‌های خویش در حوزه توسعه فعالیت‌های عمرانی را با بزرگ جلوه دادن بارندگی اخیر و دیگر بارش‌های باران پنهان کنند، اما حقیقت وجود مازندران با بارش‌های باران همراه است و  بستگی به وضعیت جوی دارد.

 

اظهار نظرهای متفاوتی در ارتباط با بارندگی اخیر در استان مازندران توسط متولیان استانی و حتی ملی مبنی بر بی‌سابقه بودن این بارش باران طی 50 سال گذشته مطرح شده است، اما حقیقت این است که باید زیر ساخت‌های مازندران همیشه برای بارش باران‌های طولانی مدت و سنگین آماده باشد.

 

آنچه که این روزها در استان دیده می‌شود، به اذعان بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات ملی کم کاری تاریخی و فصلی در حوزه ساماندهی آب‌های سطحی استان است. کم کاری‌های تاریخی مربوط به مدیران سابق استان بر‌می‌گردد  و همین موضوع در دوره‌های فعلی هم خودنمایی می‌کند.

 

آنچه که امروز مدیران استانی از سیل اخیر در غرب استان مازندران مطرح می‌کنند، بارش بی سابقه باران و اطلاع رسانی به موقع است و خرسند از اینکه میزان تلفات در منطقه سیل زده بسیار کم بوده است، اما نگارنده معتقد است که حتی یک مورد آن هم نتیجه کم کاری و ضعف در زیرساخت‌های عمرانی استان است.

 

در لابه لای اظهارات مسؤولان استانی و ملی به ضعف در زیرساخت‌های استان مازندران می‌توان پی برد، مروری بر صحبت‌های نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از بازدید سیل اخیر در مازندران و گیلان مبین این موضوع است که متولیان ملی چاره کار را می‌دانند اما تنها منتظر حادثه هستند.

 

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیر به مازندران به گوشه‌ای از کارهای نکرده در بحث حوادث اشاره کرد و گفت:  فراتر از این موضوع آنچه که برای ما مهم است شناخت علل این حادثه به‌ویژه در بحث آبخیزداری است که باید انجام شده تا در سیل‌های بعدی از مصونیت برخوردار باشد.

 

وی افزود: تیمی به‌صورت ویژه در ارتفاعات قرار است برداشت‌های بی‌رویه و بدون اصول فنی را که از جنگل صورت می‌گیرد و عامل خسارت  می‌شود را مورد بررسی قرار دهند.

 

نوبخت در بخش دیگری از مصاحبه‌های که با رسانه‌های استان داشت، یادآور شد: طرح آبخیزداری در ارتفاعات باید احیا شده و برداشت‌های بی‌رویه از جنگل می‌تواند این آثار داشته باشد، در این سفر متوجه شدیم تعدادی  از واحدهای مسکونی نه در حریم رودخانه بلکه در بستر رودخانه احداث شده است.

 

همین موضوع نشان از هزار راه نرفته در جلوگیری از بحران اخیر در مازندران است.

 

این مباحث نشان می‌دهد که اقدامات مدیران ملی باری به هر جهت و فاقد پشتوانه فنی است.

 

اظهارات حسینی جو فرماندار عباس آباد اگر چه دیر هنگام مطرح شده اما به نکته اساسی اشاره دارد،که گفت: ایمن‌سازی رودخانه‌ها و لایروبی آنها مهم است که باید توجه شود.

 

بارش باران اخیر و جاری شدن سیل نشان داد که در استان برنامه مدونی برای جلوگیری از بحران وجود ندارد.

 

صبحت‌های مدیرکل سابق مدیریت بحران استان مازندران بخشی دیگر از هزار راه نرفته در حوزه جلوگیری از خسارت سیل را نشان می‌دهد.

رستم زوردی که روزی به عنوان مسؤول در حوزه مدیرتی بحران استان بوده است، درباره سیل اخیر و خسارت‌های که ایجاد شده، گفت: در حوزه بحران بحث پیشی بینی، پیشگیری، مدیریت و بازسازی بسیار مهم است.

 

وی با اعلام اینکه مدیریت بحران برنامه‌هایی برای پیش بینی در اختیار دارد ولی آیا اقداماتی برای پیشگیری انجام می‌شود بسیار مهم است، افزود: اگر ما پس از پیش بینی در حوزه پیشگیری اثر گذار عمل نکنیم در دوران بحران موفقیتی نداشته و در بازسازی نتایج دلخواه ایجاد نمی‌شود.

 

آنچه که در سیل اخیر دیده شده است، تنها خسارت‌های بسیار سنگین به مردم بوده است، به طوریکه استاندار رقم خسارت سیل به مردم را 200 میلیارد تومان اعلام کرده است، اعلام خسارت‌های که چندان مبانی علمی و دقیق نداشته و تنها به صورت رندمی ممکن است اعلام و بررسی شود.

 

استاندار مازندران پس از اعلام خسارت‌ها از تشکیل کمیته ویژه فنی بررسی سیل در استان خبر داد.

 

اما نکته اینجاست که چرا متولیان استانی پیش از این به فکر تشکیل کمیته ویژه جلوگیری از بحران را در برنامه کاری خویش نداشتند.

 

استاندار مازندران غیر بومی است، آیا می‌توان قبول کرد که معاون عمرانی با سابقه حداقل 10 سال مدیریتی در استان نسبت به سوانح و حوادث در استان اطلاعات کافی نداشت؟

 

بررسی دقیق تر اظهارات مردمی که گرفتار سیل بودند نشان می‌دهد که تنها با لایروبی اساسی رودخانه‌ها و برنامه ریزی برای جمع آوری آب‌های سطحی بخش اعظمی از مشکلات در استان قابل حل است.

 

نکته‌ای که استاندار مازندران پس از سیل اعلام کرد، بحث بی سابقه بودن بارش باران طی پنجاه سال اخیر است، همین موضوع خودش نکات زیادی به همراه دارد، اول اینکه تجربه تاریخی در ارتباط با بارش‌های سنگین باران در استان وجود داشته است، پس در 50 سال گذشته این باران در مازندران بارید، چرا متولیانی که نسبت به احداث پل در استان اقدام کردند، همه جوانب و مسائل را به خوبی مورد واکاوی قرار ندادند.

 

وجود واحدهای مسکونی نه تنها در حاشیه رودخانه بلکه وسط آن نشان از کم توجهی به حفظ حریم آب‌ها در  استان مازندران دارد.

 

نکته دوم وضعیت طبیعی استان نشان از بارش‌ها باران طولانی مدت دارد که به دلیل تغییر اقلیم میزان بارش‌ها کم شده است وگرنه هر روز شاهد آبگرفتگی شدید معابر هستیم.

 

بررسی سیل مراحل بارش باران در مازندران نشان می‌دهد که پس از هر بارانی شاهد آبگرفتگی معابر در اقصی نقاط استان بوده و هستیم و این روند همچنان ادامه دارد.

 

از سیل نکا درس نگرفتیم در بحران سیل بهشهر حرفی برای گفتن نداشتیم  در سیل میاندرود افسوس خوردیم در سیل اخیر غرب استان فقط نظاره‌گر بودیم که چه طور سیل همه داشته‌های ما را به دریا برده است.

 

اگر چه متولیان استانی اعتقاد دارند که بحران را مدیریت کردند اما حقیقت ماجرا ضعف جدی در زیرساخت‌های استان برای بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها است.

 

در حال حاضر مسؤولان استانی به فکر جمع آوری آمار و اطلاعات سیل غرب استان مازندران هستند، نسبت به مخاطراتی که شرق استان را تعقیب می‌کند بی تفاوت بوده از سرمای که ممکن است چند روز دیگر دامنگیر کشاورزی استان شود غافل هستند، خشک سالی تابستان سال جاری را فراموش کرده و اصلا برنامه‌ای برای آن ندارند از ریزش کوه فقط ارائه آمار و ارقام را بلد هستند و در دوران بحران هم به دنبال مچ گیری از همدیگر که نمونه اظهارات نماینده مردم نوشهر و چالوس از این دست اقدامات است.

 

در بحران همه مقصر هستیم برای اینکه متهم به تشویش اذهان عمومی نشویم، اول از رسانه‌ها شروع می‌کنیم که در بحران تنها به فکر ارائه آمار و ارقام از وضعیت سیل بودند و پس از فروکش کردن آنها به دنبال پاسخ برای علت سیل و اقدامات و برنامه مجریان برای جلوگیری از بحران نبودند.

 

پس از آن دهیار مناطق سیل‌گیر، بخشدار، فرماندار، مسؤولان عمرانی، متولیان بحران، استاندار و در نهایت مسؤولان اجرائی کشور همه و همه مقصر هستند و باید تلاش کنیم که با اقدامات همه جانبه نسبت به رفع مشکلات اقدام و زمینه‌ای ایجاد کنیم که زیبایی‌های باران را به خوبی لمس و پس از آن به دنبال رد یابی رنگین کمان باشیم نه گلایه از وضعیت خسارت سیل!

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد اربعین اربعین حسینی وزیر ارشاد پیاده روی اربعین ارزانی اوقات فراغت اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد سیل مازندران محمدباقر نوبخت سیل و آبگرفتگی معابر باران استاندارمازندران مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۰۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

تین نیوز

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به وقوع زمین لرزه ای در دقایقی پیش در بخش مرزن آباد چالوس گفت: این بلای طبیعی طبق گزارش های دریافتی تاکنون خسارتی نداشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله سه ریشتری، ساعت ۱۷ و ۲۸ دقیقه عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در عرض جغرافیایی ۳۶.۴۰۵ و طول ۵۱.۳۲۰ و در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در بخش مرزن آباد چالوس رخ داده است.

حسینعلی محمدی شیر کلایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران روز سه شنبه در مورد این زمین لرزه در گفت و گویی گفت: تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی جانی و مالی ناشی از زلزله در این بخش از توابع شهرستان چالوس از سوی مسوولان محلی دریافت نشده است.

محمدی شیر کلایی اظهار کرد: با این وجود بررسی های کارشناسی از سوی نیروهای مدیریت بحران در منطقه ادامه دارد و چنانچه گزارشی از میزان خسارت های احتمالی برسد در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زمین لرزه بیش از سه ریشتری در زمان یاد شده پس لرزه هایی به همراه نداشت، اما نیروهای مدیریت بحران استان در آمادگی کامل به سر می برند تا در صورت وقوع خسارت بتوانند کمک رسانی به خسارت دیدگان احتمالی داشته باشند.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی و جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر در مسیر جاده پرتردد کرج چالوس محدوده کندوان قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی
  • پس از باران/ جاده -یزد مهریز+فیلم
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • فیلمی از وقوع سیلاب بر اثر بارش باران در روستای نایه