Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - بامداد روز گذشته، مرز مشترک ایران و پاکستان بار دیگر دستخوش تحرکات تروریست های ضدایران شد و تعدادی از نیروهای مرزی ایران مستقر در پاسگاه میل مرزی 103 از سوی یک گروهک تکفیری-تروریستی ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند.

حادثه تلخ روز گذشته در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در شرایطی رخ داده است که مردم ایران هنوز ماجرای غم انگیز حمله فروردین ماه امسال و اردیبهشت سال گذشته عوامل گروهک تروریستی-تکفیری به نیروهای مرزبانی ایران در نزدیک مرز پاکستان را که موجب شهادت 15 نفر از مرزبانان شد، فراموش نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حادثه تروریستی اردیبهشت سال گذشته موجی از واکنش ها و اعتراض های شدید عالی ترین مقام های دولتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده است: انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقاء روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور فرمایید مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به دست عدالت سپرده شوند.
همچنین محمدجواد ظریف در راس یک هیات عالی سیاسی-نظامی-دفاعی عازم اسلام آباد شد تا ضمن ابلاغ رسمی مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به طرف پاکستانی، بار دیگر بر ضرورت اقدام عملی و جدی پاکستان برای تقویت امنیت مرزهای مشترک با ایران تاکید کند.
نمونه های دیگری از این دست رویدادهای تلخ در نزدیک خط مرز دوستی ایران و پاکستان در سال های گذشته نیز رخ داده و پاکستان هربار وعده داده اجازه نخواهد داد اشرار و تروریست ها از خاک آن کشور علیه ایران اقدام کنند؛ وعده ای که روز گذشته نیز از تریبون سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در قالب یک بیانیه کوتاه و کلیشه ای تکرار شد و در این بیانیه آمده است: ضمن اظهار نگرانی و تاسف از این حادثه، اسلام آباد موضوع را پیگیری می کند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت پاکستان بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزادسازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست های شرور به کار گیرد.
با توجه به فعالیت تعدادی گروه های تندرو و تروریستی در برخی نقاط پاکستان، این کشور کار دشواری در مبارزه برای تامین امنیت داخلی این کشور و مرزهایش با همسایگان به ویژه هند و افغانستان دارد.
اما زمانی که صحبت از خط مرزی یکهزار کیلومتری ایران و پاکستان می شود، تلاش های شبانه روزی نیروهای مرزبانی، نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای محافظت از امنیت و آرامش این مرز، کار را برای طرف پاکستان به مراتب آسان تر از کنترل مرزهایش با دیگر همسایگان کرده است و شاید این کشور همسایه و دوست با اندک توجه بیشتری به مرزهایش با ایران، به راحتی بتواند منطقه را از وجود اشرار و تروریست هایی که هر از گاهی برای هر دو طرف دردسرساز می شوند، پاکسازی کند.
دولت پاکستان هم کاملا اعتقاد دارد که اینگونه اقدام ها نه تنها برای امنیت ایران و پاکستان، بلکه برای امنیت منطقه بسیار خطرناک است و این گروه های تروریستی دشمنان مشترک دو همسایه و تمام منطقه هستند.
با توجه به تاکیدهای مکرر مقام های عالی دولتی، نظامی و امنیتی پاکستان مبنی بر ضرورت انجام تلاش بیشتر با هدف تقویت امنیت مرزهای مشترک با ایران، تا کنون گام های عملی کافی از سوی اسلام آباد در تحقق این مهم برداشته نشده است.
جمهوری اسلامی ایران که همواره نهایت تلاش خود را برای حفظ آرامش و امنیت در امتداد مرز طولانی خود با پاکستان به کار بسته است، از این همسایه شرقی خود به حق و به جد انتظار دارد تا حق همسایگی را بجا آورده و اجازه جولان دادن به گروه های تروریستی-تکفیری در خاک خود ندهد؛ گروه هایی که با حمایت برخی حامیان تروریسم در منطقه، بارها خشم ملت ایران را برانگیخته اند.
پاکستان سال های متمادی است از فقدان و یا ضعف امنیت در این کشور رنج می برد و مردم، گروه های سیاسی و مذهبی، فعالان سیاسی و اجتماعی و بسیاری از مسئولان پاکستان معتقدند و به ویژه از دولت جدید این کشور به نخست وزیری عمران خان انتظار دارند تامین امنیت داخلی کشورشان باید در اولویت نخست قرار گیرد و ظرفیت های قابل توجه نظامی و امنیتی این کشور بجای صرف شدن در مسیر ائتلاف های نظامی-نمایشی منطقه ای، در مسیر کمک به مبارزه علیه تروریسم در داخل پاکستان قرار گیرد.
حدود چهار سال پیش عربستان در اقدامی یکجانبه و بدون هماهنگی اولین با برخی کشورهای مسلمان مناطق خاورمیانه، آسیا و آفریقا از جمله پاکستان، نام آنها را در فهرستی واحد قرار داد و نام آن را به اصطلاح ائتلاف «مبارزه با تروریسم» گذاشت.
مردم پاکستان و بسیاری از شخصیت های سیاسی، دینی، دانشگاهی و پارلمانی این کشور به عنوان بزرگ ترین قدرت نظامی و تنها قدرت هسته ای عضو ائتلاف خودساخته عربستان، از همان آغاز تشکیل ائتلاف، سخت مخالف پیوستن کشورشان به آن بودند و همچنان اعتقاد دارند ائتلافی که طراحان آن بطور هدفمند نام ایران، سوریه و عراق را به عنوان بزرگترین قربانیان ترور در منطقه در فهرست ائتلاف قرار ندانده اند، هرگز نمی تواند ائتلافی صادق و موثر در مسیر مبارزه با تروریسم باشد و بیم آن می رود که طراحان این ائتلاف اهدافی شوم از جمله ترویج فرقه گرایی و یا اهداف شوم دیگر در سر داشته باشند.
افکار عمومی پاکستان از دولت جدید خود، نیروهای نظامی و امنیتی کشورشان انتظار دارند پیش از فکر کردن به همکاری با ائتلاف های منطقه ای و فرامرزی، به فکر تامین امنیت داخلی و مرزهای این کشورباشند و معتقدند حفظ و تقویت دوستی با همسایگان و پایان دادن به دردسرهای مرزی برای کشورهای همسایه، باید از اولویت های این کشور قرار گیرد.
**کارشناس حوزه جنوب آسیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پاكستان ايران نيروهاي مرزي ايران مرز ميرجاوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی

«شورای آتلانتیک» نوشت: ایران در مسیر جایگزینی روسیه به عنوان صادرکننده پیشتاز تسلیحات قرار دارد، به همین دلیل ایالات متحده نیازمند یک استراتژی مشخص برای مقابله با این روند است.

به گزارش مشرق، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی آورده است ایران به خوبی در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد؛ تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به سرعت افزایش داده است و به صورت ویژه کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه مند شده اند.

«دنی سیترینوویچ» نویسنده این گزارش معتقد است که منافع اقتصادی ایران در این حوزه مشخص است زیرا تخمین زده می‌شود که هزینه هر پهپاد پرطرفدار شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار باشد. این موضوع در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بیش از ۲ هزار پهپاد ایرانی فقط به روسیه، نشان می‌دهد که تهران میلیون‌ها دلار از این معاملات به دست آورده است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد: با این حال، دستاورد ایران از چنین تحرکاتی، بیشتر از منافع مالی آن است، چرا که این معاملات موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در کشورها عمیق‌تر می‌کند و وابستگی به تهران و تولیدات آن را ایجاد می‌نماید.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی سپس به مقایسه تولیدات ایران با نمونه‌های مشابه پرداخته و آورده است: در این زمینه، ایران در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا که توانایی‌های مشابهی را به سراسر جهان صادر می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پهپادها و سایر قابلیت‌های نظامی ایران، مانند موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰، ارزان‌تر از رقبای غربی آن هستند. ضمن آنکه هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی که مانع فروش این تسلیحات در سراسر جهان شود، برای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد تهران هم هراسی ندارد که این محصولات به دست طرف‌های خارجی خطرناک بیفتد.

نویسنده با اشاره به کارایی تسلیحات ایرانی تاکید دارد: از همه مهمتر این است که محصولات ایران در میدان جنگ خود را ثابت کرده اند و این موضوع در استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین یا توسط گروه‌های نزدیک به ایران همچون حزب الله لبنان، انصارالله یمن یا شبه نظامیان شیعه در عراق مشخص شده است.

کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: این شرایط به ایران اجازه فروش قابل توجه تسلیحات به بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه دولت هایی که غرب در زمینه تسلیحات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از گزارش با اشاره به جایگاه پیشین روسیه در بازار تسلیحات جهان، ادعا شده است که روسیه پس از حمله به اوکراین، به دلیل مجموعه‌ای از تحریم‌ها در بازار تسلیحات و تجهیزات نظامی دچار مشکلاتی شد. پس از این تحول ایران در نظر کشورهایی که پیش از این به تجهیزات نظامی روسیه وابسته بودند، به گزینه ای جذاب‌تر تبدیل شد. ضمن آنکه، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه می‌تواند فروش تسلیحات متعارف آنها را افزایش دهد.

نویسنده این گزارش با اشاره به تحولات در دریای سرخ به کاخ سفید توصیه کرده است: دولت آمریکا باید جدی بودن شرایط را درک کند. نادیده گرفتن این روند می‌تواند به وضعیت غیرقابل برگشتی منجر شود که ممکن است ایران را به صادرکننده پیشروی تسلیحات در جهان تبدیل کند.

از دیگر پیشنهادهای این اتاق فکر به دولت بایدن آن است که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه هر کشوری که به دنبال کسب توانایی‌های نظامی ایران است یا سرمایه‌گذاری‌های نظامی مشترک را با تهران انجام می‌دهد، اعمال کند زیرا این اقدام می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده باشد. همچنین تسهیل کمک نظامی به کشورهای معامله کننده با ایران، از بین بردن جذابیت تسلیحات ایرانی و بی اعتبار کردن توانایی‌های نظامی ایران از دیگر ترفندها علیه تهران بیان شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از چهارشنبه/۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت‌های عملیات ایران را نداشت
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • مصائب فلسطینیان خواهد گذشت، اما چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در تاریخ ثبت می‌شود
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی