Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- 16 موسسه رسانه ای کشورهای غرب آفریقا در بیانیه ای مشترک در خصوص ناپدید شدن«جمال خاشقچی » روزنامه نگار منتقد عربستانی، خواستار دفاع از آزادی مطبوعات در جهان و اجرای عدالت در خصوص عاملان کشته شدن این روزنامه نگار عربستانی و مجازات عاملان آن شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای «الاخبار» موریتانی، این موسسات رسانه ای در بیانیه مشترک خود تاکید کردند، دولت عربستان و کنسولگری این کشور در استانبول مسئول اتفاقاتی هستند که برای خاشقچی روی داده است و رهبران جهان نیز باید به وظایف خود در خصوص حمایت از آزادی مطبوعات و آزادی بیان و اندیشه عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موسسات و مراکز رسانه ای، از گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص آزادی بیان و اندیشه، رهبران کشورهای غربی و آفریقایی و همه سازمان های اثرگذار در جهان خواستند با اهتمام ویژه پرونده ناپدید شدن خاشقچی را دنبال کنند تا عدالت در این خصوص به اجرا درآید.
در ادامه این بیانیه آمده است، باید بر حکومت های سرکوبگر فشار وارد آید تا به جنایت ضد روزنامه نگاران پایان دهند و نباید اجازه داد عاملان جنایت ضد روزنامه نگارها بدون مجازات بمانند.
موسسات رسانه ای آفریقایی در پایان تاکید کردند، ناپدید شدن خاشقچی در حقیقت دهن کجی به آزادی مطبوعات و بی توجهی به آن است و اگر جهان در پیگیری درست این پرونده شکست بخورد، این امر، تاثیر منفی بر کار همه روزنامه نگاران منتقد و مخالفان در عربستان و دیگر کشورها خواهد گذاشت.
16 موسسه رسانه ای غرب آفریقا شامل مرکز اطلاع رسانی غرب آفریقای غنا، مرکز بین المللی روزنامه نگاری نیجریه، دیدبان اخلاق حرفه ای رسانه ای نیجر، دیدبان اخلاق حرفه ای رسانه ای بنین، دیدبان آزادی مطبوعات ساحل عاج، انجمن روزنامه نگاران مستقل غنا، اتحادیه روزنامه نگاران مستقل توگو، مرکز روزنامه نگاری مالی، مرکز روزنامه نگاری موریتانی، اتحادیه گزارشگران جوان سنگال، اتحادیه روزنامه نگاران گامبیا، مرکز ملی روزنامه نگاری نوربرت بورکینافاسو، مجمع هماهنگی مطبوعات سیرالئون، اتحادیه روزنامه نگاران گینه بیسائو ، مرکز مطالعات رسانه ای و توسعه صلح لیبریا و انجمن روزنامه نگاران کیپ ورد، این بیانیه را امضا کرده اند.
خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد، خاک کشورش را ترک کرد.
این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیات حاکمه سعودی، یک و سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.
وی در سلسه مقالات خود در روزنامه واشنگتن پست از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
خاشقچی روز دوم اکتبر(10 مهرماه) برای انجام کارهای اداری به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرد و پس از آن خبری از او نشد.عربستان در پی ناپدید شدن خاشقچی هدف انتقادات وسیع و تند محافل بین المللی قرار گرفت و این کشور در نخستین روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار، به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی شد.
عربستان بالاخره بامداد امروز شنبه خبر کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول را تایید و شماری از مقام های امنیتی را برکنار کرد.
گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه اعلام کرد که توضیح عربستان سعودی در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست.
خاورم **2041**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمال خاشقچي آزادي مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۶۵۰ زندانی در فارس با کمک خیران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل زندان‌های فارس گفت: در ماه مبارک رمضان امسال، ۱۶ جشن گلریزان در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه برگزار شد که در این جشنها، خیران ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک کردند
اسحاق ابراهیمی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵۰ زندانی جرایم غیر عمد مالی در زندان‌های استاندر حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند.
وی افزود: شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۳۰۹۶۱ بنام ستاد دیه استان فارس برای دریافت کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان فارس آماده  است.

 

دیگر خبرها

  • جنگ تن‌هاخ با روزنامه‌نگاران: حق سوال پرسیدن ندارید!
  • آزادی ۶۵۰ زندانی در فارس با کمک خیران
  • آزادی ۲ زندانی جرایم غیرعمد به همت اهالی رسانه
  • قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • شهادت یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی
  • عربستان تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد