تکذیب میکنیم، اما نشر ندهید!
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۳۱۳۳
دانشجو گرامی و مسئول محترم دقت بفرمایید! جرایم و به تعبیری گناهان لزوما شبیه به هم نیستند و ممکن است فقط از جهت اینکه برای آنها یک لفظ به کار برده میشود بتوان در یک گروه جای داد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد علی عسکری؛* بیش از ۶ سال از اولین یکم مهرماهای که به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شدهام میگذرد؛ برای آنکه بهتر مشخص باشد چه قدر از آن روز گذشته کافیست بگویم مرز ۲۲۰۰ روز دانشجو بودن را رد کردهام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همه این سالها کم پیش نیامد که برداشتهای غلط و سلیقهای از حوزههای مختلف حقوقی یا فقهی توسط برخی دانشجویان و بعضا مسئولین برایم تعجب برانگیز میشد؛ البته ناگفته نماند که این تفسیرهای سطحی و عامیانه در ترمهای اول حتی خودم را هم دچار شبهه میکرد. از گرههای فکری که در این سالها برای فراری دادن متخلفین پر کاربرد بود و ظاهرا هنوز هم هست مربوط به وقتی است که فردی یا مجموعهای جرمی یا تخلفی انجام میدهد و بعد که گندش در میآید بلافاصله از اسلام رحمانی و ثواب چشمپوشی از گناه دیگران و شیوه رسول خدا و حضرت امیر المومنان در برخورد با گنهکاران سخن به میان میآید.
بهخوبی در یاد دارم که عدهای تالار وحدت را با جای دیگری اشتباه گرفته و زده بودند و رقصیده بودند و بعد که اعتراض شده بود با کمال وقاحت نشریهای هم به رشته تحریر درآمد که آقا! این چه روش ناصوابیست. چرا عیب مردم برملا میکنید. مگر نه آنکه که حضرت علی (ع)، چون شنیدند مرد و زنی عمل خلاف عفت میکنند چشم بسته وارد اتاق شدند و گفتند من چیزی ندیدم... شما چگونه فسق مردم را افشاء میکنید! یا پس از خبر شوکه کننده فروش پیکسلهایی با نمادهای گروههایی که نامشان را با شرم مینویسم و شما هم با صدای آهسته بخوانید (همجنس گرایان)؛ میبینم که عدهای آیه و حدیثخوان شده اند که وای! بر مسلمین چه رفته که عدهای در میانشان نشر کارهای بد (بلکه بخوانید خیلی بد و خیلی خیلی بد) میکنند یا عیب مردم را افشاء میکنند.
اولین چیزی که در رد این منطق کودکانه باید گفت: آن است که مگر همین حضرت امیر (ع ) که چشم بستند تا بتوانند بگویند چیزی ندیدهاند خودشان در شهر کوفه بر مجرمین حدود الهی را جاری نمیکردند و متخلفین را تعزیر نمینمودند؟! اما گیر مسئله برای دوستان کجاست؟ مشکل از آنجا شروع میشود که یادمان رفته که هرچیز گردی گردو نیست اگرچه گردوها همه گرد باشند.
دانشجو گرامی و مسئول محترم دقت بفرمایید! جرایم و به تعبیری گناهان لزوما شبیه به هم نیستند و ممکن است فقط از جهت اینکه برای آنها یک لفظ به کار برده میشود بتوان آنها در یک گروه جای داد و هیچ وجه مشترک دیگری نداشته باشند. این که باید در خصوص گناه مردم چشم پوشی کرد یا دنبال کشف آن نبود، مربوط است به جایی که فردی در خفا مرتکب گناهی شده که دیگران از آن بی اطلاع هستند و صد البته با این جرم متعرض حقوق سایرین نشده باشد و حد زدن کسی که مشروب خورده آن هم در جلوی دیدگان مردم مربوط به جایی میشود که فرد علنا مشروب خورده است والا اگر همان فرد در خفا مشروب خورده بود و پس از هوشیاری در بین مردم حاضر میشد کسی در خصوص احوالاتش در خفا تحقیق نمیکرد.
لبته روشن است که اگر جرم در میان مردم صورت گرفت دیگر چیز پنهانی وجود ندارد که کسی آن را علنی کند، چون مجرم خودش آن را به نمایش گذاشته و اتفاقا در این وضعیت باید مجازات هم علنی و در میان مردم باشد تا دیگران بر ارتکاب جرم جرات پیدا نکنند. نمونهای از این سیاست جنایی در ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری بازتاب یافته است.
دوستان خوب است از کارشناسان ادبیات که بحمدالله در دسترس هم هستند معنی لفظ نشر را بپرسند که به معنی ترویج یک امر یا شیء است نه به معنی مقابله با مروجان چیزی که علنی شده است. طبق این منطق با هیچ مجرم یا متخلفی آن هم کسی که اشتباهش را علنی انجام داده نباید برخورد کرد، زیرا برخورد علنی با جرم علنی به معنی "نشر" آن خواهد بود. یا للعجب! پس بفرمایید تذکرات امیرالمومنین (ع ) به مردم کوفه که به صورت علنی و بر روی منبر صورت میگرفت. در خصوص کار زشت تخلف علنی از فرمان امام جامعه خود نوعی نشر کار زشت بوده است. نعوذ بالله! البته که منظور آقایان و خانمها این نبوده...
به هرحال در این سالها کم ندیدهام که مثلا کارشناس ادبیات در امور فنی دخالت کرده یا مهندس مواد در امور حقوقی یا فقهی نظرات کارشناسانه ارائه نموده است و همین است که اوضاع مملکت این شده که میبینیم. فردی نماد گروههای ضد بشری را آورده به نماش گذاشته و حتی به فروش رسانده و در جواب تذکر دیگران با تساهل و تسامح از کنار موضوع عبور کرده با علم به اینکه پیکسلها نماد چه گروهیست فروش را ادامه داده و حالا مدعیست که نشر کار بد دادهاید و شما چه آدمهای بدی هستید!
محمد علی عسکری- فعال دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: محمد علی عسکری یادداشت دانشجویی تکذیب یک خبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقشآفرینی گروههای جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت توسط دفتر مردمیسازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با حضور مدیران 50 گروه جهادی و مردمی در محل معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری برگزار شد.
حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در امر مردمی سازی و مدیر برنامه ملی آبادیران در ابتدای این نشست به نقش آفرینی گروههای جهادی و مردمی در جهش تولید با مشارکت مردم پرداخت.
وی ظرفیت عظیم گروههای جهادی و مردمی را در جهش تولید دارای اهمیت مضاعف دانست و اشاره کرد: این گروه ها با توجه به تعددشان و پوشش دهی مناسب مناطق کمتر برخوردار به عنوان حلقه های میانی می توانند نقش آفرینی جدی برای مشارکت مردم در تولید با توجه به ظرفیت های بومی داشته باشند.
شکری، همچنین به توانمندی های شرکت های دانش بنیان به عنوان پشتیبانی کننده در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تاکید و بیان کرد: تعامل دو گروه بزرگ مردمی یعنی شرکت های دانش بنیان و گروه های جهادی امر مهم و ضروری برای جهش تولید است.
مدیر برنامه ملی آبادیران همچنین «معرفی شرکتهای دانش بنیان به گروههای جهادی و مردمی»، «تعامل با گروههای جهادی و مردمی و کمک به احصای ظرفیتهای بومی» و «بسترسازی به همرسانی شرکت های دانش بنیان و گروه های مردمی» را نقش برنامه ملی آبادیران در جهش تولید با مشارکت مردم دانست.
وی در ادامه بر سهم و جایگاه گروه های جهادی در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران متمرکز شد و گفت: در این نمایشگاه، دو طرف عرضه و تقاضا وجود دارد که طرف عرضه ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و طرف تقاضا نیازمندیها و ظرفیت مناطق کمتر برخوردار هدف گروه های جهادی و مردمی است.
از این رو، به گفته وی، حضور گروه های جهادی و مردمی در نمایشگاه ملی آبادیران بستر مناسبی را برای اعلام و رفع نیاز مناطق کمتر برخوردار فراهم آورده است.
شکری در ادامه به شرایط ثبتنام و حضور گروههای جهادی در دومین نمایشگاه ملی آبادیران پرداخت و افزود: گروههای جهادی و مردمی به شرط احصاء و اعلام دقیق چالشها و ظرفیتهای دقیق مناطق کمتربرخوردار میتوانند به صورت رایگان در نمایشگاه غرفه داشته باشند.
مدیر برنامه ملی آبادیران در پایان به نمونه هایی از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور اشاره کرد که از آن جمله می توان به تصفیه و سالم سازی آب شرب روستاها و مناطق کمتر برخوردار با دستگاه تصفیه آب پرتابل، الگوهای تدوین اسناد پیشرفت منطقه ای مبتنی بر ظرفیت گروههای جهادی و مردمی، ایجاد اشتغال پایدار و کوچک مقیاس و ایجاد اقامتگاههای سریع در بحرانهای طبیعی، ساخت سریع و ارزان سکونتگاه و ساخت مدارس مناطق روستایی اشاره کرد.
همچنین رضا غلامزاده، معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی ضمن بیان اهمیت بهمرسانی گروه های جهادی و مردمی و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان افزود: ایجاد بستر مناسب و تخصصی که از ظرفیت و توانمندی گروههای جهادی و شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور به صورت همزمان آگاهی و اطلاع دارد در محقق شدن اهداف برنامه ملی آبادیران نقش اساسی ایفا می کند.
وی در پایان آمادگی خود را برای ارائه ظرفیتها و توانمندیهای سازمان بسیج دانشجویی برای تسهیل و هموارسازی این مسیر اعلام کرد.
انتهای پیام/