Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد بخشایش اردستانی، استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تبعات بین‌المللی قتل جمال خاشقچی برای بن سلمان، با اعلام رسمی دولت سعودی مبنی بر کشته شدن این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: این قضیه را از چند زاویه می‌توان بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول اینکه اصحاب رسانه با پیگیری مصرانه این جنایت می‌خواهند از شأن و حیثیت خود دفاع کنند و از آنجا که آقای خاشقجی نیز یک روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس مشهور بوده و مخصوصا روزنامه واشنگتن پست که در قضیه واترگیت نقش‌آفرین بود، با جدیت این پرونده را پیگیری می‌کند، لذا این پرونده همچنان در خط اول خبری رسانه‌های بین‌المللی مانده و افکار عمومی را درگیر خود کرده است.  

واقعیت دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در قضیه قتل خاشقجی

وی ادامه داد: مسئله دیگر واکنش آمریکا به این پرونده است. در حال حاضر ترامپ و جمهوریخواهان به خاطر پول عربستان تا حدی کوتاه آمده‌اند و می‌خواهند قضیه را مدیریت کنند و این مدیریت را هم به گونه‌ای انجام دادند که عربستان که در ابتدا اصل قضیه خارج نشدن خاشقچی از کنسولگری را انکار می‌کرد، در نهایت قتل وی را قبول کرد.

بخشایش اردستانی عنوان کرد: اکنون دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آبان باعث شده که این قضیه همچنان زنده بماند، نه اینکه قتل خاشقچی برای آنها مهم باشد. در واقع دموکرات‌ها می‌خواهد از این جنایت به عنوان یک برگ برنده برای تحت فشار گذاشتن ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات استفاده کنند. البته ترامپ می‌خواهد از این مسئله برای سرکیسه کردن و دوشیدن بن سلمان استفاده کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: عامل دیگری که مانع از مسکوت ماندن این قضیه شد اختلافات بین ترکیه و عربستان بود. اسلام مد نظر ترک‌ها، اخوانی و اسلام عربستانی‌ها، سلفی است و این دو در موضوع سوریه، مصر و قطر اختلاف داشتند. حال در این پرونده، ترکیه می‌خواهد به خوبی از این ابزار برای بردن آبرو و اعتبار عربستان سعودی استفاده کند و امتیازات لازم را بگیرد.

بن سلمان دیگر نمی‌تواند با پول این بی‌آبرویبی بین‌المللی را بپوشاند

وی در خصوص آینده بن سلمان گفت: این اتفاق باعث ساقط شدن وی نخواهد شد زیرا پشتوانه‌اش، ترامپ است، اما در سطح جهانی بی‌آبرو شده است. در واقع در آینده پول و ثروت نمی‌تواند برای بن سلمان آبرو و اعتبار بخرد. عربستان همیشه سعی می‌کرد با توان مالی و دلارهای نفتی عیب‌های حکومتش را در نگاه جهانی بپوشاند اما با بروز این اتفاق دیگر نمی‌توان با استفاده از ابزار ثروت این بی‌آبرویی را پوشش داد. در واقع این اتفاق به نوعی از حکومت عربستان سعودی مشروعیت‌زدایی بین‌المللی کرد. نهایت این قضیه آن است که محمد بن سلمان از قدرت کنار رود و برادرش، خالد بن سلمان، به روی کار بیاید که این هم بستگی به هیئت بیعت دارد.

بخشایش اردستانی درباره صوری و ظاهری بودن اصلاحات سیاسی و اجتماعی بن سلمان با روشن شدن ابعاد پرونده جمال خاشقچی گفت: عربستان در طی این سال‌ها جنایات بسیاری علیه مردم مظلوم یمن انجام داد اما دنیا بر روی این جنایات چشم پوشید. حال اکنون چنین اتفاقی در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد تا کلیت چهره جنایتکار سعودی‌ها آشکار شد و این قانون انتقام الهی است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: ادعای بن سلمان مبنی بر اصلاحات سیاسی و اجتماعی، الفاظ قشنگی بود که می‌خواست راه را برای پادشاهی خودش هموار کند و رقبایش را کنار بزند و مثلا به اسم مبارزه با فساد صدها شاهزاده مخالف را زندانی و اموالشان را مصادره کرد یا اقداماتی که در زمینه دادن آزادی‌های بیشتر به زنان انجام داد برای تضعیف قدرت مخالفانش بود، اما ترامپ خواهان ادامه حکومت بن سلمان است زیرا وی به شدت رویکرد ضد ایرانی دارد و این به خاظر افزایش تنش میان ایران و امریکاست.

دنبال کردن ماجرای قاشجقی اری، موضع‌گیری خیر؛ نحوه مواجهه منطقی ایران با عربستان

بخشایش اردستانی درباره نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با این قضیه به ویژه در حوزه مقابله نرم و رسانه‌ای گفت: به عقیده من نیازی نیست که ایران بهانه‌ای به دست عربستان دهد و از موضع تقابلی وارد این قضیه شود. زمانی که مقامات کشورمان علیه عربستان صحبت می‌کردند و مثلا می‌گفتند حکومت عربستان دیکتاتوری است و مردمش با حکومت نیستند امسال مقامات عربستانی در ایام حج با حجاج ایرانی بسیار خوب رفتار کردند تا بگویند آنچه مقامات ایران درباره حکومت سعودی و حاکمانش مطرح می‌کنند نادرست است.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که روابط ایران و عربستان تنش‌زا و تابعی از رابطه ایران و امریکاست لذا بهتر است ایران در موضوع قتل جمال خاشقچی صرفا به ارائه اطلاعات بپردازد تا وقتی که ترکیه رسما ابعاد این قضیه را به صورت رسمی اعلام کند و در آن زمان ایران مانند قطر موضوع را به لحاظ رسانه‌ای دنبال و پیگیری کند و نگذارد این پرونده به اصطلاح بخوابد و به نقطه پایان برسد، نه اینکه موضع‌گیری کند، زیرا هر نوع موضع‌گیری از سوی ما باعث می‌شود که علیه خودمان استفاده شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی بن سلمان ترامپ ترکیه بخشایش اردستانی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، نیکاراگوئه با شکایت از آلمان به دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ)، از قضات خواست تا اقدامات اضطراری برای جلوگیری از ارائه سلاح و سایر کمک‌های برلین به اسرائیل را اعمال کنند.
 
بیش از 34 هزار فلسطینی از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر به شهادت رسیده و بیش از 77 هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.
 
دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه قرار است در ساعت 15 به وقت محلی دستور خود را صادر کند.
 
وکلای ماناگوآ، پایتخت نیکاراگوئه، گفتند که این کشور آلمان را به جای متحد اصلی اسرائیل، یعنی ایالات متحده، هدف قرار داده است، زیرا واشنگتن دیوان بین‌المللی دادگستری را در این پرونده به رسمیت نمی‌شناسد.
 
وکلای ارشد دو کشور در اوایل این ماه در دادگاه با یکدیگر درگیر شدند و نیکاراگوئه گفت که آلمان ترحم‌انگیز است که هم به اسرائیل سلاح می‌دهد و هم به غزه کمک می‌کند.
 
برلین نیز پاسخ داد که امنیت اسرائیل در هسته سیاست خارجی آن قرار دارد و گفت که نیکاراگوئه کمک‌های نظامی آلمان به اسرائیل را به شدت تحریف کرده است.

نیکاراگوئه از دادگاه عالی درخواست کرده بود که آلمان فورا کمک‌های خود به اسرائیل، به ویژه کمک‌های نظامی از جمله تجهیزات نظامی را متوقف کند.
 

دیگر خبرها

  • زیدان حاضر است در خانه بماند ولی مربی بایرن نشود!
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد/ تشکیل پرونده برای چهره‌هایی که اهمیت عملیات وعده صادق را به مخاطره انداخته بودند/ تشریح آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل/ کشف جرم جدید در پرونده چای دبش
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!