Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - «مايک پمپئو»، وزير خارجه آمريکا روز گذشته به رياض و امروز 17 اکتبر نيز به آنکارا سفر کرد.
سفر «پمپئو» به رياض و آنکارا ارتباط مستقيم به پرونده قتل «جمال خاشُقجي»، روزنامه نگار منتقد سعودي دارد. خاشُقجي روز دوم اکتبر به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه مراجعه کرد، اما شواهد حاکي از اين است که وي در کنسولگري به قتل رسيده و حتي «محمد العتيبي»، سرکنسول عربستان نيز شاهد اين قتل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قتل خاشُقجي بيش از همه متوجه «محمد بن سلمان»، وليعهد سعودي است. «دونالد ترامپ» و برخي از اعضاي کابينه وي تلاش مي کنند محمد بن سلمان را از اين جنايت تبرئه کرده و از اين بحران نجات دهند. از اين رو، در اقدامي هوشمندانه تئوري «عناصر خودسر» مطرح شده است.
اين اقدام از اين جهت هوشمندانه محسوب مي شود که از يک سو مي پذيرد که عربستان در قتل خاشُقجي نقش داشته است و از سوي ديگر عنوان مي کند که مقام هاي ارشد حکومتي عربستان از جمله بن سلمان طراح اين قتل نبوده اند. اين تئوري، اما با نقد کارشناسان و شخصيت هاي سياسي مواجه شد.
«ليندسي گراهام»، سناتور جمهوري خواه از جمله کساني است که با رد تئوري عناصر خودسر اعلام کرد که در عربستان سعودي هيچ چيزي بدون اطلاع محمد بن سلمان اتفاق نمي افتد.
به نظر مي رسد که سفر وزير خارجه آمريکا به رياض با هدف پخته تر کردن تئوري «عناصر خودسر» انجام شده است. مجتهد، افشاگر معروف عربستاني در اين خصوص گفته است: «ترامپ، پمپئو را نه براي حقيقت يابي بلکه براي هماهنگي با بن سلمان و داستان پردازي درباره «عناصر خودسَر» به عربستان فرستاده است تا سخنان ترامپ با وي تناقض نداشته باشد.»
با اين حال، سفر پمپئو به آنکارا با هدف مشاهده اسناد و مدارک دولت ترکيه در خصوص جنايت عليه خاشُقجي و همچنين رايزني با مقام هاي آنکارا براي افشا نکردن اسناد و مدارک احتمالي انجام شد. مايک پمپئو مي تواند حامل پيام مقام هاي عربستاني براي مقام هاي ترکيه به خصوص دريافت امتياز مالي در مقابل سرپوش گذاشتن بر جنايت عليه خاشُقجي باشد.
«مولود چاووش اوغلو»، وزير خارجه ترکيه گفت مايک پمپئو قرار است پس از ملاقات با ملک سلمان و در بازگشت از سفر رياض، اطلاعاتي در اين زمينه براي مقام هاي ترکيه بياورد.
سفر پمپئو به رياض و آنکارا در شرايطي انجام شد که فشار رسانه اي و همچنين فشار کنگره بر دولت ترامپ جهت برخورد قاطع با دولت سعودي به خصوص با محمد بن سلمان افزايش يافته است. همين فشار رسانه اي بر کاخ سفيد باعث شد تا ترامپ به جاي انتظار براي بازگشت سفير سعودي در واشنگتن و دريافت اطلاعات از او، وزير امورخارجه خود را راهي رياض کند.
در همين حال، دولت عربستان سعودي نيز سعي دارد با امتيازهاي مالي، دولت ترامپ را براي سرپوش گذاشتن بر اين جنايت و خروج از اين بحران ترغيب کند. در همين راستا، روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز نوشت: در پي سفر مايک پمپئو به رياض، 100 ميليون دلار پول نقد عربستان سعودي براي کمک به ايجاد ثبات در سوريه به حساب هاي آمريکا واريز شد. 114/118
نويسنده: سيد رضي عمادي
کليدواژه ترکيه عربستان محمد بن سلمان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۲۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو

تیم فوتبال النصر ریاض با هت‌تریک رونالدو حریف خانگی‌اش در لیگ حرفه‌ای عربستان را با شکست ۶گله بدرقه - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در یکی از دیدارهای امشب (جمعه) هفته سی‌اُم لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان تیم النصر از الوحده میزبانی کرد و در پایان با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد.

واکنش رونالدو به حضور النصر در فینال جام حذفی عربستان

برای تیم شهر ریاض در این بازی کریستیانو رونالدو (5، 12 و 52)، اوتاویو (18)، سادیو مانه (45) و محمد الفتیل (88) گل زدند.

النصر در جدول رده‌بندی 18 تیمی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان با 74 امتیاز پس از الهلال 83 امتیازی دوم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی