Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@03:52:29 GMT

سرنخ‌هایی از مقصران سیلاب در گیلان+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۱۸۲۰

سرنخ‌هایی از مقصران سیلاب در گیلان+فیلم

‍‍‍‍‍‍

ردپایی از تخلفات محیط زیستی و تخریب منابع طبیعی در تشدید سیلاب گیلان مشاهده می‌شود. ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، بارش های اخیر در گیلان خسارات زیادی را برای مناطق مختلف گیلان به همراه داشت و آثار مخرب و جبران ناپذیری بر طبیعت گیلان به جا گذاشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: بارش شدید و جاری شدن سیل بیش از 70 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی گیلان وارد کرد‌ که بیشترین خسارات در بخش راه های دسترسی در شهرستان‌های رودسر، رضوانشهر، صومعه سرا، لنگرود، فومن و شفت اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری گیلان نیز در سخنرانی چند روز گذشته خود در رشت با بیان اینکه کارکنان دستگاه قضایی نباید از خسارات وارده سیل به‌راحتی عبور کنند و دادستان باید علل آن را بررسی کند گفت: باید بررسی شود که تخریب ها به دلیل قصور انسانی رخ داده یا شدت بالای سیل عامل آن بوده است.

احمد سیاوش‌پور با اشاره به اینکه ما قصد نداریم دستگاه‌های اجرایی را به چالش بکشیم بلکه بر‌اساس قانون اساسی به وظیفه نظارتی خود عمل می کنیم خاطرنشان کرد: امروز برخی رودخانه‌های گیلان نیازمند لایروبی است و برخی دبگر نیز نباید حتی یک بیل مصالح از آن برداشت شود.

برای ریشه‌یابی عوامل موثر در بروز سیلاب ها به ویژه سیلاب هفته گذشته در گیلان با دوربین خبرگزاری تسنیم به سراغ ساکنان شهرهای مختلف رفتیم تا از منظر ساکنان مناطق آسیب دیده این معضل را بررسی کنیم.

یکی از ساکنان منطقه اباتر صومعه سرا با تاکید بر اینکه همیشه هنگام بارش‌ها در این مناطق مشکل آبگرفتگی دیده می‌شود در مقابل دوربین خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: رودخانه‌های این مناطق سال‌ها است که رنگ لایروبی را به خود ندیده و زباله‌ها در آن جمع شده‌اند.

یکی دیگر از ساکنان منطقه اباتر با اشاره به خسارت‌های زیاد این سیلاب همچون فرو ریختن دیوار برخی منازل گفت: عدم جمع آوری و هدایت زباله‌ها سبب این حجم از تخریب شده چرا که گلوگاه‌ها و مسیرهای رود بسته شده است و کسی اصلاً به فکر حل این مشکلات نیست.

به دنبال سرنخ‌هایی از سیل در حواشی رودخانه‌ها، روی شاخه‌های درختان زباله‌ها آویزان است و این تصاویر نشان از حجم بالای انباشت زباله در رودخانه‌ها و تخریب پنهان محیط زیست دارد که حالا طبیعت با این واکنش خشم خود را از کم‌کاری انسان‌ها ابراز کرده است.

مردم ما را به مناطق دیگری از صومعه سرا راهنمایی می‌کنند که تصاویر حجم زیاد تخریب سیلاب در کنار ردپای زباله‌های آویزان این سوال در ذهن ایجاد می‌کند که چگونه این همه زباله‌ را به طبیعتی چنین بکر تقدیم کردیم و هیچ راهکاری برایش اندیشیده نشده است.

یکی از اهالی صومعه سرا در قاب دوربین تسنیم اظهار داشت: عدم رسیدگی منظم و لایبروبی مسیر رودخانه‌ها، وارد شدن انواع پساب‌های صنعتی،جنگل تراشی در مناطق بالادستی و عدم بهسازی آبراه‌ها از عوامل ایجاد سیلاب با این قدرت تخریبی بالا است.

سیلاب باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و در باغات مناطق مختلف گیلان شد که در این شرایط و اوضاع اقتصادی ضربه سختی برای کشاورزان و باغ‌دارانی است که با مشکلات فراوان معیشت خانواده خود را تامین می‌کنند.

نگرانی و اضطراب در نگاه مردم منطقه موج می‌زند و همه از وقوع مجدد سیلاب در پی بارش‌های پائیزی و زمستانی واهمه دارند زیرا دار و ندارشان گاه و بیگاه در اثر بی‌مسئولیتی و مدیریت نادرست در حوزه‌های شهری، محیط زیستی، آبخیزداری و منابع طبیعی دستخوش بحران می‌شود.

در پی تحقیق در مورد عوامل موثر در ایجاد سیلاب با یکی از مدرسان این حوزه علیرضا اسلامی دکترای تخصصی منابع طبیعی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماسال به گفت‌وگو پرداختیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماسال در پاسخ به این پرسش خبرگزاری تسنیم که چه عواملی در وقوع سیلاب موثر هستند اظهار داشت: عوامل متعددی در بروز سیلاب‌ها نقش دارند که از آن جمله می‌توان به جنگل‌زدایی و استفاده بیش از حد از مراتع اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه تعادل بین دام و ظرفیت مرتع وجود ندارد و تنک شدن مراتع را شاهد هستیم که این خود از عوامل تشکیل سیلاب است گفت: در سال های گذشته میزان برداشت از جنگل‌ها افزایش یافته و از حجم جنگل‌ها کم شده است که این خود در شکل‌گیری سیلاب‌های مخرب نقش بزرگی دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و به‌جای آن انباشت زباله‌ها در مسیر رودها زمینه‌ساز تشکیل سیلاب است خاطرنشان کرد: وقتی در طبیعت خللی ایجاد می‌کنیم در جایی دیگر نتیجه‌اش را می‌بینیم چرا که طبیعت حالت واکنشی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماسال تصریح کرد: با اینکه در طبیعت پدیده هموستازی وجود دارد یعنی در مقابل عوامل تخریب خودش مقاومت می‌کند اما تخریب اراضی جنگلی در بالادست سبب بروز سیلاب می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه عدم لایروبی رودخانه‌ها، بسته شدن دهانه پل‌ها با زباله و مافیای برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه نقش اساسی در سیلابی شدن رودخانه‌ها دارند گفت: مجموعه‌ای از این عوامل تسریع‌کننده سیلابی شدن رودها در گیلان هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در حال حاضر در زمینه پیشگیری از بروز سیلاب‌ها چه اقدامات فوری باید انجام شود اظهار داشت: نخستین کاری که باید انجام شود این است که برداشت شن و ماسه را ضابطه‌مند کنیم و دهانه پل‌ها باز شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماسال بیان کرد: می‌توان تهدید سیلاب را با مدیریت درست و آبخیزداری به فرصت تبدیل کرد و با اجرای طرح‌های کم هزینه آبخیزداری جلوی شدت آب را گرفت و از این آب‌ها استخرهایی تشکیل داد و آنها را هدایت کرد.

اسلامی با بیان اینکه سیل یک معضل ملی است و باید قوانین منابع طبیعی اجرا شود گفت: همه سازمان‌ها دست در دست هم با اتخاذ تصمیمات تخصصی می‌توانند باعث هدایت سیلاب به استخرهای طبیعی شوند.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی دراین نشست با اشاره به سفر قریب الوقوع رییس جمهوربه گیلان گفت: مدیران استان باید با هم افزایی وبرنامه ریزی بدون عجله مشکلات و موانع پیشرفت استان را احصا و در سفر رییس جمهور آنها را پیگیری و مطالبه کنند.

ابراهیم نجفی با اشاره به مشکلات زیرساختی گیلان گفت: به رغم تلاش مسئولان ، اما در حوزه کشاورزی ، اقتصاد دریامحور ، اشتغال و دیگربخش‌ها مشکلات و موانع پیشرفت وجود دارد که باید برای رفع آنها اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی همچنین تعیین قیمت خرید تضمینی برنج را از مطالبات مهم استان گیلان از دولت دانست و افزود: در سفر رییس جمهور به جد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان هم در این نشست با تاکید برتسریع بخشی طرح‌های مهم استانی وشهرستانی گفت: باید برای جذب اعتبارات طرح‌های مهم واولویت داربررسی و مشخص شود.

محمد رضا رستمی افزود: برگزاری این نشست‌ها می‌تواند به همفکری بیشتر برای توسعه استان و شفافیت اعتبار بخشی به طرح‌ها کمک کند.

همچنین در این نشست آقایان احمدی سنگری، سید علی آقازاده و جبارکوچکی نژاد نمایندگان مردم شهرستان رشت وخمام، حسن محمد یاری نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال، سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و رسول فرخی نماینده لاهیجان و‌سیاهکل در مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها خود را در خصوص رفع موانع توسعه استان بیان کردند.

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود