Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:46:17 GMT

رسانه ها و دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۱۴۵۹

رسانه ها و دریاچه ارومیه

تهران- ایرنا- در رابطه با نقش رسانه با برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و لزوم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، در آذربایجان شرقی مطالعه‌ای انجام شد که کشاورزان چقدر با فعالیت‌هایی که در مورد احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود آگاهی دارند؟

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آورده است: درصد آشنایی آنها بسیار پایین بود یعنی چندان در جریان نبودند که خشک شدن دریاچه ارومیه چه تبعاتی روی معیشت آنها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری مناطق به خصوص در شرق دریاچه که شاهدیم مردم و کشاورزان روی این موضوع حساس هستند به این دلیل است که عمدتا آنها کسانی هستند که هم خشک شدن دریاچه را دیده‌اند و هم نمکی که از گرد و خاک بلند شده بر اراضی آنها نشسته و زمین‌شان را شور کرده یا درختان را از بین برده است، بنابراین نسبت به تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه بر زندگی‌شان بسیار هوشیار هستند. به صورت کلی می‌شود گفت نخبگان به موضوع حساس هستند و هرچه به لایه کشاورزان و کسانی که کمتر با اخبار سروکار دارند می‌رسیم این حساسیت بیشتر حالت مشاهده‌ای پیدا می‌کند تا آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی.

مهم‌ترین نکته‌ای که در قالب پیام باید منتقل شود این است که اگر دریاچه خشک شود، می‌توان انتظار داشت که کشاورزی در منطقه از میان برود. این پیام به غیر از رسانه از طریق ترویج کشاورزی باید انتقال یابد. اداره ترویج کشاورزی است که باید به کشاورزان آموزش دهد چطور با همین میزان آبی که دارند مصرف آب را کاهش دهند بدون اینکه در میزان تولیدشان تغییری حاصل شود. این نقش در همه جای دنیا به خصوص در کشور ما همان بخش ترویج عهده‌دار است. دو سه سال است که منابع مالی ویژه‌ای را به این بخش اختصاص داده‌ایم و جلسات بسیاری هم در تهران و هم در منطقه برگزار کرده‌ایم تا این آگاهی و توانمندسازی را ایجاد کنند.

نکته‌ای که در مورد کشاورزان وجود دارد این است که به هر حال به نفع اوست که از این آب استفاده کند و در اینجا یک تضاد منافع بین احیای دریاچه ارومیه و کشاورزی (و به صورت کلی مصرف‌کنندگان آب) به وجود می‌آید. برای همین است که برنامه‌ریزی و طراحی باید به گونه‌ای باشد که دو طرف برنده باشند؛ هم محیط‌زیست و هم کشاورز. در این چند سال تجربه‌های خوبی در این حوزه کسب کرده‌ایم، به عنوان مثال در حسنلو که در منتهی الیه رودخانه است و قبلا متکی به کشت دیم بود و بالای 5 هزار هکتار زمین کشاورزی داشت. در این منطقه تالابی بود که آب آن را به یک مخزن بزرگ منتقل می‌کردند و بعد به تپه‌های بالاتر پمپاژ می‌شد. نکته جالب این است که امسال توانستیم با کمک خود کشاورزان 65 درصد از مصرف آب در این منطقه را کاهش دادیم و توانسته‌ایم به کشاورز کمک کنیم و کشاورز به دریاچه کمک کند یعنی به جای اینکه چغندر قند و تخم کدو بکارد به سراغ زراعت کلزا و گندم رفته است. این مثال نشان می‌دهد که می‌توانیم این منفعت مشترک را میان کشاورزان و دریاچه به وجود آوریم.

متاسفانه در تمام برنامه‌های موفقی که به اجرا درآمده است رسانه جایی نداشته. همه برنامه‌ها اینگونه پیش رفته است که مثلا مدیر آب منطقه با هماهنگی ستاد کشاورزان را توجیه کند یا پیگیری کرده‌ایم تا با همکاری وزرات نیرو آب در مخزن سد نباشد اما در این میان رسانه رسالت خودش را انجام نداده است و صرفا به برخی پیگیری‌ها قناعت کرده. سال اول اجرای برنامه، صداوسیما یک سریال تلویزیونی با این مضمون تهیه و چند نشست برگزار کرد. اما ما برنامه دادیم برای آموزش کشاورزان و توانمند کردن آنها در حوزه محصولاتی که به صورت جایگزین می‌توان در منطقه کشت کرد، چند جلسه با صداوسیما برگزار کردیم که چنین برنامه‌هایی از طریق آنها اجرا شود، مثلا برنامه رادیویی تهیه کنند که کشاورزان به آن گوش بدهند بعد امتحانی برگزار شود و ما به کسانی که در آن قبول می‌شوند گواهینامه بدهیم اما از این پیشنهاد استقبالی نشد.

در مجموع ما برای نقش رسانه در حل مشکلات برنامه تدوین شده‌ای نداریم که بدانیم به عنوان مثال کجا روزنامه‌های محلی باید وارد شوند و کجای کار را بخش‌های دیگر و رسانه‌های دیگر به عهده بگیرند. این یک تجربه نو محسوب می‌شود که اگر ایده‌هایی در این مورد وجود داشته باشد ما هم شنیده و ازاجرای آن استقبال می‌کنیم. احیای دریاچه ارومیه یک طرح ملی است و اگر این مدل را بتوانیم در اینجا پیاده کنیم تمرینی می‌شود تا در نقاط دیگر کشور و طرح‌های دیگر هم از آن استفاده کنیم.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،7،26
**گروه اطلاع رسانی**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اعتماد ستاد احياي درياچه اروميه سازمان محيط زيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه خبر داد و گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می‌شود.

مجید رستگاری اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟