Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@04:33:06 GMT

نیازمند بانک مرکزی جامع و قوی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۱۵۸۸

نیازمند بانک مرکزی جامع و قوی هستیم

رویداد۲۴ مالیات، بخش عمده بودجه کشور‌های توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهد. اما در ایران بیشتر بار بودجه بر دوش فروش نفت و گاز است.   مالیات می‌تواند به‌جای نفت و پتروشیمی جایگزین مناسبی برای بخش درآمدی کشور باشد، ولی در بحث مالیات شاهد این هستیم که برخی از نهاد‌ها و ارگان‌ها آن‌طور که باید از پرداخت مالیات استقبال نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چگونه باید این نهاد‌ها را که بنیه مالی کلانی در اختیاردارند به پرداخت مالیات مجاب کرد؟


دو نوع مالیات داریم یکی مالیات بر ارزش‌افزوده و دیگری مالیات بر عملکرد. مالیات بر ارزش‌افزوده ارتباطی به نهاد و بنگاه ندارد و به عملیات و فعالیت اقتصادی برمی‌گردد. هر فعالیتی که مشمول آن باشد باید مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کند و این قانون شامل صادرات نیست.

برخی نهاد‌ها عملکرد شفاف ندارند این مسئله چطور می‌توان کنترل کرد؟
ارزش‌افزوده به بنگاه‌ها ارتباطی ندارد بلکه عملکرد به بنگاه‌ها ارتباط دارد. در مالیات بر عملکرد بر اساس قوانین موجود هیچ بنگاهی در اقتصاد ایران معاف از مالیات نیست و اگر کسی مالیات نمی‌پردازد مرتکب تخلف می‌شود؛ و نتیجه تخلف این است که باید پاسخگو باشد و مجازات شود. تنها سازمانی که بر اساس حکم امام و تنفیذ مقام معظم رهبری مالیات بر عملکرد او محاسبه نمی‌شود آستان قدس رضوی است و به‌غیراز این مجموعه هیچ مجموعه دیگری چنین شرایطی ندارد.

رهبر انقلاب و کارشناسان اقتصادی همواره به عملکرد بانک‌ها نقد داشته‌اند بانک‌ها را چگونه باید رام کرد و سربه‌راه کرد؟

مشکل آن‌ها در ساختار بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی قوی، کامل و جامع باشد این پیامد‌ها را نخواهیم داشت. بانک مرکزی ساختاری سنتی دارد و قانون بانک مرکزی ما به سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد. یعنی از آن روز تابه‌حال قوانین بانک مرکزی به‌روز نشده‌اند. درحالی‌که وضعیت بانکداری ایران در آن روزبه چه صورتی بود و امروز چگونه است؟ وضعیت نظارتی که باید شکل می‌گرفت ایجاد نشد و مشکل ما همین است. مشکلات به‌واسطه نبود نظارت است. در قانون جدید سازمانی نظارتی دیده‌شده است و همچون شرایط کشور‌های پیشرفته که سازمانی نظارتی با ساختاری حرفه‌ای و پیچیده ذیل بانک مرکزی دیده می‌شود و عمل می‌کنند. در حال حاضر ضعف نظارتی بی داد می‌کند.     منبع: گفتمان خبر

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مالیات کمیسیون اقتصادی فروش نفت و گاز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

همتی، مدیر عامل پیشین بانک مرکزی ایران در حساب ایکس خود نوشت: «از اطلاع رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ را هم اعلام می‌کردند. این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.»

دیگر خبرها

  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قدردانی استاندار همدان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن
  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • عملکرد فصل معیشت و رفاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات/ طلافروشان عامل تورم اند؟