Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مفید غلامی راد عصر شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی با اشاره به جشن ۷۰ سالگی نظام برنامه ریزی در ایران، شمار جمعیت استان را طبق سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد گفت: این درحالی است که ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت تهران را مازندرانی ها تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نسبت جمعیت شهری را حدود ۵۸ درصد و نرخ جمعیت روستایی را ۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: تراکم جمعیت در استان ۱۳۸ نفر در هر کیلومتر مربع است و این میزان در سال ۹۵ حدود ۱۲۹ نفر بوده است درحالی که در سطح ملی در سال ۹۰ حدود ۴۸ نفر در کیلومتر مربع زندگی می کردند و این میزان در سال ۹۵ به ۵۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه قائمشهر و سوادکوه پرتراکم ترین و کم تراکم ترین منطقه مازندران بوده است اظهار داشت: امید به زندگی در بین مردان استان ۷۳.۵ درصد و در بین زنان ۷۷ سال و بیشتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران میزان باروری را در مازندران در دوره ۸۶ الی ۹۰ حدود ۱.۴ بود و اکنون به ۱.۵ درصد رسیده و این میزان کمتر از نرخ کشوری و نرخ باروری در کشور حدود ۲ درصد است.

وی نرخ بیکاری استان را طبق آمار سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد و میانگین آمار کشوری را ۱۲.۴ درصد اعلام کرد و گفت: سهم شاغلان بخش کشاورزی ۱۹ درصد، صنعت ۲۸.۵ درصد و خدمات ۵۲ درصد است.

غلامی راد نرخ مشارکت اقتصادی را در سال قبل ۴۱ درصد برشمرد و گفت: نسبت اشتغال ۳۷.۳ درصداست.

وی به وضعیت مازندران را از نظر شاخص های توسعه ای اشاره کرد و گفت: نرخ باسوادی در استان تا پایان سال قبل ۸۹ درصد و سرانه مراکز بهداشت شهری به ازای هر ۱۰ هزار نفر جعیت نیم درصد و برابر با سرانه ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تراکم دانش آموزی را در استان ۲۳ نفر و در استان ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: درصد کلاس های غیراستاندارد در کلیه مقاطع در مازندران ۵۱ درصد و در سطح ملی ۳۸ درصد بوده و وضعیت مازندران در این بخش نامطلوب است.

وی سرانه فضای فرهنگی به ازای هر هزار نفر را ۱۶.۵ متر مربع برشمرد و گفت: سرانه فضای ورزشی روباز در استان به ازای هر هزار نفر ۹۳۴ متر مربع و در کشور ۵۸۳ مترمربع است.

غلامی راد تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از گاز را در مازندران ۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: ۵۳ درصد راههای روستایی استان نیز آسفالت هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه تعداد انشعاب فاضلاب در استان ۱۱ درصد و در کشور ۴۶ درصد است اظهار داشت: بحث فاضلاب و پسماند مسئله اصلی استان است و باید به آن سمت حرکت کنیم.

احمدی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز  با بیان اینکه مرکز آمار ایران مرجع تولید آمار شناخته شده است اظهار داشت: در نظام نوین آماری به سمت آمارهای ثبتی مبناء در حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه پاسخگویان یکی از جدی ترین محورهای تولید و تهیه آمار در کشور است تصریح کرد: دسترسی و تولید آمار سبب برنامه ریزی دقیق و منسجم در کشور می شود.

وی مطالعه و ایجاد آزادراه چالوس - رامسر و ساری - قائمشهر را از مهمترین محورها و اولویت های برنامه ریزی در استان اعلام کرد.

کد خبر 4435821

منبع: مهر

کلیدواژه: ساری سازمان برنامه و بودجه مهدی غلامی اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی بوشهر گرگان کرمانشاه مشهد یاسوج خبرگزاری مهر مرز مهران شهرکرد شیراز خرم آباد خطبه های نماز جمعه سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر

ایسنا/خوزستان مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ظرفیت سدهای استان در سامانه بارشی اخیر را نتیجه مدیریت تخصصی عنوان کرد و گفت: انتقال آب از سد دز به سد کرخه یک اقدام ارزشمند است.

عباس صدریان فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه در خصوص مدیریت بارش‌های روزهای پنج شنبه و جمعه در استان، اظهار کرد: استان خوزستان و حوضه‌های بالادستی منتهی به آن در دو روز گذشته تحت تاثیر دو سامانه قوی بارشی قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه از ۱۰ روز پیش و پس از هشدار سازمان هواشناسی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، تحت رصد قرار گرفت و جلسات متعدد و شبانه‌روزی در این خصوص برگزار شد.

صدریان‌فر با اشاره به اینکه مدیریت این بارش‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی دشوار است، عنوان کرد: در فصل بهار که روزهای منتهی به آبگیری‌ نهایی سدها است، تصمیم‌گیری برای ذخیره یا رهاسازی دشوار است چرا که سامانه‌های بارشی در این فصل از سال به شدت شرایط متغیری دارند و بارها تقویت و تضعیف می‌شوند و با عدم قطعیت بسیار زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: پس از جلسات متعدد و کارشناسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدیم برای مدیریت سامانه بارشی خصوصا در حوضه دز، پیش از آغاز بارش‌ها ۶۵ میلیون متر مکعب آب را از سد دز تخلیه کرده تا ظرفیت کافی برای این سامانه بارشی ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بارش‌ها از نظر مکانی هم در بالادست و هم در پایین دست سدها رخ داد، خاطرنشان کرد: در جریان این سامانه بارشی هم روان آب در پایین دست و هم سیلاب در بالا دست داشتیم و باید به گونه‌ای رهاسازی آب را از سد دز انجام می‌دادیم که همپوشانی با پیک سیلاب پایین دست نداشته باشد و آسیبی متوجه مردم و مزارع و منازل نشود.

صدریان‌فر افزود: با تدابیر تخصصی و اصولی که در مدیریت این سامانه بارشی اتخاذ شد و با پیش‌بینی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی پیش از بارش‌ها، توانستیم خروجی سد را به ۱۸۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش دهیم و دبی ایجاد شده در پایین دست را به گونه‌ای مدیریت کنیم که برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته ۲۵۴ میلییون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شد، بیان کرد: ۸۱ درصد کل ذخایر سدهای استان آبگیری شده است که به تفکیک در زنجیره کارون ۹۲ درصد، سد دز ۱۰۰ درصد، سد مارون ۸۴ درصد و سد کرخه ۴۷ درصد ذخیره سازی صورت گرفته است.

صدریان‌فر با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صحیح توانستیم از این موهبت الهی به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: از طریق کانال‌هایی که در سال‌های پیش ایجاد شده بود توانستیم حدود ۷۰ متر مکعب بر ثانیه آب را از سد دز به سد کرخه انتقال دهیم و با مسدود کردن کامل خروجی سد کرخه موجب افزایش آبگیری در این سد و تامین دبی مورد نیاز پایین دست کرخه و هور العظیم شد که اقدامی قابل تامل و مهم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر
  • ۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد
  • تردد از جاده چالوس و آزادراه تهران –شمال به سمت مازندران ممنوع شد
  • آخرین خبرها از وضعیت سدهای خوزستان؛ سد دز پر شد
  • سد بزرگ ایران پر شد | هشدار مهم : از رودخانه فاصله بگیرید
  • وضعیت جاده‌ها/ کندوان یک‌طرفه شد
  • کندوان یک‌ طرفه شد
  • رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • محور کندوان یکطرفه شد