Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-08@17:43:35 GMT

کشف قدیمی ترین آب با قدمت ۲ میلیارد ساله!

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۰۳۰

رکنا: دانشمندان در یک استخر باستانی در کانادا، موفق به کشف قدیمی ترین آب که تاکنون پیدا شده با عمر حداقل ۲ میلیارد سال شده‌اند. در ادامه با جزییات جالبی از این اکتشاف با نت نوشت همراه باشید.

یافته‌های قبلی از قدیمی ترین آب های دنیا

قبلا در سال ۲۰۱۳ در معدن کید در اونتاریو، آبی پیدا شده بود که تاریخ آن به ۱٫۵ میلیارد سال قبل بر می‌گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما جستجوهای عمیق‌تر در آن محل نشان داد که منابع قدیمی‌تری حاوی قدیمی ترین آب در زیر زمین وجود دارد. اکتشافات اولیه مایع‌های باستانی در سال ۲۰۱۳ با حفر تونل در معدن به عمق ۲٫۴ کیلومتر صورت گرفت. اما عمق ۳٫۱ کیلومتری عمیق‌ترین معدن فلز دنیا، شانس حفاری بیشتر را به محققان داد.

باربارا شروود لولار، ژئوشیمی دان دانشگاه تورنتو به ربه‌کا مورله خبرنگار BBC می‌گوید: «نتایج تحقیقات ۲۰۱۳ یافته‌های ما را درباره عمر آب‌های جاری رد کرد و ما را برای اکتشافات بیشتر، به جلو حرکت داد و ما نتایج مثبت جستجو در اعماق بیشتر زمین را دریافتیم.»

منابع جدیدی از قدیمی ترین آب که پیدا شدند در حدود عمق ۳ کیلومتری بودند و طبق گفته‌های شروود لولار «این منابع خیلی بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت بود. در واقع وقتی مردم درباره این آب فکر می‌کنند، فرضشان بر این است که مقدار اندکی آب است که در دل سنگی گیر افتاده، اما حقیقت این است که مقدار آن خیلی بیشتر از این تصور است. شدت جریان آب با مقیاس لیتر در دقیقه محاسبه می‌شود و حجم آن واقعا فراتر از حد انتظار است.»

معمولا آب‌های زیرزمینی جریان بسیار آهسته‌ای در مقایسه با آب‌های سطح زمین دارند، حتی سرعتی کندتر از یک متر در یک سال. اما وقتی که بر سوراخی که توسط دریل ایجاد شده شیر نصب می‌شود، جریانی در حدود ۲ لیتر در دقیقه به دست می‌آید.

چگونه عمر آب محاسبه می‌شود؟

محققان با تجزیه و تحلیل گازهای محلول در آب‌های زیرزمینی باستانی که شامل گازهایی نظیر هلیوم، نئون، آرگون و زنون می‌باشد، عمر قدیمی ترین آب را حداقل ۲ میلیارد سال محاسبه کرده‌اند و این منابع آب را قدیمی‌ترین آب شناخته شده در زمین نامیده‌اند.

این یافته‌ها در همین هفته در اجلاس پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد و هنوز در حال کارشناسی است. اما اگر آن‌ها بتوانند به طور مستقل این یافته‌ها را تایید کنند، رکوردهای ژئوشیمی شکسته خواهد شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

رقیه از ازدواج یک ساعته مردان عرب می گوید / یک ساعت هنگام استراحت ظهر زن شرعی شدم ! اعتراف بوکسور حرفه ای به قتل عام 2 دخترجوان و مادر زن و پدر زنش در خیابان نبرد تهران + عکس اتوبوس از روی مرد تهرانی رد شد +عکس ناراحت کننده یارانه هر فرد ۱۳۵ هزار تومان می شود! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا جسیکا در سوئد نمی دانست دختری ایرانی است! / سرنوشت دختری رهاشده در تهران! + عکس او در کودکی ازدواج یکساعته فقط در روز ! هم خوابی شرم آور خانم معلم هنر با دانش آموزش + عکس 6 تروریست امروز اعدام شدند عکس دردناک از لاشه توله پلنگ در بین ضایعات سد آبی انتشار اولین تصاویر از جسد طراح اصلی فاجعه تروریستی اهواز دسیسه شوم یک مرد برای دختر ملی‌پوش ایرانی! اعدام قاتل منحرف زینب دختر ۷ ساله + عکس بدون پوشش ایران گره قتل «خاشقجی» را باز می‌کند! اولین تصاویر 7 سعودی که قاتل خاشقچی هستند + عکس این مرد پس از تجاوز به دختر 15 ساله تاریخ همخوابی را در بدن او خالکوبی می کرد + عکس شوهرم در برابر چشمان زن غریبه را به خانه می آورد و در اتاق خواب من با آنان همخوابی می کرد ! جوان تهرانی یک جسد به عنوان دزد ماشینش معرفی کرد! داماد عصبانی به جای مهریه می خواست دیه قتل عروس را بدهد ! آب ایرانی ها را هم می دزدند

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه باستانی دانشمندان کشف قدیمی ترین آب عکس مرد قتل روزنامه ایران عربستان جنایت زندگی اینستاگرام جسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه (س) رایگان شد

حجت الاسلام علی فتح‌الله‌زاده، مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که بازدید از موزه حرم بانوی کرامت در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و همچنین سالروز ولادت امام رضا(ع) رایگان است اظهار داشت: علاقه‌مندان به بازدید از موزه حرم حضرت معصومه(س) می‌توانند در طول دهه کرامت از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند شوند.

فتح‌الله‌زاده اظهار داشت: در اواسط دهه کرامت از کاشی‌های قدیمی حرم امام رضا(ع) و برخی از آثار بسیار قدیمی از ضریح حضرت معصومه (س) در تالار عترت رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در اواسط دهه کرامت آثار قدیمی مفرغی چند هزار ساله دوران باستان برای اولین بار در تالار عبرت به نمایش عموم در خواهد آمد تصریح کرد: ساعت بازدید از موزه حرم حضرت معصومه (س) همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۱۵:۳۰ عصر است.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: تهیه بلیط برای بازدید از موزه حرم حضرت معصومه(س) برای گروه‌های علاقه‌مند در روزهای عادی نیم‌بها و برای خانواده شهدا و ایثارگران کاملا رایگان است.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229837 برچسب‌ها بلیت موزه

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه (س) رایگان شد
  • لشکرگاه افراسیاب در کدام نقطه تهران بود؟
  • کارت‌های بانکی قدیمی خود را با کارت جدید جایگزین کنید
  • (تصاویر) قلعه‌ای در ایران قدیمی‌ترین بانک جهان است
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد در یزد
  • تصویری قدیمی از بوسه بر پیشانی احمدی‌نژاد روی باند فرودگاه
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار