Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@16:39:51 GMT

امیر عبدالهیان: عربستان به ایران روی بیاورد

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۳۸۵۳

امیر عبدالهیان: عربستان به ایران روی بیاورد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک شبکه روسی در رابطه با مسائلی همچون تحریم‌های آمریکا، حضور ایران در سوریه، مسئله یمن و عربستان و مسئله رژیم صهیونیستی به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبدالهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امرو بین‌الملل در گفت‌وگو با برنامه قصاری القول که شبکه روسیا الیوم آن را پخش می‌کند در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌های آتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در رابطه با تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و تحریم‌های جدیدی که قرار است کمتر از ۲۰ روز آینده وضع شوند و بنا به گفته ترامپ شدیدتر خواهد بود، لازم است بگویم که طی ۳۹ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحریم‌های آمریکا مواجه بودیم و حتی در مقطعی از زمان ریاست جمهوری اوباما نیز خانم هیلاری کلینتون از عبارت‌هایی همچون ایجاد تحریم کشنده علیه ایران استفاده کرد، دولت اوباما تلاش کرد تا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند و در زمان ترامپ نیز تمام مسئولان کاخ سفید و کنگره آمریکا از هر فرصتی استفاده کردند و ایران را به تحریم تهدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر من امروز همزمان با چهارم نوامبر (۱۳ آبان) که مردم ایران لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، ترامپ قصد دارد یک جنگ روانی جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ها ضد تهران ایجاد کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که آمریکا در ۳۹ سال گذشته و خصوصا دو سال اخیر هر چه در توان داشت، انجام داد اما هیچ چیزی به دست نیاورد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تحریم عربستان از سوی آمریکا و پرونده جمال خاشقجی و همچنین احتمال نزدیک شدن روابط ایران و عربستان گفت: عربستان در دو سال گذشته سیاست‌های اشتباهی را به کار برد و از تحریم‌های ترامپ علیه ایران حمایت کرد و نکته مهم متاسفانه این است که عربستان در سال‌های اخیر از تروریست‌ها در عراق و سوریه حمایت کرد و علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز عملیات تروریستی انجام داد. در جاهای دیگر نیز عربستان ده‌ها عملیات تروریستی انجام داد.

حسین امیر عبداللهیان گفت: به نظر من عربستان کنونی عربستان آل سعود نیست بلکه عربستان آل سلمان است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با افراط‌گری‌اش از تروریسم حمایت می‌کند و به کشت و کشتار خود و حتی قتل شهروندان خود ادامه می‌دهد. ما در تهران برای بازگرداندن روابط عادی با عربستان هیچ فرصتی را از دست ندادیم، به نظر ما عربستان کشور مهمی در منطقه است و می‌تواند نقش سازنده‌ای داشته باشد، از محمد بن سلمان و دیگر حاکمان عربستان می‌خواهیم به راه درست و سازنده و منع کشت و کشتار و بی‌ثباتی در منطقه بازگردند.

وی افزود: در رابطه با مسئله جمال خاشقجی نیز منتظر نتایج تحقیقات ترکیه هستیم اما به نظر من عربستانی که در چند وقت اخیر هزاران نفر از زنان و کودکان یمن را به قتل رساند بعید نیست که با منتقدان و معارضان خود نیز از همین روش استفاده کند. ما بسیار متاسف هستیم که ترامپ به جای اهمیت دادن به این مسئله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را به منظور باج‌خواهی از محمد بن سلمان و به دست آوردن اموال بیشتر به منطقه فرستاد تا پرونده خاشقجی بسته شود و رسوایی بزرگی برای حاکمان عربستان به بار نیاورد، حاکمانی که در سال‌های اخیر جز حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی و تقویت تفکرات وهابیت هیچ کاری انجام ندادند.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در رابطه با یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان زیادی همچون انصارالله، دولت قانونی و دیگر احزاب سیاسی در یمن دارد، تهران با تمامی ایران اطراف روابط خوبی دارد و در امور داخلی یمن دخالت نمی‌کند. اتهامات عربستان علیه ایران در رابطه با یمن مانند هدف قرار دادن خاک آنها از سوی انصارالله با موشک‌های ایرانی بی‌اساس است، یمنی‌ها از زمان علی عبدالله صالح سلاح و موشک بالستیک داشتند و آنها حتی می‌توانند این سلاح‌ها را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

وی افزود: ادعای عربستان مبنی بر اینکه جنگ‌ آنها در یمن به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده است بی‌اساس است زیرا یمنی‌ها از جمله مقامات آنها خواستار مذاکره هستند.

دستیار ویژه رئیس مجلس کشورمان در امور بین‌ الملل در رابطه با سوالی مبنی بر دخالت ایران در بحرین گفت: تهران از راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو میان معارضان و نظام آل خلیفه حمایت می‌کند، همان طور که از گفت‌وگو میان بشار اسد و معارضان و حوثی‌ها و دولت یمن حمایت می‌کند، ما در امور بحرین دخالت نمی‌کنیم و ما بارها گفتیم که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا میان معارضان و نظام بحرین گفت‌وگو ایجاد کند. متاسفانه امروز بحرین تحت اشغال نظامی عربستان است و پادشاه بحرین و دیگر مقامات این کشور نمی‌توانند تصمیمات مهمی در رابطه با معارضان اتخاذ کنند زیرا سعودی‌ها چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهند و این مسئله در تضاد با استقلال و حاکمیت است به هر حال ما بر این باوریم که همه کشورها باید کمک کنند تا بحرین به صلح، استقلال و میز مذاکرات بازگردد.

وی در پاسخ به این سوال که ایران میان عربستان و حوثی‌ها نقش میانجیگری ایفا کرد، در صورت بروز تنش میان عربستان و آمریکا و غرب در رابطه با پرونده جمال خاشقجی آیا ایران بار دیگر آمادگی آن را دارد که نقش میانجیگری ایفا کند؟ گفت: در رابطه با یمن و دیگر مسائل منطقه ایران آماده است تا توان خود را به کار گیرد و میانجیگری کند تا مشکلات یمن حل شود. در اوج رفتار نادرست و غیر دیپلماتیک عربستن یک واسطه سعودی به تهران آمد و درخواست کرد که وساطت پنهانی با انصارالله انجام شود، مسئولان جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم سیاست اشتباه عربستان به منظور ایجاد صلح و ثبات در منطقه آماده میانجیگری بودند تا خونریزی هم در یمن و هم در عربستان پایان یابد در نتیجه این میانجیگری‌ دیداری میان یکی از مسئولان سعودی و یکی از مسئولان یمنی نزدیک به عبدالملک حوثی در یک نقطه مرزی انجام شد و ما همچنان نیز آماده انجام چنین میانجیگری‌هایی هستیم.

حسین امیر عبداللهیان، در پاسخ به سوالی در رابطه با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی و احتمال وجود گفت‌گوی سری گفت: اولا که رژیم صهیونیستی از نظر ما هیچ گونه مشروعیتی ندارد بنابراین ما هیچ گونه گفت‌وگوی سری و یا علنی با آن نداشتیم و انجام نخواهیم داد، سیاست ما در رابطه با رژیم صهیونیستی واضح و شفاف است. رژیم صهیونیستی جرات و توان انجام هیچ اشتباه کوچکی علیه ایران را ندارد زیرا ما اطلاعات زیادی در رابطه با نقطه ضعف و قدرت رژیم صهیونیستی به دست آوردیم. ایران در بالاترین سطح یعنی مقام معظم رهبری اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی خطای کوچکی مرتکب شود تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم بنابراین رژیم صهیونیستی جرات چنین خطایی را ندارد. نتانیاهو به آخر راه رسیده است و به زودی می‌فهمد که رژیم صهیونیستی نیز به خط پایان می‌رسد و قدس در هیچ زمان پایتخت آنها نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با استناد به سخنان مقام مظعم رهبری مبنی بر خاک یکسان کردن رژیم صهیونیستی در صورت مرتکب شدن اشتباه عنوان می‌کرد آیا این اقدام از طریق حزب‌الله لبنان انجام می‌گیرد، گفت: من کارشناس نظامی و امنیتی نیستم اما می‌توانم بگویم که رژیم صهیونیستی ازهر طرفی با جنبش‌های محور مقاومت احاطه شده است و هر خطای کوچک آنها هزینه‌های زیادی برایشان به دنبال خواهد داشت.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که میان تهران و مسکو در رابطه با حضور ایران در سوریه اختلاف نظر وجود دارد، گفت: اولا ما بر این باوریم که روسیه پوتین با اتحاد جماهیر شوروی متفاوت است، تهران و مسکو در بسیاری از مسائل مهم و استراتژیک مشترک به صورت سازنده عمل می‌کنند، نمونه این مسئله همکاری ما در سوریه در جنگ با تروریسم است که یک نمونه موفق به شمار می‌رود. دوستانمان در روسیه می‌دانند که حضور نیروهای ما در سوریه مسئله‌ای که به دمشق و تهران مربوط می‌شود و مهم‌ترین دلیل برای آن سخن پوتین است که اعلام کرد روسیه در این مسئله دخالت نمی‌کند.

وی افزود: همانطور که روسیه سیاست مستقل خود با بشار اسد را دارد تهران نیز چنین حقی دارد. تا زمانی که نظام سیاسی سوریه برای مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه به مستشاران ما نیاز دارد این مستشاران در سوریه خواهند ماند و نتانیاهو بداند که رویای خروج ایران از سوریه هیچ گاه محقق نخواهد شد و این مسئله به توافقات دفاعی تهران و دمشق باز می‌گردد.

دستیار ویژه علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: به نظر من به منظور مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا ایران حق دارد از تمام گزینه‌ها استفاده کند اما تهدیدات ترامپ در رابطه با رساندن صادرات نفتی ایران به صفر در کمتر از ۲۰ روز امری تحقق‌ناپذیر است. ما نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم هم‌اکنون ما ده‌ها تنگه سیاسی و اقتصادی و غیره داریم و می‌توانیم از طریق آنها آمریکا را محاصره کنیم زیرا دولت ترامپ امریکا را از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه دور کرد، همه این کشورها می‌دنند که سیاست‌های آمریکا به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی در پایان در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال ایجاد ناتوی عربی علیه ایران گفت: زمانی یکی از پادشان عرب به من گفت اگر تمام جادوگران روی زمین جمع شوند ممکن است بتوانند میان کشورهای عربی اتحاد ایجاد کنند، ناتوی عربی تنها یک برنامه روی کاغذ است. این حمایت‌های دیوانه‌وار ترامپ هیچ ناتویی به دنبال نخواهد داشت. کشورهای عربی تنها با همکاری با کشورهای منطقه مانند عراق، ایران و ترکیه می‌توانند از امنیت خود دفا کنند، از عربستان و دیگر کشورهای عربی می‌خواهیم که بازیچه ترامپ نشوند و به دوستان حقیقی آنها یعنی ایران و ترکیه روی آورند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: امیر عبدالهیان عربستان آمریکا اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۳۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق

بین الملل تابناک: واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران، مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور، حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه، رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق و تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران

وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریم‌ خود از سوی ایران، ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما درباره نقش ایران در منطقه غرب آسیا را تکرار کرد.

گرنت شپس جمعه شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیر سابق)، ادعا کرد: ایران مسئول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای از طریق شبکه غیرقانونی گروه‌های نیابتی (شامل) حماس، حزب الله، حوثی‌ها، شبه نظامیان مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است.

وی در تداوم جوسازی‌های رسانه‌ای، مدعی شد: اگر ایران فکر می‌کند که تحریم‌های اخیر کسی را مرعوب می‌کند، کاملا در اشتباه است.

دولت انگلیس دو هفته پیش در تداوم حمایت تمام‌قد از رژیم صهیونیستی، وزیر دفاع و شماری از مستشاران نظامی ایران را تحریم کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» تعدادی از نهادها و اشخاص انگلیس از جمله وزیر دفاع این کشور را تحریم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می‌رود، اعلام می‌کند که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد است.

این بیانیه می‌افزاید: تمامی نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم‌ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می‌داند.

مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور

 روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت که امارات از حمله آمریکا به اهدافی در یمن و عراق از طریق پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی جلوگیری کرد.

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه

منابع خبری جمعه شب از حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه خبر دادند.

صدای چند انفجار از داخل پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر واقع در استان دیرالزور شنیده شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که هفت موشک به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر اصابت کرده است.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

مقاومت اسلامی عراق در حمایت از مقاومت فلسطین و محکوم کردن حمایت همه جانبه آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بارها پایگاه‌های ارتش آمریکا در عراق و سوریه و همچنین اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده است.

رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیازهایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بندهای توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش  رژیم صهیونیستی از غزه.

تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ 

رئیس سازمان رسانه و ارتباطات عراق و معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، سازوکارهای تشکیل کمیته‌های مشترک برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی را بررسی کردند.  

به گزارش رسانه های عراق، «علی المؤید» رئیس سازمان رسانه و ارتباطات این کشور امروز (شنبه) با «فرشاد مهدی پور» معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و هیاتی به نمایندگی از نهادهای مهم رسانه ای این کشور دیدار و درباره همکاری های مشترک تبادل نظر کرد.

در این نشست که در بغداد برگزار شد، تقویت همکاری ها در حوزه رسانه، تولید محتوای رسانه ای که به انتقال تصویر حقیقی دو کشور کمک می کند و توسعه و سازماندهی کار شبکه های اجتماعی دیجیتال پیشرفته از طریق تولید مطالبی که همگام با پیشرفت‌های دنیای ارتباطات باشد و با فرهنگ و مطالب مورد علاقه مردم دو کشور سازگار باشد، بررسی شد.

همچنین در این نشست، پوشش رسانه ای سفر زیارت اربعین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیات ایرانی از سازماندهی عراق در برگزاری مراسم اربعین طی سال های گذشته و موفقیت بزرگ و برجسته این کشور در پوشش رسانه ای سفر اربعین سال گذشته تقدیر کرد و پیشنهاد داد که از تجربه ایرانیان در حوزه سازمان رسانه ای عتبات عالیات استفاده شود.

در بخش دیگری از این نشست، راهکارهای همکاری مشترک دو کشور برای مبارزه با اخبار جعلی و راه‌های مبارزه با این اخبار از طریق تشکیل کمیته‌های مشترک که به کاهش شایعات گمراه‌کننده و محتوای جعلی که به روابط بین دو کشور آسیب می‌زند، مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست، هیات ایرانی امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در جمهوری اسلامی ایران از سوی دانشگاه‌های متخصص در حوزه رسانه و ارتباطات و همچنین دانشکده های آموزشی مامور به این حوزه را پیشنهاد کردند.

 

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • بازی آمریکا با کارت «صلح ابراهیم»
  • رابطه ها که تموم می شن ۲ جور آدم داریم... (فیلم)
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!